י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

טיסות לחו"ל בשביל לעשות עסקים - מה ההלכה אומרת על זה?

התפתחות אמצעי התקשורת בעולם מאפשרת ישיבה בארץ וקיום קשרי מסחר או עסקים עם מדינות אחרות בעולם • ישנם מצבים שבהם נדרשת טיסה לחו"ל בשביל לעשות עסקים. למשל לחתימת חוזה או משא ומתן בעל פה, עם ספקים או לקוחות חדשים • בנושא טיסות לחו"ל בשביל לעשות עסקים,  כדאי לדעת מה בדיוק ההלכה אומרת על כך

טיסות לחו"ל בשביל לעשות עסקים - מה ההלכה אומרת על זה?
טיסות לחו"ל צילום: pixsabay

התפתחות אמצעי התקשורת בעולם מאפשרת ישיבה בארץ וקיום קשרי מסחר או עסקים עם מדינות אחרות בעולם. למשל, אדם יכול לשבת בביתו או במשרדו, ובשיחת טלפון, משלוח פקס או העברת מסרים באינטרנט, ניתן לחתום על עסקים באלפים, מאות אלפים או מיליונים של שקלים (או של דולרים). למרות זאת, ישנם מצבים שבהם נדרשת טיסה לחו"ל בשביל לעשות עסקים. למשל לחתימת חוזה או משא ומתן בעל פה, עם ספקים או לקוחות חדשים. בנושא טיסות לחו"ל בשביל לעשות עסקים,  כדאי לדעת מה בדיוק ההלכה אומרת על כך.   

תופעה, מוציאים דרכון פורטוגלי לצרכים עסקיים

חשוב להבין שההלכה לא בהכרח מדברת באופן ישיר על טיסות לחו"ל, בין אם לתכלית עסקית ובין אם לתכלית אחרת. יש להבין דבר מתוך דבר, ולהסיק מדברי חכמים כיצד יש לנהוג בנושאים שונים. למשל, ההלכה לא יכולה הייתה לדעת לגבי תופעות מודרניות כמו טיסות מהירות או כמו האפשרות להוציא דרכון פורטוגלי לצרכים עסקיים. זו עובדה, מאות רבות של יהודים הוציאו בשנים האחרונות דרכון פורטוגלי ובעזרתו הם טסים לחו"ל ומנהלים עסקים מוצלחים.

מכיוון שההלכה לא התייחסה באופן ישיר לטיסות אלא לנסיעות מעבר לים באופן כללי, ניתן להסיק מה הייתה דעתם של הגדולים והחכמים, לו נשאלו כיום האם מותר או לא, לטוס לחו"ל כדי לעשות עסקים. גם פוסקים ורבים כיום, עוסקים בכך פה ושם, בשו"ת. וכעת לנושא המרכזי שלנו, מה ההלכה אומרת לגבי טיסות לחו"ל בשביל לעשות עסקים.

לפני שנרחיב על כך וניתן את הטעמים השונים, נציין שהפוסקים נחלקים. בקצה אחד, ישנם הטועים כי יש איסור חמור לצאת מהארץ, לכל מטרה שהיא. בקצה השני, ישנם המתירים זאת בקלות יתרה, אף לעניינים של מה בכך. הדעה הרווחת הינה כי יש להקל ולהתיר במקרים שונים את הטיסות לחו"ל. בוודאי ובוודאי כאשר מדובר בתכלית ידועה מראש וללא ספק, כאשר מדובר בענייני פרנסה.

מדוע בעבר אסרו על יציאה לחו"ל

על פי חכמים, בימים עברו החשש מפני יציאה לחו"ל היה כבד, מפני כמה טעמים. ראשית, מכיוון שארצות ניכר נחשבות לטמאות ביחס לארץ הקודש. שנית, מכיוון שהדרך אל חוצה לארץ הייתה מסוכנת. הנסיעה ארכה ימים רבים ולפעמים גם חודשים. כל יהודי שעשה דרך ארוכה ורבה כל כך, שם נפשו בכפו. זה היה ממש עניין של דיני נפשות. כיום, כל מי שעיניו בראשו יכול להבין מדוע רבים מהרבנים החליטו להקל בדבר. היציאה לחו"ל איננה כרוכה בנסיעות ארוכה. אפילו לקצה העולם (ולמעשה, לצד השני של העולם) ניתן להגיע בטיסה של מספר שעות. אף כי סיכונים עשויים לחול גם בטיסה לחו"ל הרי שהם בטלים בשישים. הסיכון לתאונת טיסה, למשל, נמוך יותר ביחס לתאונת דרכים רגילה, לא עלינו.

מדוע מותרת הטיסה לחו"ל בשביל לעשות עסקים

כעת נניח את האצבע על הנקודה החשובה, מדוע בעצם מקלים ומתירים טיסה לחו"ל לצרכים עסקיים ולצרכי פרנסה בכלל. עוד בימים קדומים, התירו הפוסקים לאדם מישראל לצאת לחו"ל כאשר התכלית הייתה הצלת ממונו מידי הגויים. כידוע, אף בני ישראל ירדו מצריימה, כאשר מטרתם הייתה לכלכל את נפשם.

כאשר מטרת הטיסה הינה מוגדרת ובפרט כאשר ידוע ונקוב זמן החזרה ארצה, אין נטייה לאסור על כך. מדובר בנסיעה בטוחה ולא מסוכנת. בדרך כלל, הציפייה היא כי הנוסע ישוב בתוך זמן קצר לארץ ובשלום. עשיית עסקים טובים מאפשרת פרנסה טובה למשפחה, מה שמותיר זמן לתפילה, למעשים, טובים, ללימוד תורה.

חו"ל טיסה עסקים הלכה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד