י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
לא הצלחת לשכנע אותנו

מדוע 'בחדרי חרדים' נתן במה ליאיר לפיד

'בחדרי חדרים' נתן אמש במה ליאיר לפיד לשטוח את טענותיו, לא מעט הרימו גבה, כיצד הסכמנו לתת במה לשונא החרדים הגדול ביותר, ובכן קיראו את ההסבר ואת התגובה לעיקרי דבריו של יאיר לפיד והגיבו, האם נחה דעתכם או שעדיין הנכם סבורים כי הוא מוקצה 

מדוע 'בחדרי חרדים' נתן במה ליאיר לפיד
יאיר לפיד עם כיפה בכותל צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

חבר הכנסת ושר האוצר לשעבר יאיר לפיד, המוכר לנו בשבע השנים האחרונות מאז פרץ לעולם הפוליטיקה כאויב החרדים מס' אחת, פרסם אמש מאמר באתר 'בחדרי חרדים', בו הוא ניסה בכ-1000 מילה לפנות אלינו החרדים ולשטוח את טענותיו.

הגבות הורמו, הסכינים נשלפו והחיצים שולחו, "איך אתר חרדי נותן במה לעוכר ישראל שכזה", ובכן, הדעה הרווחת בציבור החרדי שאדם שפגע בכל הקדוש לנו, קיצץ בכל היקר לנו, ממשיך להסית מדינה שלימה כנגדנו, לא יקבל במה בשום פורמט חרדי כלשהו, כי את איש לא מעניין מה הוא חושב ומה יש לו לומר. אסור לתת לגיטימציה למעשיו ולדבריו.

ראשית, לתת לאדם להשמיע את דברו, אינה בהכרח הסכמה עם תפיסת עולמו. לא תמיד חכם ונכון לנקוט בגישה של חרם. 'בחדרי חרדים' איפשר למרות הקושי שבדבר, לתת לו לשטוח את טענותיו ולהתמודד עמן. הוא הרע טען בראשית הטור כי הפוליטיקאים החרדים מציגים בצורה שלילית כ"שונא חרדים", אש הנה יאיר קיבל במה לפנות ישירות לציבור החרדי, לא מעל דוכן הכנסת, לא בדף הפייסבוק או הטוויטר ולא באולפן חדשות. כאן באתר החרדי הגדול בעולם, אך מסתבר שגם באמצעי הזה לא הצליח לשכנע אותנו. עשרות התגובות לכאן ולכאן מדברות בעד עצמן. הוכחנו ליאיר שלמרות הכל, דבריו ומעשיו מוכיחים אחרת.

נספר לכם משהו שאולי לא ידעתם, לפני כמה חודשים, עוד לפני שמי בכירי הפרשנים חלם שנלך לבחירות, ביקר יאיר לפיד במערכת 'בחדרי חרדים', הוא בא לערוך היכרות עם עולם התקשורת החרדי. במהלך המפגש הוא ניסה לטעון שוב ושוב כי אין לו כל שנאה לחרדים וזו המצאה של הפוליטיקאים החרדים אותם הוא מכנה "עסקנים" שמשווקים אותו לציבור שלהם כשונא ורודף חרדים.

אחד מאנשי הצוות הזכיר ללפיד את מאמר חז"ל במסכת עדויות שהפך לפתגם מוכר, "מעשיך יקרבוך ומעשיך ירחקוך" ומנה בפניו את עשרות המעשים והחוקים שביצע בהיותו שר אוצר נגד החרדים בצורה אובססיבית והבהיר לו, כי כמה שינסה להצטדק ולטעון שהוא אינו שונא חרדים, דבריו בכנסת, בתקשורת וברשתות החברתיות ומעשיו בפועל מוכיחים אחרת. בקיצור, יאיר לא הצליח לשכנע אז ולא הצליח לשכנע גם הפעם.

יאיר, לא השתכנענו, ציפינו להתנצלות

אז כן, 'בחדרי חרדים' העניק לו במה מכובדת לשטוח את טענותיו כלפי הציבור החרדי, יצוין לשבחו שנקט בשפה נקייה ומכבדת. לא כפי שהוא רגיל ביומיום ועדיין למרות שביקש פסק זמן של 5 דקות מלשנוא אותו ולקרוא את מה שיש לו לומר, לא השתכנענו.

יאיר, אנחנו עדיין מצפים להתנצלות שלך. לא התייחסת בטורך לנתונים ההזויים שהצגת ערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, יאיר - במערכות ישראל נפלו גם לוחמים חרדים, רק בשנה האחרונה בגבעת אסף למשל נפל חייל חרדי בשם יוסף כהן הי"ד וגם בפעולות האיבה נרצחו לא מעט חרדים בפיגועי דקירה והתאבדות, בארץ ובעולם. מה שכאב יותר הן העובדות השקריות על כך שאברך כולל משתכר ב-7,800 שקלים לחודש, נתונים שאפילו התקשורת החילונית ההוגנת כדוגמת 'גלובס' הפריכה מיד. 

בשבוע שעבר בעת מסיבת עיתונאים שקיימת בכנסת, שאל אותך כתבנו הפוליטי ארי קלמן, "האם אתה מתנצל על הנתונים השקריים שהצגת לאזרחי ישראל וגרמת לליבוי השנאה והסתה נגד החרדים", השבת לו: "קודם שיתנצלו על שקראו לי עמלק", מה אתה ילד קטן, בגלל שעיתון אחד כינה אותך בכינוי כזה או אחר, אז אתה מכפיש ציבור שלם ולא מוכן להתנצל? לא צריך את ההתנצלות שלך, הציבור כבר לא טיפש ולא קונה את כל הסחורה שאתה מפיץ.

ולגופם של דברים, יאיר ננסה להשיב לדברים שכתבת:

חלק גדול מהאנשים שיקראו את הטור הזה שונאים אותי. הסיבה שהם שונאים אותי, היא שאמרו להם שאני שונא אותם. זה לא נכון, ואני מתכונן לנסות לשכנע אתכם שזה לא נכון, אבל כנראה שזה לא יצליח. למה? כי אתם קרובים יותר לאנשים שאמרו לכם שאני שונא אתכם. אתם מאמינים להם, אתם שומעים את זה מהם כבר הרבה זמן.

ובכן, אף אחד לא שונא אותך בגלל החזות שלך, לא סתם נטפלו אליך והכתירו אותך כשונא החרדים הגדול ביותר כיום עלי אדמות, זכית בתואר הזה ביושר, אתה הבאת זאת על עצמך, בסגנונך המשתלח ובשבועיים האחרונים ביתר שאת, שונאים נטו בשל מה שעוללת לציבור החרדי, הקיצוצים הנוראיים והאפליה שביצעת בכל תחום שהוא ללא רחם כדי להצר לחרדים, בהיותך שר האוצר, החוקים שאתה מנסה לכפות עלינו. יש לך אופציה להיפרד מהתואר, אף פעם לא מאוחר. שנה כיוון, הן בשיח והן במעשים ומהר מאוד תהפוך ליקיר החרדים.

אני מאמין שכל צעיר בן 18 – חילוני או חרדי – צריך להתגייס או לשרת בשירות לאומי. אני מאמין שכל ילד במדינה צריך ללמוד מתמטיקה ואנגלית כדי שיקבל ארגז כלים לשוק העבודה. אני מאמין שלכל אדם – שוב, חילוני או חרדי – יש חובה מוסרית לפרנס את ילדיו. השאלה אם אדם הוא חרדי, דתי, או חילוני, היא החלטה אישית. לאף אחד אין זכות לערער עליה, אבל הוא לא יכול לבקש מאחרים לממן אותה. בנוסף, אני מאמין במרחב הציבורי אין לאף אחד זכות לכפות על אחרים את אורח חייו. בשכונות חרדיות צריך לסגור חנויות ואסור שתהיה תחבורה ציבורית בשבת. בשכונות חילוניות, מותר. מי שרוצה להתחתן ברבנות יכול, מי שלא רוצה להתחתן ברבנות, צריך לאפשר לו.

מר לפיד, לדבר על שיוויון וגיוס כשאתה בעצמך לא נתת תרומה משמעותית למדינה, זו בושה וכלימה. קשוט עצמך, מילא היינו מתמודדים מול איש צבא וותיק בעל דרגות גבוהות כלשהן, לפחות היה אפשר לומר שהוא מגיע מעמדה כלשהי והוא בן שיח ראוי, מי אתה שתבוא להטיף לנו על שיוויון, אדם שכל שירותו הצבאי היה כתב בעיתון 'במחנה', אלפי חרדים ששירתו לאורך השנים בצה"ל חירפו נפשם במלחמות ישראל ובמבצעים שונים, חלקם נפלו בעת מילוי תפקידם. אתה מעולם לא היית בחזית לא ראית את המוות מול העיניים, אז אתה מדבר על שיוויון, איפה השיוויון?

אתה מדבר על חובה מוסרית לפרנס את הילדים, אתה מדבר על כך שהציבור החילוני מממן אותנו? זה מקומם ברמות שאין לתאר, אתה ניזון מנתונים מופרכים. היום אחוזים גבוהים מהציבור החרדי הן גברים והן נשים נמצא בשוק העבודה וכולם משלמים מסים כנדרש, גם להם יורדים בסוף החודש החיובים הקבועים בתלוש השכר, הם משלמים ארנונה יקרה לעירייה, כך למשל את העיר בני ברק, תברר מה גובה הארנונה וכמה תושבים משלמים אותה, לא תאמין. יתירה מכך הם משלמים אפילו אגרות שאין להם כל שימוש וצורך בהם, כי זה החוק. אבל למה לך להעמיק בנתונים ולהתנצל, אתה רוכב על מאמר בעיתון מסוים שכינה אותך "עמלק" ומחזיר מתקפה בנתונים מופרכים, שקריים ומקוממים.

אני רוצה שתשימו לב גם למה שלא אמרתי: אין לי שום בעיה עם עולם התורה. אני רוצה לחיות במדינה יהודית שלימוד התורה הוא חלק ממנה. העובדה שבמדינה היהודית יש תחיה של עולם הישיבות היא דבר יפה בעיני. אני מקבל את הרעיון שקבוצה מוגדרת של עילויים תלמד על חשבון המדינה. אם יש צעיר שהוא גאון בתורה, חבל שנפסיד אותו. אלא שהגאונים, בכל חברה אנושית, הם מיעוט קטן מאוד. הויכוח שלי עם הפוליטיקאים החרדים הם על כל רבבות התלמידים האחרים. הם מספרים לכם שאני רוצה להוציא אותם מהישיבות. זה כמובן לא נכון. הדבר היחיד שאני אומר הוא שאם הם רוצים ללמוד, שיעשו את זה על חשבונם.

יאיר, עכשיו בוא נדבר על אורח החיים בצבא, אכן לא כל רבבות בחורי הישיבות הם עילויים, לא כולם גאונים, לא כולם ניחונו בכישרון הנדרש ובזכות הזו, אז בגלל זה נעניש אותם ונשלח אותם לצבא, בוא נהיה כנים, האם הצבא צריך אותם בכלל? האם הצבא ערוך בכלל לקלוט אותם, האם צה"ל יכול להבטיח שהם ייצאו ממנו כעבור שלוש שנים כפי שהם נכנסו, עם הפאות והזקן, יראים ושלמים כפי שחונכו? אתה יודע שלא וזה כנראה רצונך "לחלן אותם". בכירי צבא התבטאו לא אחת, שאין להם צורך בחרדים שידרשו לשמר את אמונתם גם בין כותלי הצבא, אם זה בבסיס ללא נשים, כשרות מהודרת (כל אחד והכשרות שלו) בית כנסת (כל אחד והמנהגים שלו), שיעורי תורה, שמירת שבת כהלכתה, יש כאלה שלא מוותרים על טבילה במקווה מידי בוקר.

זווית נוספת, יאיר האם אתה מודע לכלל הארגונים שיש במגזר? אני בטוח ששמעת על איחוד הצלה וזק"א, כמה חרדים מתנדבים בהם, מי הקים אותם? מי רץ לכל קריאה ומציל מידי יום בני אנוש מכל מגזר שהוא, הם יקומו באמצע הלילה עם פיג'מה, יעזבו את המשפחה באמצע סעודת השבת, באמצע ליל הסדר, גם ביום כיפור ובתשעה באב, כשהם בצום וקשה להם, הם יזנקו לעבר האמבולנס או האופנוע וישעטו לעבר הקריאה בכדי להציל חיים, מבלי לברר מי האיש ומה זהותו. שמאלני או ימני, למי הצביע, ליאיר לפיד או לאביגדור ליברמן. אז דע לך יש עוד עשרות ארגונים כאלה שמביאים אוכל למשפחות החולים בבתי החולים, שמחלצים תינוקות מתוך רכבים, ועוד ועוד אחרים בתחומים רבים, שעוזרים לכלל אזרחי המדינה. האם זו לא תרומה? אם רק תיחשף לנתונים, תגלה ותיווכח כי הציבור החרדי תורם יותר מכל מגזר אחר למדינה שאתה והם כל כך אוהבים, (אלה ששונאים הם הקיצוניים שבשולי החברה). 

איך, סיכמת; אני לא הולך לשום מקום, וגם אתם לא. אני מבין שאתם לא מוקסמים ממני ומדיעותי, אבל גם אני לא ממש מוקסם מהפוליטיקאים שלכם.

זו "הפוליטיקה החדשה" שהבאת או שזו רק סיסמה? זה ה"עתיד" שאתה מדבר עליו? שנאה ורדיפה של ציבור שהולך וגדל פה. כולם כבר הבינו, אם לא עד לבחירות אז אחרי תוצאות הבחירות, כי החרדים הם כוח עצום - 16 מנדטים. וכדי להקים ממשלה חזקה ויציבה צריכים אותם בפנים ולקבל את דרישותיהם. אתה קורא לזה "כניעה וסחטנות", אבל אם אתה מאמין במשפט "העם אמר את דברו", אז העם החרדי אמר את דברו, אנחנו כוח משמעותי של 16 מנדטים ונלך ונגדל ויש לנו זכויות כאזרחים, מגיע לנו לא פחות ממה שמגיע לאזרח אחר.

איך בדיוק חשבת לאורך מערכת הבחירות שתצליחו להקים ממשלה, שתמשיך להסית ולשסע ותקבל את ראשות הממשלה (ברוטציה) על מגש של כסף? אם תמשיך בדרכך זו, לא תגיע רחוק. כל שונאי החרדים כרעו תחתם, ראה את אביך המנוח, כיצד נעלם בין לילה עם 15 מנדטים. 

מר לפיד, יש מצב שאתה קורא חמש דקות או יותר (זה די ארוך) את מה שאני כותב לך וחוזר לשנוא אותי. כי אתה לא תעמיק ולא תנסה להכיר את המגזר יותר לעומק, לא באת באמת להסיק מסקנות. קיבלת את הבמה, הצגת את דבריך ותחזור לסורך, תמשיך לצייץ נגדי ושכמותי בטוויטר, להסית נגדי ושכמותי מעל בימת הכנסת ובתקשורת. כי אתה לא מסוגל אחרת, על זה אתה נבנה ומזה אתה חי.

יאיר לפיד טור דעה הסתה שנאת חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 68 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד