י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
לא עדיפות ולא נעליים

חשיפה: כך מפלה העליון את שילוב החרדים בתעסוקה • מעקב

מעקב 'בחדרי חרדים': למרות חקיקת חוק ייצוג הולם הקובע כי ניתנת עדיפות לשילוב חרדים במשרות המדינה - בית המשפט העליון מתעלם בבוטות מסעיף החוק ומפלה את החרדים במכרז לתפקיד הנחשק • בפנים: כך חוסם העליון את החרדים להתקבל לתפקיד הנחשק • כל הפרטים

חשיפה: כך מפלה העליון את שילוב החרדים בתעסוקה • מעקב
קבוצת חרדים בשערי בית המשפט צילום: הדס פרוש, פלאש 90

חשיפה: שנתיים לאחר שחברי 'דגל התורה' חוקקו את חוק ייצוג הולם ולאחר ש'בחדרי חרדים' עקב במשך התקופה האחרונה האחרונה על יישום החוק - מתברר כי דווקא הגורם שאחראי על שמירת החוק יוצא למכרז לגיוס עובדים ומפלה לרעה את בני האוכלוסייה החרדים.

זאת בניגוד גמור לחוק שחוקק בשנת 2016 ובו נקבע כי "בקרב העובדים בשירות המדינה, בכלל הדרגות והמקצועות, בכל משרד ובכל יחידת סמך, יינתן ביטוי הולם, בנסיבות העניין, לייצוגם של בני שני המינים, של אנשים עם מוגבלות, של בני האוכלוסייה הערבית, לרבות הדרוזית והצ'רקסית, של מי שהוא או שאחד מהוריו נולדו באתיופיה, של בני האוכלוסייה החרדית ושל עולים חדשים בחוק זה ייצוג הולם".

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע מכרז שהוציאו בהנהלת בית המשפט העליון למשרת עורכי דין בתפקיד במשרת עוזרים משפטיים בבית המשפט העליון, אלא שמהמסמך עולה כי המכרז נותן העדפה המתחשבת דווקא בחוק לבני העדה האתיופית, באוכלוסייה הערבית ובבעלי מוגבלויות, ואילו מהאוכלוסייה החרדית בית המשפט מתעלם בבוטות.

אפליית תעסוקה. בית המשפט העליון. צילום: הדס פרוש, פלאש 90

כאמור, מדובר בדבר המנוגד לחוק הקובע כי במכרזי המדינה אמורים לתת עדיפות גם לחרדים. במכרז שהופץ בימים האחרונים נכתב עוד בסעיף ייצוג ההולם כי "תינתן עדיפות בקבלה לעבודה באמצעות מכרז למועמדים שנמנים על האוכלוסיות המפורטות לעיל, ובלבד שאותו מועמד כשיר לתפקיד הנדון וכישוריו דומים לכישוריהם של יתר המועמדים בנוגע לאנשים עם מוגבלות נקבע כי תינתן עדיפות".

אגף משאבי אנוש של בית המשפט העליון מציין כי "תפקיד העוזר המשפטי בבית המשפט העליון הוא אחד התפקידים המאתגרים ביותר שיש למערכת בתיהמשפט להציע עבור עורכי-דין. במסגרת עבודה זו, מסייע העוזר המשפטי בעבודתם השיפוטית של שופטי בית המשפט העליון. שהתפקיד כולל, בין היתר, עריכת מחקר משפטי במגוון ענפי המשפט, לרבות משפט משווה, כתיבת חוות דעת משפטיות וסיוע בהנחייתם המקצועית של המתמחים".

עוד נכתב על התפקיד הנחשק כי "מטבע הדברים, בשל מורכבות הסוגיות המשפטיות המגיעות לפתחו של בית המשפט העליון כערכאת ערעור עליונה וכבית משפט גבוה לצדק – הופכת עבודת העוזר/ת המשפטי/ת לייחודית בנוף המשפטי. התפקיד מושתת על יחסי אמון קרובים בין העוזר המשפטי לבין השופט  ומחייב שמירה על אמות מידה גבוהות במיוחד".

"העוזר/ת המשפטי/ת בבית המשפט העליון נדרש/ת לרמת מצוינות משפטית ואישית גבוהה ביותר. כדרך לקידום המקצועיות, ניתנת האפשרות לכל עוזר/ת משפטי/ת להשתתף דרך קבע בהשתלמויות במגוון תחומים משפטיים, הנערכות במסגרת מכון הכשרה פנימי" כשהמועד הסופי להגשת המועמדות הוא בעוד שלושה ימים ביום חמישי הקרוב אז יעלו השמות לוועדה המיוחדת". 

כזכור, 'בחדרי חרדים' עקב באדיקות מאז חקיקת חוק ייצוג הולם אחר יישום החוק, וגילה כי לרוב המדינה התעלמה מהסעיף שהוגדר בחוק. בשנה שעברה קיים יו"ר וועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני, דיון מעקב בוועדת הכספים במהלכו תקף את יישום החוק.

נציגי משרדי הממשלה ונציבות שירות המדינה במשרד העבודה שנכחו באותה ישיבה אף לא ידעו לציין מהו היקף ההעסקה של גברים חרדים בשירות המדינה. בסיום הדיון טען גפני כי "יש רק אמירות כלפי חוץ לגבי שילוב חרדים, אך בפועל הדברים לא קורים. זו מציאות שניתן להתמודד איתה אך לא מתמודדים".

לדבריו, "נציבות שירות המדינה - אתם אלה שצריכים לעמול על החוק, לא קיבלנו מכם שום תשובה; וחמור לא פחות שמשרד המשפטים לא הגיע. אני רוצה תגובה של המשרד לגבי החוק שהתקבל בכנסת ולא מיושם. מהאוצר אני מבקש, כאמור, נתונים – כמה כסף עבר וכמה נוצל בשנים האחרונות לשילוב חרדים, ואם לא נוצל לאן הלך".

תגובת דוברת מערכת בתי המשפט ל'בחדרי חרדים': ההתייחסות היחידה במכרז שפורסם להוראות בחוק הנוגעות לחובת ה"ייצוג ההולם" היא במסגרת טופס מדף של נציבות שירות המדינה ולא של הנהלת בתי המשפט שצורף למכרז כנספח.

מבירור עם נציבות שירות המדינה עולה, כי הטפסים של הנציבות אינם כוללים התייחסות לתיקון לחוק הנזכר בשאילתה, ועל כן מדובר בסוגיה רוחבית בכל המכרזים בשירות המדינה העושים שימוש בטופס זה ולא קשורה למכרז זה בלבד. הנושא מצוי בבדיקת הלשכה המשפטית בנציבות אשר צפויה לעדכן בהקדם בדבר פתרון מתאים ובמקביל נבדק פתרון מתאים גם לגבי המכרז מושא השאילתה.

יובהר כי ברשות השופטת נעשים מאמצים רבים לשלב עובדות ועובדים חרדים. בבית המשפט העליון עצמו הועסקו ומועסקים עובדות ועובדים חרדים לרבות מתמחים ועוזרת משפטית ובין היתר בלשכת נשיאת בית המשפט העליון מועסקת עוזרת בכירה חרדית.

 

בית המשפט העליון שילוב חרדים תעסוקה אפליית חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד