ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024

לשמוע ללמוד וללמד: אל תזניחו את הטיפול בהפרעות קשב

בחורים ואברכים רבים הסובלים מהפרעות קשב אינם מוצאים מענה בטיפול התרופתי שניתן להם בעבר • מהם הגורמים לכך, ואלו פתרונות יכולים לסייע להם?

לשמוע ללמוד וללמד: אל תזניחו את הטיפול בהפרעות קשב
חרדים צילום: Oren Nahshon / FLASH90

חג השבועות חלף עבר לו. שוב נוכחנו עד כמה עולם התורה פורח ומשגשג בממדים חסרי תקדים. עשרות אלפי בחורי ישיבות ואברכים מילאו את היכלי התורה וזכו, כפי שהם זוכים כל השנה, לשמוע, ללמוד וללמד. למרבה הצער, התיאור המלבב הזה אינו נחלת כולם. ישנם כאלו שעבורם כל יום הוא התמודדות מחדש, התמודדות שמלווה בקשיים, תסכולים וכאבי לב.

הגורם לכך ברור: הפרעת הקשב ממנה הם  סובלים מקשה עליהם מאוד בכל מה שקשור לעמידה בסדר היום התובעני של הישיבה. הקושי המרכזי נוגע לשדה הלימודי בלבד, אולם האמת היא שהפרעת קשב פוגעת התחומים רבים נוספים, לרבות אכילה, שינה וקשרים חברתיים.

כך או כך, רבים מהבחורים הסובלים מהפרעת קשב מקבלים טיפול תרופתי שמסייע להם להתגבר על הקושי, אולם קורה לא אחת שהטיפול התרופתי כבר אינו מועיל להם, ו/או גורם להם לתופעות לוואי שבגללם הם מעדיפים לוותר עליו.

מה הם הגורמים לכך? באופן כללי טיפול בהפרעות קשב הוא "מתעדכן". במקרים רבים מאוד הכדור הראשוני שניתן יוצר בעיות שונות (חוסר השפעה, תופעות לוואי וכיו"ב) ואז המאבחן ממליץ על כדור אחר, ככה עד שנמצאת ההתאמה למטופל.

לעניינו, סביר מאוד להניח שבחורים שאובחנו בילדותם כסובלים מהפרעות קשב והותאם להם טיפול תרופתי, יזדקקו להתאמה של כדור אחר בעקבות השינוי הדרסטי בסדר יומם עם הגיעם לישיבה. בכל מקרה, שינוי משמעותי בהשפעת הכדורים מחייב מעקב והתאמה במידת הצורך.

ובהרחבה: הטיפולים התרופתיים הינם ממשפחת הסטימולנטים ונמצאו יעילים ומשפרים את הסימפטומים של הפרעת הקשב. בדר”כ המטופל יקבל בפעם הראשונה טיפול בתרופות ממשפחת המתילפנידאט כדוגמת ריטלין או קונצרטה . לעיתים המטופלים סובלים מתופעות לוואי כגון: כאבי בטן, כאבי ראש, עצבנות וחוסר בתיאבון. לרוב התופעות הללו ייעלמו בטווח של 3-4 שבועות, אך במידה והן נמשכות או שיעילות התרופה אינה מספקת, ניתן לבקש מהרופא לשנות את התרופה.

הקבוצת השנייה הן תרופות ממשפחת, דוגמת ויואנס, אטנט. לפעמים מטופל יכול להסתדר יותר טוב על תרופות ממשפחת האמפטמינים מאשר מתילפנדיאט ולהיפך. לכן יש מקום לבקש מהרופא לשנות את התרופה במידה והמטופל לא מסתדר איתה.

התרופות נבדלות ביניהן בעקר במשך הפעולה שלהן, וכן ישנם הבדלים מסוימים במנגנוני הפעילות שלהם. לפיכך, כשבאים להתאים את התרופה לילד או אדם מסויים יש בראש ובראשונה להתאים לפי מספר השעות בהן עליו להיות מאוזן ומרוכז. תרופות קצרות טווח כמו ריטלין ואטנט פועלות כ4-6 שעות. ריטלין LA היא תרופה שפועלת לטווח בינוני של כ8 שעות. פוקלין  XR ואדרל XR פועלים כ 10 שעות . מבחינת התרופות הפועלות למשך פעולה ארוך ניתן למצוא את  קונצרטה למשך כ- 12 שעות וויואנס שפועלת למשך 13-14 שעות. בהקשר עליו אנחנו מדברים, בחורים בגילאי העשרה הלומדים בישיבות, יש משמעות מכרעת למשך ההשפעה של הכדור אותו הם נוטלים, מאחר וסדר היום הישיבתי נמשך שעות ארוכות, כך שיתכן וכדור שהיה יעיל עבור ילד בתלמוד תורה (ריטלין LA, נניח) לא יספק לו מענה בישיבה, אז הוא יידרש לכדור עם השפעה ממושכת דוגמת ויואנס.

כאמור, לכל כדור יש גם את תופעות הלוואי שהוא גורם כך שנדרשים מעקב והתאמה רצופים בכל שלב להשגת תוצאה מקסימלית.

לסיכום, הפרעת קשב היא תופעה שמצריכה מעקב רציף, בפרט על רקע שינויים משמעותיים בסדר היום של המטופל. בכל מקרה של חוסר מענה בטיפול התרופתי הקיים חשוב לחזור לרופא המאבחן כדי שזה יתאים את הטיפול התרופתי המיטבי המתאים לנסיבות באותה נקודת זמן.

הכותבת היא ד"ר טלי וישנה, ראש מכון האבחון "הבית של טלי"

הפרעת קשב הפרעת קשב וריכוז לימוד תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד