י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"איננו מבקשים נדבות"

המנהלים החרדים לח"כים: "ההורים שזקוקים לתמיכה מקופחים"

"איננו מבקשים נדבות, זה המינימום הנדרש על פי דין, אל לנו להשלים עם המשך הפגיעה בילדי החינוך המיוחד החרדיים, הזקוקים יותר מכל לעזרתנו", כך כותבים מנהלי מוסדות החינוך המיוחד החרדי המפעילים גני ילדים במוכש"ר, לחברי הכנסת החרדיים בשל האפליה המקוממת

המנהלים החרדים לח"כים: "ההורים שזקוקים לתמיכה מקופחים"
משרד החינוך צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

מנהלי מוסדות החינוך המיוחד החרדי המפעילים גני ילדים במוכש"ר, פנו השבוע לחברי הכנסת החרדיים בעקבות החלטת צוות של משרד החינוך להתעלם לחלוטין מילדי גני הילדים בחינוך המיוחד החרדי.  מדובר בצוות שהוקם כמענה לעתירה שהגיש ארגון ויצו לבג"צ, אחרי שבג"צ הבהיר כי יש להשוות את תנאי ילדי החינוך המיוחד בחינוך המוכר שאינו רשמי לאלו שבחינוך הרשמי.

המנהלים הנדהמים כתבו כי בעוד ש- % 42 מבתי הספר בחינוך המיוחד נמצאים בחינוך המוכר שאינו רשמי והם כוללים בתי ספר מכל המגזרים ומכל השכבות הסוציו אקונומיות, 90% מגני הילדים בחינוך המיוחד שבמוכר שאינו רשמי שייכים למגזר החרדי והם משרתים אוכלוסיה ברמה סוציו אקונומית נמוכה באופן יחסי. "באופן אבסורדי לחלוטין, דווקא ההורים הזקוקים לכל תמיכה בסיוע לילדיהם, מקופחים ומופלים לרעה".

בין המנהלים החתומים על המכתב, ניתן למנות את הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר ומייסד מוסדות פתחיה, הרב אלי דדון, מחזיק תיק חינוך עירית ב"ב, הרב יהודה מרמורשטיין, מנכ"ל רשת עלה, הרב יוסף בוסו, יו״ר מוסדות מעיין החינוך התורני, פתח תקווה, הרב שאול רוטנברג, מנכ"ל מרכז חינוכי הזית, גב' אסתר ארנסטר, מנכ"לית סולם, סיוע ועידוד לילדים מוגבלים, הרב דוד פרוש, מעונות ילדים קרית הילד, הרב גבריאל קוסובר, מנהל ולמדתם ארגון להכוונת מורים, הרב אשר זורייבין, מנכ"ל מרכז שיקום ילדים, הרב מרדכי עציון, מנהל אהל פרידה לאה, גב' תרצה שרייבר, מנכ"לית טף לטף טיפוח ופיתוח הילד קרית ספר, הרב אליאב ביטון, מנכ"ל חמדת בניה – אשדוד, הרב יעקב ברגר, מנכ"ל מוסדות קרעטשניף וגני חנ'מ חיוך שבלב והרב יעקב ליברמן, מנכ"ל רשת גני חב"ד בארץ הקודש.

מנהלי הגנים כותבים לחברי הכנסת כי במשך שנים רבות טענו כי יש להחיל את רפורמת אופק חדש גם על מוסדותינו אך המשרד לא איפשר לבתי הספר ולגנים הללו להכנס לרפורמה המקדמת מאוד את המסגרת ואת צוות ההוראה בשעות ובתקציבים. וכי מדובר באפלייה קשה של ילדי הגנים הללו הן באי הכנסת אופק חדש והן במודל התיקצוב המעוות שלפיו יש פער תקציבי גדול בין תלמיד בגן בחינוך הרגיל לבין תלמיד בגן בחינוך המיוחד, ופער משמעותי בין תיקצוב שכר של אותה הגננת אם היא  בגן רגיל או בגן מוכר שאינו רשמי".

יצויין כי המנהלים פונים כבר חודשים על שמודל התיקצוב הקיים לגני החינוך המיוחד הוא מודל מעוות ומפלה שכן המשרד מתקצב את גננות החינוך המיוחד במוכר שאינו רשמי, באופן שרירותי, בניגוד לכלל העובדים במערכת החינוך, שכר גננת במוכש"ר, לא מתוקצב על פי נתוני העסקתה בפועל כלומר: דרגה, וותק, גמולי השתלמות, משרת אם, תוספת מעונות, גמול חינוך מיוחד, שעות גיל ועוד, אלא על פי נוסחה שקבע משרד החינוך לפני עשרות שנים. משמעות הנוסחה כיום היא פער של עשרות אלפי ₪ בין התיקצוב האמיתי הנדרש על פי זכויות הגננות לבין התקציב שהמשרד מעביר בפועל.

בפנייתם, המנהלים תובעים  ממשרד החינוך להתאים את מודל התקצוב לפי נתוני העסקה המלאים של כל גן וגן וביקשו את  סיועם של חברי הכנסת מהמפלגות החרדיות, "איננו מבקשים נדבות, זה המינימום הנדרש על פי דין, אל לנו להשלים עם המשך הפגיעה בילדי החינוך המיוחד החרדיים, הזקוקים יותר מכל לעזרתנו."

בפורום המוכש"ר שיזם את פניית המנהלים מציינים כי  למרות שאנחנו בתקופת ממשלת מעבר ללא כנסת פעילה, הדבר מצוי בסמכותו של שר החינוך מאחר ולא נדרש פה שום תיקון חוק או תקנה בדיוק כפי שבשביל לתת אופק חדש לבתי הספר לחינוך מיוחד במוכש"ר לא היה צריך לשנות

דוד שרפר יו"ר הפורום אומר כי "מה שנדרש באופן פשוט ביותר לקיים את לשון החוק החד משמעית הדורש שוויון מלא בין מוסד מוכש"ר למוסד רשמי בחינוך המיוחד".

כזכור, דו"ח ועדה שהקים משרד החינוך קבע, כי יושוו תנאי החינוך המיוחד במוכש"ר לעומת החינוך המיוחד בחינוך הרשמי אך סייג זאת – ילדי בתי הספר – כן, ילדי הגנים – ישארו מקופחים.

למרות שהחוק קובע כי חייב להיות שוויון בתקצוב כלל ילדי החינוך המיוחד, גם אלו בחינוך הרגיל וגם אלו בחינוך המוכר שאינו רשמי, שהם מוסדות חרדיים ברובם. משרד החינוך אינו פועל כדי לגשר על הפערים המשמעותיים בתקציבם.

בין השאר, שכר הגננות בחינוך המיוחד הרגיל, גבוה באופן משמעותי מזה שבחינוך המיוחד החרדי, גם בגלל שבחינוך המיוחד החרדי לא פועלת רפורמת אופק חדש שכרוכה ביותר שעות, ובשכר גבוה יותר.

מקופחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד