י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"הכאב משותף לכולנו"

הפוליטיקאים החרדים בטקסי יום הזיכרון: "אנחנו אילמים מולכם"

לראות את הפוליטיקאים החרדים עומדים בצפירה, מניחים זר, וקוראים פרק תהילים לזכר אלפי החללים, זה דבר תמיד מרגש • השר דרעי: ״הזמן לא משכך את הכאב והפצע ממאן להגליד; אנחנו אילמים מולכם" • "לזכור את כוחה של האחדות בעם ישראל - דתיים, חילונים וחרדים" • תיעוד

הפוליטיקאים החרדים בטקסי יום הזיכרון: "אנחנו אילמים מולכם"
ליצמן, טסלר ודרעי בטקסים צילום: באדיבות המצלם

למרות שזו לא הפעם הראשונה - לראות את הפוליטיקאים החרדים עומדים בצפירה, מניחים זר, וקוראים פרק תהילים לזכר אלפי החללים, זה דבר תמיד מרגש.

היום זה הגיע: בזה אחר זה עלו הפוליטיקאים החרדים לנאום בפני המשפחות השכולות, כשכולם דיברו על המשותף לכולנו ועל האחדות הדרושה.

יו״ר ש״ס השר אריה דרעי היה לשר החרדי הראשון שמשתתף בטקס יום הזיכרון בגוש עציון, שסימן השנה את נפילת הגוש.

דרעי אמר בנאומו כי, ״גם כאשר ישנם המעוניינים לחדד את המחלוקות ולמצוא את המפריד בתוכנו - צריך לזכור את כוחה של האחדות והמכנה המשותף בעם ישראל, דתיים חילונים וחרדים. רב המשותף על המפריד״.

בנאומו הוסיף יו"ר ש"ס: ״הזמן לא משכך את הכאב והפצע ממאן להגליד. אנחנו אילמים מולכם. מול השכול הכבד. כי אין מילים היכולות לבטא את הכאב שלכם מול הידיעה ששום דבר בחייכם, לא יהיה דומה למה שהיה לאחר אותה נקישה מהוססת בדלת״.

כולנו אחים. השר דרעי בטקס. צילום: באדיבות המצלם

דרעי, המשמש כחבר בקבינט המדיני-בטחוני, התחייב בנאומו: ״נמשיך ונפעל להשבת נעדרי צה"ל אשר יצאו מביתם למלא את משימת ההגנה ולא שבו. ואנו נושאים תפילה להחלמתם של פצועי צה"ל, הנושאים בגוף ובנפש את צלקות המאבק על קיומנו״.

דרעי אף הביא את דבריו של מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, שאמר בכמה הזדמנויות כי ״חיילי צבא הגנה לישראל מוסרים נפשם בכפם, נכנסים לגוב האריות, כמה צריך לברך אותם. לראות חייל? צריך לנשק אותו! הוא מוסר את עצמו בשביל עם ישראל! הוא נותן לנו ללמוד תורה, נותן לנו להתפלל." לדברי דרעי, ״האחדות זה סוד ההצלחה שלנו והתשובה הטובה ביותר מול אויבנו ומבקשי רעתנו״.

גם סגן שר הבריאות ויו״ר יהדות התורה יעקב ליצמן הצליח לרגש את תושבי העיר קריית גת, ואף כובד להניח זר פרחים על האנדרטה בשם מדינת ישראל. סגן השר הגוראי הוציא מכיסו ספר תהלים וקרא פרק תהלים לזכר חללי מדינת ישראל; ובהם חיילי צה"ל שנפלו לאורך השנים.

בנאומו אמר סגן השר ליצמן למשפחות השכול, ״עליכן לדעת כי אינכן לבד. עם שלם עומד אתכן יחד, כואב ומיוסר, זוכר ומוקיר, את תרומתם הגדולה של יקירכן, ואתכן, משפחות יקרות, שנתנו את היקר להם מכל לטובת עמנו ומולדתנו. ביום הזה נדגיש שוב את המחויבות של כולנו, אזרחים וגורמים ממלכתיים כאחד, למען משפחות השכול״.


״יום הזיכרון", הוסיף ליצמן, "מסיר מתוכנו את המחלוקות הקיימות בחברה הישראלית בחיי היום-יום. זו הזדמנות להדגיש את המחבר בינינו אל מול המפריד. שכן הכאב והזיכרון משותף לכולנו, והרי אויבינו הרוצים לכלותינו אינם מבדילים בינינו. גורל אחיד לכולנו״.

במהלך נאומו הזכיר סגן השר את ארבעת החללים שנוספו רק השבוע לחללי מדינת ישראל ואל משפחות השכול, ״כמה מצער ונורא שבימים אלו, שוב פגשנו את כאב השכול ואובדן החיים בקרב משפחות מיוסרות שאיבדו את יקיריהן בידי שונאינו המחבלים. כמה סמלי הוא שארבעת הנרצחים בסבב הלחימה האחרון מייצגים את כלל אזרחי ישראל כמעט מכל האוכלוסיות. ובהם; משה פדר, פנחס מנחם פשווזמן, זאיד אלחמאמדה, משה אגדי – השם יקום דמם״.

גם סגן השר מאיר פרוש השתתף כנציג הממשלה בטקס בעיר אילת, פרוש אמר כי ״כמידי שנה אנו ניצבים בבתי העלמין כדי לפקוד את זכרם של חללי הנופלים במערכות ישראל, חללי מערכות ישראל שנפלו עד היום על ידי בני בליעל; כאשר 60 חללים התווספו לחללי מדינת ישראל בשנה האחרונה, כשארבעה מהם רק השבוע - בסבב ההסלמה הקשה שבו נורו מאות רקטות לשטח ישראל״.

פרוש הוסיף עוד, ״אנו מתייחדים עם נפגעי פעולות על הטרור; הם קיפחו את חייהם רק בשל היותם בני הארץ הזאת, ביום זה כולנו מקטן ועד גדול מרכינים ראש לזכר אבות ובנים, בעלים, אחים ואחיות -שנלחמו ונפגעו בהגנה על הארץ ומסמלים את המאבק של עם ישראל לבית לאומי״.

חבר הכנסת יעקב מרגי שימש כנציג הכנסת והממשלה בטקס הזיכרון לחללי מערכות ישראל בבית העלמין הצבאי בקרית אתא - שם ריגש את הנוכחים כשאמר: ״אין שיעור לחיוב הכבד שחייבים עם ישראל לנופלים ולכם, משפחת השכול. לא נחדל לרדוף אחר השלום; נהפוך כל אבן ונחפש כל סדק להביא שלום על ישראל, כי זוהי צוואתם של הנופלים״.

צוואתם של הנופלים. ח"כ מרגי. צילום באדיבות המצלם

בנוסף, חברי כנסת חרדים נוספים השתתפו בטקסי יום הזיכרון ברחבי הארץ, וביניהם: חה״כ יואב בן צור ששימש כנציג הכנסת בטקס בהר הזתים, חה״כ משלום נהרי שימש כנציג הממשלה בכפר סבא, חה״כ מיכאל מלכיאלי ששימש כנציג הכנסת בכפר ענבים, וחה״כ יעקב טסלר שהגיע לטקס המרכזי בבית העלמין באשדוד - שם קרא פרקי תהילים לזכר הנופלים.

ח"כ אזולאי וח"כ טסלר בטקס. צילום: באדיבות המצלם

סגן ראש עיריית פתח תקווה אוריאל בוסו השתתף אף הוא בטקס שנערך בעירו ונשא דברים בפני משפחות שכולות.

"יום זכרון זה ערב יום העצמאות, מסיים למעשה שבעים ואחת שנים של עצמאות ישראל, יום זה נקבע בין יום השואה לבין חג העצמאות, יום זה מהווה חוליה מקשרת בין שני הימים הללו, יום זה הינו ההוכחה שהקמתה וקיומה של מדינת ישראל, אינו מובן מאליו. רק בימים אלו ממש קיבלנו תזכורת שבכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו, הגויים לדורותיהם אף פעם לא ויתרו על ההזדמנות לכלות בנו את זעמם ולכלות אותנו", אמר בוסו בנאומו.

"בדבריו הזכיר את סבב הלחימה בדרום. "לוחמי ישראל לדורותיהם ממשיכים להלחם על עצם קיומנו ואי אפשר להתעלם, שכן בימים אלו ניחתו עלינו טילים ופצצות, על ישובנו, על בתינו, גני ילדים, מועדונים ועוד".

אוריאל בוסו לצד ח"כ משה ארבל בטקס בפתח תקווה

"המאבק לקיומנו נראה שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה, חווינו זאת כאן בישראל, וחוו זאת אחינו בצרפת ובשבועות האחרונים גם בארצות הברית, מתברר כי לשנאת היהודים אין גבולות של זמן ואין גבולות של מקום. בכל זמן ובכל מקום עומדים עלינו לכלותינו".

"אנו דור שזכינו לחבר בין התורה לארץ, בין העם לארץ, מה שדורות שקדמו לנו לא זכו לכך, הכל בעזרתו יתברך, גם אם המהלך מלווה בקשיים, במלחמות ובשכול".

"על אף הדברים שנאמרו כאן עד כה, אנו יודעים שאתם נושאים בעיקר המעמסה של עם ישראל, השכול אצלכם אינו מתחיל ואינו מסתיים ביום הזכרון הזה, אצלכם כל השנה כולה הינה יום זכרון אחד ארוך, אין אנו מסוגלים ואיננו יכולים לעמוד במעלתכם, שכן אתם נתתם את היקר מכל, תרמתם את חלקכם למדינה, יותר מכל אחד אחר, אי אפשר ואין צורך לכמת את נתינתכם".

"אנו קוראים בשבתות הללו את ספר ויקרא, חומש זה מדבר בעיקר על קורבנות המוקרבים על גבי המזבח, אנו מכירים קורבנות ציבור ומכירים קורבנות יחיד, אנו יודעים שאתם הקרבתם גם קורבן ציבור ובעיקר קורבן יחיד בעת ובעונה אחת, אין די מילים באוצר הלשון העברית כדי להביע ולבטא את ניחומינו, את עידודנו וחיזוקנו לכם, אתם מתמודדים עם השכול יום יום, לילה לילה, שעה שעה".

"אתם מתמודדים עם העקדה שבה נעקדו הבנים, הבעלים, האבות והאחים".

"באתי להיות עמכם, כנציג עיריית פתח תקוה, להיות איתכם ולו לשעה אחת, לנסות לחלוק עמכם את הכאב, באתי להיות איתכם ולהוקיר לכם תודה על שהעמדתם בנים יקרים כאלו, באנו להודות לכם על עמידתכם האיתנה להמשיך את החיים, באנו להתפעל מעמידתכם תחת העומס הכבד הזה, עמידת הגבורה שלכם, למרות הקושי, היא זו שמחזקת אותנו גם כן".

"תהיה לכם נחמה בראותכם את בני משפחותיכם הולכים ופורחים, את חבריהם של הנופלים ממשיכים לבנות ולהתפתח, הספקתם לגדל ילדים, נכדים ואף נינים, זו תהיה הנחמה שלכם".

"תוכלו להתנחם בכך שמדינת ישראל בעזרת ד' הולכת ומתעצמת, הולכת ומצליחה בכל תחום, בכלכלה, בחקלאות, בבריאות, ברווחה, בבטחון בצבא, בחינוך, בעולמה של תורה ובכל השאר".

בוסו סיים, "צוואת הנופלים שנמשיך ליצור, נמשיך לפרוח, נמשיך לחזק את המדינה, נמשיך לחזק את המשפחות, אנו חייבים להמשיך עבור הנופלים".

חרדים יום הזיכרון נופלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד