י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
סיפור מצמרר

80 שנה אחרי שהסבא ברח - הנכד נאלץ לברוח

האם האנטישמיות הגרמנית נעלמה אי פעם? • נער יהודי שאוים על ידי גזענים ברח מגרמניה 80 שנה אחרי שסבו עשה את אותו הדבר

80 שנה אחרי שהסבא ברח - הנכד נאלץ לברוח
ילד. אילוסטרציה צילום: unsplash

לפני כתשעה חודשים עזב הנער היהודי ליאם רוקרט את ביתו ואת אמו בברלין כדי להתחיל חיים חדשים בפנימייה בישראל, כך מפרסם ה'דיילי מייל' את סיפורו הבלתי יאמן של הצעיר הגרמני.

כשהוא בן 16 בלבד הוא ברח מגרמניה בגלל בריונים אנטישמיים; ההתקפות נמשכו כשנתיים, כשחבריו לכיתה מדברים בגלוי על הריגת יהודים וקוראים לו קריאות גנאי.

ציוניו של הנער המפוחד ירדו, והוא נשלח להצטרף לכיתה מיוחדת לילדים חלשים. הקש ששבר את גב הגמל היה טיול מטעם בית הספר לרומא.

ליאם סירב ללכת - ורק סיפר לאמו לאחרונה שהסיבה היא איום מצד הבריונים שהוא לעולם לא ישוב חי מאיטליה. הסיפור שלו מצמרר מספיק. אבל הנה עוד משהו שיעשה את זה עוד יותר מזעזע.

"בני נאלץ לעזוב את גרמניה 80 שנים אחרי סבו - ומאותן סיבות של אנטישמיות", אמרה אמו בילי, "זה פשוט נורא מדי לראות את זה שוב".

ליאם לומד עכשיו בבית ספר ליד תל אביב, שם הוא משגשג עכשיו. אבל סיפורו על בריחה מגרמניה, כפי שעשה סבו, יצחק מונבס, מדגיש את התפוצצות האנטישמיות במדינה.

רק לאחרונה - קצת יותר משבעה עשורים לאחר רציחתם של מיליוני יהודים בתאי הגזים הנאצים - הזהיר נציב הממשלה הגרמנית לאנטישמיות פליקס קליין, כי אין זה בטוח שיהודים יצעדו ברחוב עם כיפה - דבר שעורר סערה גדולה.

"דעתי השתנתה לאחר הברוטליזציה המתמשכת בחברה הגרמנית", אמר ליאם לעיתון גרמני לפני כשבועיים, והוסיף: "אני לא יכול להמליץ ​​ליהודים לחבוש את הכיפה בכל מקום, ובכל מקום שהם רוצים בגרמניה".

עוד דווח ה'דיילי מייל' כי "משפחתו הליברלית העבירה אותו מבית ספר יהודי כדי להבטיח שהוא משולב במלואו בחברה רחבה יותר, אבל אז החלו התקפות נגדו".

"המורה דיבר על הסכסוך במזרח התיכון וכמה ילדים מוסלמים אמרו שהם שונאים יהודים ויהרגו אותם" סיפרה אמו, בילי, שעובדת עם מהגרים פלסטינים.

"אחד מהילדים שאל אם יש ילדים יהודים בבית הספר, הבן שלי יהודי גאה, אבל פחד מאוד". אמו סיפרה עוד, כי "כשנודע להם שליאם יהודי, הוא לא חזר ללמוד בבית הספר, הייתי שולחת אותו עם תיק האוכל שלו אבל הוא לא הלך לכיתה, הם איימו עליו אבל הוא לא סיפר לי".

היא גילתה את זה רק כאשר זומנה לבית הספר שם דיווחו לה כי הילד לא לומד כלום, והוא צריך ללכת לכיתה מיוחדת לתלמידים חלשים, "בבית-הספר לא היה שום הבנה למצבו," אמרה אמו.

אנטישמיות גרמניה ברלין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד