י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
זכור מי האיש

החרדי שלחם בגבורה כשהוא מחופש לערבי

התמונה שלפניכם מטעה מאוד. הערבי שבתמונה הינו בכלל צעיר חרדי שהינו אחד מ-23,741 הנופלים במערכות ישראל • שמו יהושע גולדשמיד שנפל בירושלים בעודו בן 23 • קרוביו - חלקם תושבי מאה שערים, נושאים את שמו בגאון • אז מה הסיפור שלו הערבי החרדי

החרדי שלחם בגבורה כשהוא מחופש לערבי
הק' יהושע גולדשמיד הי"ד צילום: מתוך פייסבוק

הערבי שבתמונה, הוא בעצם בחור מבית חרדי בשם יהושע גולדשמיד שכנה בקיצור 'גל', קצין המבצעים של האצ"ל בירושלים, שנפל חמישה ימים בלבד אחרי קום המדינה, ראש הממשלה המנוח מנחם בגין ז"ל היה מהבודדים שידעו למה נועדה התחפושת.

אז זה הסיפור, כפי שפרסם אברהם בנימין בדף הפייסבוק שלו:

בדברי ההספד שנשא עליו חשף בגין: "גל גם סיפק נשק למלחמה. פרשה בלתי נודעת היא כיצד היה גל הראשון שקשר את הקשר עם הכפר אבו-גוש, התיידד עם ראשיו וקיבל מטענים בעצם הימים של הפרעות והדמים. אלפי הכדורים שסיפק לחזית הבירה, עת כל כדור היה כאוצר שלא יסולא בפז, לא מערכה אחת הצילו".

בפנקס שנמצא בבגדיו לאחר שנהרג, נמצא הדף הבא, המפרט באופן סתמי ומדהים כאחד את רשימת הקניות שביצע: כדורים לטומיגאן ולמקלע ברן, מחסניות לסטן, לצד גבינה, חמאה, ביצים ותרנגולות.

יהושע היה מהעזים בלוחמים שיצאו מבין שורות האצ"ל. תכנן, הוביל ופיקד בשורה של פעולות מפורסמות, בהן פיצוץ מטה הממשל הבריטי במלון המלך דוד, ההתקפה על בניין הרכבת בירושלים, כיבוש מחנה שנלר, כיבוש דיר יאסין, שחרור מגרש הרוסים, חטיפת קצין בריטי כבן ערובה במטרה למנוע את תלייתו של דב גרונר, שהוחבא בבור המים מתחת בית המשפחה. ועוד.‏

לא רק הבולשת הבריטית רדפה אחריו ללא הרף, מסמכי שירות הריגול של ההגנה, מלמדים כיצד התחקו על עקבותיו. באחת ההזדמנויות התנפלו עליו 30 (!) מאנשי ההגנה והכו בו מכות רצח. "לא על המכות והפצעים דואב ליבי, אלא על האכזריות וברק השנאה בעיניהם", כתב בפנקסו. עקב הרדיפות הוא נאלץ לעבור לתל אביב וגם שם לא נח.יהושע הי"ד, כשהוא מחופש לערבי. (מתוך דף הפייסבוק של אברהם בנימין)

לאחר כ"ט בנובמבר החלה המלחמה בפועל. מצריח מסגד 'חסן בק' צלפו ערביי יפו לעבר שכונות דרום ת"א. גל הקים את עמדות המשמר של האצ"ל בגבול שבין הערים. בניגוד לעמדות 'ההגנה', שנועדו לשמירה והגנה על שכונות ת"א, שימשו עמדות האצ"ל לשורה של פעולות התקפיות בלב יפו מדצמבר 1947 ועד לכיבושה.

יהושע לא זכה לראות הרבה מקוממיותה של מדינת ישראל. כשהחל המצור על ירושלים בתש"ח, יהושע הירושלמי ברמ"ח אבריו חזר לעיר מולדתו. עליה נלחם בגבורה עד לקרב עליו פיקד ובו נפל, הקרב על בית הספר לשוטרים בשכונת שייח' ג'ראח (כיום, המבנה של מטה אונר"א בשכונת מעלות דפנה).בית הספר לשוטרים, בו נפל. (מתוך דף הפייסבוק של אברהם בנימין)

בי' באייר התש"ח, חמישה ימים בלבד אחרי הכרזת העצמאות, הוא נפל חלל מפגיעת פגז ירדני כשהוא בן 23 בלבד.

את שמו נושאים שארי בשרו – מחסידי מאה שערים ועד חובשי כיפת שמים לראשם. יהיו הדברים לזכרו.

חייל חרדי הכרזת המדינה שייח ג'ראח יום הזיכרון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד