כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
"השיב לכל השאלות"

ליצמן ועוזרו הבכיר נחקרו באזהרה בפרשה נוספת בה הוא נחשד

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נחקר היום (שני) שוב תחת אזהרה, בחשד להתערבות פסולה בהליכי ההסגרה של מלכה לייפר ובנוסף, גם בעניין פרשה נוספת בה הוא חשוד | במקביל, בכיר בלשכתו מסר עדות בפני חוקרי המשטרה וראש לשכתו נחקר שוב באזהרה ביחידת להב 433

ליצמן ועוזרו הבכיר נחקרו באזהרה בפרשה נוספת בה הוא נחשד
ליצמן צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן נחקר היום (שני) שוב ביחידה הארצית לחקירות הונאה שבלהב 433, הפעם חקירתו עסקה בעיקר באשר לאנשים להם סייעה לשכתו, אך הוא נשאל גם בעניין בו בעסקה חקירתו הוקדמת, החשד כי סייע למניעת הסגרתה של מלכה לייפר שהואשמה במעשים חמורים בתלמידותיה.

מקורביו של ליצמן מסרו ל'בחדרי חרדים' כי עיקר חקירתו של ליצמן, עסקה בפניות הציבור בהם עסקו אנשי לשכתו. חוקרי יאח"ה פירטו בפני סגן השר שמות של אנשים, "אתה מכיר אותו? עזרת לו?" נשאל, כאשר הרשימה הכילה שמות רבים. בהודעת רשמית מלשכתו של ליצמן נמסר כי "ליצמן השיב גם היום לכל שאלות חוקרי המשטרה בנושאים הקשורים לסיוע שניתן לפניות ציבור".

ל'בחדרי חרדים' נודע עוד, כי מלבד הנושא של פניות הציבור והסיוע למלכה לייפר, ליצמן נחקר באזהרה בחשד לפרשה נוספת, ככל הנראה בעניין הקשור לסיוע בירוקרטי לאדם שפנה ללשכתו. לפני כחודש, כאשר ליצמן נחקר לראשונה, גם ראש לשכתו חיים יוסטמן נחקר, ושוחרר למעצר בית למשך מספר ימים - והיום זה נחקר שוב באזהרה. במקביל לחקירתו של ליצמן, שנמשכה כשעתיים, בכיר נוסף בלשכתו מסר עדות בפני חוקרי המשטרה.

"בניגוד מוחלט לפרסומים השונים, ולמרות מסכת התחקירים והכתבות נגד ליצמן בגין הנהגת מדיניות 'דלת פתוחה' לפניות ציבור מכלל האוכלוסיות, אנו בטוחים שאין כל שחר לחשדות, להדלפות ולהכפשות כלפי ליצמן" נמסר מלשכתו. "סגן השר מקפיד בזהירות יתירה שלא להתערב בעמדת גורמי המקצוע, והורה להם לפעול אך ורק לפי החוק, ללא כל הפעלת לחצים או איום".

מאחר ומדובר בנבחר ציבור, החקירה מתנהלת בליווי של פרקליטות מחוז ירושלים, ובאישורם של פרקליט המדינה שי ניצן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט. ליצמן נחקר לראשונה לפני כחודש, על פי החשד, ליצמן ביקש להנפיק חוות דעת פסיכיאטרית שתקבע שלייפר אינה כשירה לעמוד לדין, כדי לסייע לה לחמוק מהסגרה לאוסטלריה שם היא הואשמה בעבירות חמורות בשלוש תלמידות.

ליצמן וראש המטה חיים יוסטמן נחקרו בחשד כי פנו לפסיכיאטר המחוזי ד"ר יעקב צ'רנס ולמי ששימש אז ראש שירותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר גדי לובין - בעניינה של מלכה לייפר. נבדק חשד לפיו נאמר להם, כי באם לא יכתבו את חוות הדעת המבוקשת - ימצאו את עצמם מחוץ למשרד הבריאות ולשירות בריאות הנפש. 

מלשכתו של ליצמן נמסר ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בהכפשה שקרית שלא היתה מעולם ופרסום הדברים מהווה עילה לתביעה". אנשיו מסרו כי "ליצמן לא נוהג להפעיל כל לחצים ומקפיד שלא להתערב לגורמי המקצוע. אין כל ספק שגם מקרה זה יתברר כעורבא פרח". עו"ד עפר ברטל ממשרד ברטל כהן מסר ל'בחדרי חרדים' בשמו של חיים יוסטמן, כי הוא כופר בחשדות נגדו.

בנוסף, דווח בחדשות 12 ו-13 כי ליצמן ואנשיו הפעילו לחצים על פסיכיאטר בשם ד"ר משה בירגר, בדרישה להכליל אדם שלכאורה מקורב לקהילה, לתוך קבוצת שיקום בכלא, מהלך שמהווה שלב הכרחי בדרך לזכות בחופשות ושחרור מוקדם מהכלא. על פי הדיווח, הפסיכיאטר העיד בפני חוקרי המשטרה.

סגן השר יעקב ליצמן יצא למתקפה בעקבות המשך הכתבות העסוקות בסיוע לשכתו ומשרד הבריאות בעשרות הפניות וטען כי מדובר בניסיון הכפשה תוך שהוא חושף את ארכיון אלפי הפונים בלשכתו. בהודעה ששיגרו בלשכתו של ליצמן, הגיבו על דיווח בנושא סיוע ושירות וי.איי.פי לדמות בכירה בחסידות בעקבות בעיה רפואית עמה התמודדה תוך שסידר בעניין זירוז תורים, חדר מיוחד וצוות רופאים שהגיעו מספר פעמים לביתה.

בלשכת ליצמן מסרו כי "עקב מחויבות לצנעת הפרט לא נוכל כמובן להתייחס ישירות למקרה ספציפי. אך יודגש כי כל ההליכים בנושא שהוזכר בוצעו על פי החוק ובהקפדה יתירה על כללי מינהל תקין. לגבי פניות לשכת ליצמן לעזרה, אנו רואים זאת בזכות וכחובה, לסייע לכל מי שפונה ללשכתנו בנושאי רפואה, בדגש על כל מי שפונה, ללא הבדל דת, גזע וקהילה. זאת בניגוד מוחלט לנטען כביכול על העדפות למקורבים ומטופלים חרדים", נמסר.

בלשכתו של ליצמן הוסיפו ותקפו את הדיווחים האחרונים המצטרפים לחקירה המנהלת נגדו בגין סיוע למלכה לייפר בגין חשד שהעלה נגדו בפגיעה חמורה בתלמידותיה, כאשר בלשכה אמרו כי "יש לדחות ניסיונות להכפיש את ליצמן ולשכתו בגין סיוע לזולת".

"זו מדיניות ברורה עליה הודענו בראשית הקדנציה ואף פרסמנו מספרי טלפונים של צוות הלשכה כדי לסייע לציבור, כל זאת במקביל למניעת בירוקרטיה וייעול מערכת הבריאות ולא במקום זאת", נמסר, כשנטען עוד כי, "יש להבין כי חלק גדול מהפניות אלינו הינן בגדר פיקוח נפש והצלת חיים. זו חובתנו לסייע לפונים, כמובן בהקפדה על דרישות החוק והנהלים".

עוד הבהירו בלשכתו של ליצמן כי, "הדברים ניתנים לבירור ובחינה, מעולם לא בדקנו מי זה שפונה אלינו לעזרה, רוב הפונים אלינו כלל אינם מוכרים לנו ואינם שייכים לציבור החרדי ולקהילה מסויימת. חילונים וחרדים, דתיים ושאינם, ערבים ועולים, כולם שווים להשתדלות מצידנו לסיוע ועזרה אפשרית ובכל נושא רפואי", כאשר בתרובה הוסיפו את מספרי הטלפון של אנשי לשכת סגן השר "חיים יוסטמן - ‭050-4121212‬; מוטי בבציק - ‭050-4151111‬; אבי דז׳דק -‭052-7616112‬".

בנוסף, בלשכת ליצמן חשפו לראשונה את החדר הצדדי בלשכת סגן שר הבריאות בו מאכלסים את ארגזי פניות הציבור שמצטברים בלשכת ליצמן. "החומר המופיע בתיעוד הוא לתקופה של כ5 חודשים אחרונים בלבד. קרי כל חצי שנה אנו מגיעים לכמות הזו", אמרו.

כזכור, הפרשה החלה במרץ 2008, מלכה לייפר, נחשדה כי פגעה בתלמידותיה הקטינות וביצעה בהן עבירות חמורות בין השנים 2001-2008 בזמן ששימשה כמורה ומנהלת בבית ספר החרדי "עדת ישראל", תוך ניצול מעמדה ותמימותן. עם היוודע המעשים, ו-24 שעות לאחר שנערך לה שימוע לפני פיטורין, היא נמלטה עם בני משפחתה לישראל והשתקעה בעמנואל.

החקירה באוסטרליה נמשכה, והצטברו נגדה ראיות לצורך העמדתה לדין. בשנת 2012 הרשויות באוסטרליה פנו לישראל עם בקשה להסגיר אותה. שנתיים לאחר מכן היא נעצרה. לייפר שכרה את שירותיו של עו"ד יהודה פריד ועו"ד עדי ניב, שהביאו בסופו של דבר לכך שהשופט נעתר לבקשתם והסכים כי יש להפסיק את הליך ההסגרה נגדה, בנימוק שהיא אינה כשירה לעמוד לדין.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', בעקבות פניה של האינטרפול, במהלך שנת 2017 הצטברו אינדיקציות כי מלכה לייפר מעמידה פנים שהיא סובלת ממחלת נפש על מנת להתחמק מהליך ההסגרה. היחידה המרכזית במחוז ש"י פתחה בחקירה וזו נעצרה בחודש שבט תשע"ח. (3 וחצי שנים אחרי שנמלטה לישראל: המנהלת החרדית שביצעה מעשים חמורים בתלמידות - נעצרה).

השופט בית המשפט המחוזי רם וינוגרד, החליט לשחררה ממעצר בניגוד לבקשת הפרקליטות, וזאת כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', תחת השגחתו הרוחנית של הגרי"ד גרוסמן ממגדל העמק. הפרקליטות הגישה ערר לבית המשפט העליון, שם נקבע כי לייפר היא מתחזה, והודגש שמדובר באישה שהפרה באופן שיטתי את האמון שניתן בה, ולכן אין מנוס ממעצרה. מאז, המחלקה לעניינים בינלאומיים בפרקליטות המדינה חידשה את הליך ההסגרה לאוסטרליה והיא נמצאת במעצר מלא.

יעקב ליצמן מלכה לייפר משרד הבריאות הסגרה לאוסטרליה אבחון פסיכיאטרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד