י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
פטירת רבי עזריאל טאובר

רבני הכולל הוותיק - שיגרו מכתב תנחומים

מכתב תנחומים ששיגרו גדולי מרביצי תורה יוצאי כולל האברכים ומכון להוראה 'תרביצ"א' ביניהם חבר הבדץ הגרא"י אולמן, למשפחת המגיד רבי עזריאל טאובר זצ"ל.

רבני הכולל הוותיק - שיגרו מכתב תנחומים
רבי עזריאל טאובר זצ"ל צילום: משה גולדשטיין

בערב חג הפסח ליל בדיקת חמץ, הגיעה הבשורה המעציבה מארה"ב על הסתלקותו של המגיד מישרים הגאון הצדיק רבי עזריאל טאובר זצ"ל לאחר מחלה קשה, כאשר הוא השאיר אחריו בניו ורבנים ממשיכי דרכו.

רבי עזריאל השאיר אחריו רקורד עשיר של עשייה ארגון 'ושננתם' ירחי כלה' 'שלהבת' וכוללי חושן משפט אותם הקים בארץ בעולם.

לא רבים יודעים, אך אחד הכוללים הגדולים שידו של רבי עזריאל זצ"ל בו וממנו יצאו גדולי מורי הוראה ותלמידי חכמים בדורנו, הוא כולל ומכון להוראה תרביצ"א – דושינסקיא שרבי עזריאל עצמו היה מתלמידיו של המהרי"ם דושינסקיא זצ"ל.

בשנות הל-מ חשקה נפשו בתורה של רבי עזריאל, והוא פנה לגאון רבי אברהם יצחק אולמן, חבר בד"ץ 'העדה החרדית', ראש הכולל להוסיף עוד ספסלים בבית המדרש לפתוח במסגרת כולל תרביצ"א כולל 'חושן משפט'.

וכך היה, ימים לאחר מכן נפתח כולל "חושן משפט ואבן העזר", כאשר ביניהם נמנים הגאונים רבי עמרם אופמן, רבי סנדר הברפלד, רבי גבריאל נויפלד, רבי שלום אלעזר פיליפ ורבי שלמה זלמן בנדיקט ועוד. עמוד התווך ופטרון הכולל, היה המנוח רבי עזריאל זצ''ל, כשדאג לצורכי הכולל והאברכים, שנים רבות.

"גדולה היא אבדה ואין לנו תמורתו" במילים אלו מבכים את לכתו ב'איגרת תנחומים' ששיגרו גדולי מרביצי התורה יוצאי כולל 'תרביצ"א' לבניו הרבנים שליט"א אשר חשים לו את הכרת הטוב עד עצם היום הזה, על אותם ימים.

בהמשך המכתב מציינים את גודלו של האיש, כפי שהיה באותם הימים בכולל: "לא נתן תנומה לעפעפיו עד המציאו מדי חודש בחודשו משך שנים טובות סכומים אדירים להחזקת כולל הזה והכוללים האחרים שייסד בזמנו".

כך גם לא חוסכים במילים על דרשותיו המרתקות, ותרומתו האדירה למען החזיר רחוקים בתשובה, "עוד מצלצלים באזננו אמרותיו המחכימות אשר נשא לפני בני הכולל מדי פעם בעיה"ק ירושלים".. הוא הגבר אשר עשרות בשנים התמסר למען הכלל והפרט, להשיב לב תועים לדרך השם, ביגיעת נפש עצומה. והכל בסבר פנים יפות כשעל פניו נסוך בת צחוק המרגיע והמלבב נפש כל רואיו ושומעיו.

את מכתבם הם חותמים, "היכן נמצאו תמורה לאיש גדול זה ושכינה מה אומרת על הסתלקותו קלני מראשי קלני מזרועי. הוא בלי ספק ינוח בגנזי מרומים בגן עדן, אבל כאן יחסר מאוד היעדרותו".

בכולל תרביצ"א לומדים כיום כ-100 אברכים יראי השם תחת ניהולם של המנהלים רבי יודא רוטשילד ורבי אפרים אייזנבך, כאשר הם נושאים בעול הכספי מדי חודש בחודשו.

מכתב תנחומים של ראשי כולל תרביצ"א. צילום: באדיבות המצלם

טאובר כולל הרב אברהם יצחק אולמן דושינסקיא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד