י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עבריינים או קרבנות?

תושבי רמת שלמה חשודים בגניבת 17 מיליון יורו

"החקירה בתיק זה תיערך עוד זמן לא מבוטל", אמר השבוע שופט המעצרים שדן בתיק הסבוך • שותפים - תושבי שכונת רמת שלמה בירושלים חשודים בהלבנת הון וגניבה של 17 מיליוני יורו שהופקדו לחשבונם בהולנד • החוקרים פנו לרשויות ולבנקים במדינות זרות כדי לאסוף ראיות בתיק

תושבי רמת שלמה חשודים בגניבת 17 מיליון יורו
מרכז עסקים בהולנד צילום: pixabay

פרסום ראשון: מזה תקופה ארוכה מתנהלת חקירה ביחידה המרכזית של משטרת ירושלים, בחשד לגניבת סכום עתק של מיליוני יורו מחשבון בנק בהולנד, שחלקו הועבר לישראל תוך הסתרת הכסף והלבנת הון. במסגרת החקירה, נעצרו שני בני אדם - חרדים תושבי שכונת רמת שלמה, שלאחר עשרה ימי מעצר שוחררו היום (רביעי) לבתיהם בתנאים מגבילים.

מ' בן 44 וד' בן 53 תושבי אותו רחוב בשכונת רמת שלמה בירושלים, נעצרו ביום שני בשבוע שעבר בשעות הבוקר על ידי חוקרי הימ"ר. מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', עולה כי במסגרת החקירה, בוצעה פניה לרשויות ומדינות זרות, וכן לבנקים שהיו מעורבים בהעברות גם במדינות זרות.

שני החשודים, שותפים עסקיים, פתחו חשבון בנק בהולנד תחת חברה בשם "הפהב". במשטרה טוענים כי אנשים מסוימים פנו לשניים וקיבלו את אישורם לעשות שימוש בחשבון. במהלך הזמן, בשנת 2018, תוך כמה שבועות, הועברו לחשבון הבנק של השניים סכומים בסך 17 מיליון יורו - כ-67.5 מיליון שקלים חדשים. הפקידים ההולנדיים תהו מהו מקור הכסף, החלו לשאול שאלות וביקשו מסמכים. "היינו מצפים שבחור ירא שמים, רודף צדק, יבדוק את הכספים" אמר החוקר בבית המשפט, תוך שהוא מבקש להאריך את מעצרם.

בשלב מסוים, לאחר שהשניים לא הסבירו את מקור הסכום העתק, הבנק פנה לבעלי החשבון וביקש מהם להוציא את הכסף מהבנק. מפרטי החשדות שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי במקום להשיב את הכסף למקורם - גורמים פליליים לטענת המשטרה, שני החרדים בעלי החשבון, פנו לאדם שלישי שהעביר חלק מהכסף, כ-12 מיליון יורו לחשבון בנק אחר, ועל פי החשד השניים עשו שימוש בכסף הזה.

בחודש כסלו תשע"ט, לפני כשמונה חודשים, הושלך רימון הלם לכיוון דלת כניסה לבניין בשכונת רמת שלמה בירושלים. המשטרה פתחה בחקירה ואחד הדיירים הגיש תלונה במשטרה. ב'בחדרי חרדים' דווח כבר אז, כי ככל הנראה הסיבה לכך - סכסוך כספי עם גורמים עבריניים, והרימון נועד לאיים ולהפחיד את אחד הדיירים על מנת שישלם להם כסף.

"זו הסיבה שהם אוימו" אמר חוקר המשטרה בדיון שנערך בבית המשפט. "באו אליהם ואמרו, לקחתם פה כסף של עבריינים, אנחנו מבקשים אותו חזרה". לדברי החוקר, כל זה יכול היה להימנע אם היו עושים בדיקה כמו שצריך בהתחלה על טיבם של אותם אנשים שהפקידו את הכסף לחשבון הבנק ההולנדי. "הם העדיפו לא לבדוק את זה או לפחות כך הם טוענים" הוסיף החוקר.

על פי המשטרה, הסכום של 17 מיליון יורו הופקד לחשבון הבנק למשמורת בלבד, ועל פי החשד, השניים גנבו את הכסף והעבירו את חלקו לישראל בעשרות העברות. שני החרדים חשודים בעבירות של גניבה בידי מורשה, עבירות על חוק איסור הלבנת הון וקשירת קשר למעשה פשע. בחקירתם במשרדי ימ"ר ירושלים, כך לפחות לטענת חוקרי המשטרה, נמצאו סתירות בין הגרסאות שלהם.

בדיון הראשון שנערך בשבוע שעבר, המשטרה ביקשה להאריך את מעצרם בשמונה ימים, על מנת להספיק לבצע את כלל פעולות החקירה, וכן מחשש למסוכנות כלכלית ושיבוש הליכי חקירה. אולם למרות החשש משיבוש הליכי חקירה, החוקר אישר לעו"ד לאה בירק המייצגת את מ', כי שני החשודים שהו באותו תא המעצר. על השאלה האם מדובר בתרגיל חקירה, סירב החוקר להשיב.

בדיון שנערך בשבוע שעבר בבית המשפט, אישר החוקר כי החקירה נפתחה בין היתר בעקבות התלונה שהגיש מ' לפני כשמונה חודשים. לטענת המשטרה, בהגשת התלונה, החשוד המתלונן מ' לא שיתף פעולה באופן מלא ונמנע מלענות על שאלות שעלולות היו לסבך אותו.

"אדם מגיע לאחר שמקבל איומים על חייו, איומים על חיי משפחתו, נזרק עליו רימון הלם, מגיע למשטרה ומגיש תלונה ומבקש שיגנו עליו" אמרה פרקליטתו של מ', עו"ד ליבק. היא פירטה כי מ' הגיע כבר אז למשרד עורכי הדין עמית חדד ואריאל רוט, "אנחנו מרגיעים אותו שהמשטרה מטפלת בזה והכל יהיה בסדר". אולם לאחר תקופה ארוכה "באים ועוצרים אותו, מבצעים חיפוש אלים בביתו בנוכחות ילדיו". לדבריה, הוא הצהיר במשטרה שביקש לעשות גילוי מרצון, אך אמרו לו שאין על מה, מאחר והכסף לא נמצא עדיין ברשותו".

לדברי עו"ד יניב אלון, פרקליטו של החשוד ד', מדובר במעצר לא חוקי, שכן רק 24 שעות לאחר המעצר נמסרה על כך הודעה לסניגוריה הציבורית. "כל האשמה בהליכי המעצר, רובצת לפתחה של המבקשת", וביקש לשחרר את החשוד למעצר בית. "סוגיית השליטה בכסף מוצתה, סוגיית הפגיעה בזכויות היא בלתי מתקבלת על הדעת". אולם לטענת המשטרה, הפנייה לסנגוריה נעשתה כבר ביום המעצר.

השופט אלעזר ביאלין אמר כי "התשתית הראייתית המונחת בפניי, מבססת חשד סביר לכך שהמשיבים קשורים לביצוע העבירות המיוחסות להם". הוא החליט להאריך את מעצרם בשישה ימים כאשר עילת המעצר העיקרית והדומיננטית היא החשש המובנה לשיבוש החקירה.

למחרת, החשוד מ' הגיש ערר לבית משפט המחוזי בעיר, באמצעות עו"ד עמית חדד ועו"ד לאה בירק. "לוקחים בן אדם ומעמידים אותו בסיטואציה שאף אחד לא יכול לעמוד בה. רשלנות כזאת ששמים שני אנשים בתא מעצר ביחד. שני השותפים בילו לילה שלם ביחד, ואם לשיטתכם זה בסדר, אז או שהשיבוש הנטען לא שיבוש או שאין סכנה לשיבוש" טענו. אולם השופטת חיה זנדברג דחתה את הערר ואמרה כי היא לא רואה טעם להתערב בהחלטת בית משפט השלום.

בשבת, האחרונה, כך מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים', כאשר החשוד מ' בן ה-44 שוהה במעצר בכלא ניצן ברמלה, הוא איבד את הכרתו לפרק זמן קצר ובשל כך פונה לבית החולים, שם שהה במשך 9 שעות והוחזר באמצעות שב"ס למעצר.

כסף שנתפס בנתב"ג. צילום: רשות המיסים

ביום ראשון השבוע הובאו שני החשודים בשנית לבית המשפט, כאשר המשטרה טוענת בפני השופט כי הראיות התחזקו. "גילינו שמדובר בחבורה מאורגנת שפועלת בצורה מאוד מתוחכמת, שעוסקת בהלבנת הון", שחלקם אינם נמצאים בישראל.

לטענת עורכת הדין לאה בירק, "אנחנו עומדים במצב שערורייתי חקירה רשלנית ואיטית", ופירטה כי בין היתר עבירת המקור כלל לא הוטחה במלואה בחשוד כפי שמחייב החוק, "יש טעויות שמראות על זלזולן של הרשות החוקרת" תוך שהיא מציינת דוגמאות נוספות.

עו"ד יניב אלון, פרקליטו של ד' אמר, כי בשונה מטענת חוקרי הימ"ר, "החשד נחלש ואנו מראים לבית המשפט אחת, שתיים ושלוש. באים כלפיו בטענה שלא דיבר בחקירתו". הוא פירט כי מדובר באזרח הולנדי, "כשהוא מבקש סיוע בהולנדית זו בקשה מטופשת והם מבינים שהוא אזרח הולנד, הבנק נפתח בהולנד, וחלק הארי היה בשפה הזאת, וכשהוא לא מבין דברים בסיסיים בעברית, על זה באים אליו בטענות. למה לא מראים לו מסמכים בהולנדית?" שאל.

עם זאת, השופט אלעזר ביאלין אמר, כי מההתרשמות שלו מחומרי החקירה ומהדו"ח הסודי עולה כי "החשד בעניינם של המשיבים התחזק ביחס לחלק מהעבירות, אף במידה משמעותית" והאריך את מעצרם בשלושה ימים נוספים, עד היום. "מדובר בחקירה שמתנהלת מזה זמן רב, ונראה לפי חומר הראיות כי החקירה בתיק זה תיערך עוד זמן לא מבוטל" אמר השופט.

עם זאת, הוא הבהיר כי מעצרם לא יוארך מעבר לתקופה הקצובה, זאת כדי לאפשר לחוקרים לסיים את פעולות החקירה שהינן ברף גבוה של שיבוש.

שני החשודים הובאו הבוקר (רביעי) לבית משפט השלום בירושלים זו הפעם השלישית, שם עורכי הדין וחוקרי הימ"ר הגיעו להסכמה כי החשודים ישוחררו בתנאם מגבילים, הכוללים בין היתר שבעה ימי מעצר בית, במהלכם יוכלו לצאת לתפילות רק בשבת; נאסר עליהם ליצור קשר האחד עם השני וכן עם המעורבים האחרים - למשך חודש; נאסר עליהם לצאת מישראל למשך חצי שנה; הפקדה כספית בסך 50,000 ש"ח וכן ערבות עצמית וצד ג' בסכום זהה.

עו"ד עמית חדד שמשרדו מייצג את מ', טוען לחפותו של החשוד ואמר ל'בחדרי חרדים' כי "לאחר שחוקרי המשטרה ישלימו את החקירה עד תומה, הם יגלו כי מרשי הוא הקרבן ולא העבריין".

הערת המערכת: על פי פסק הלכה של רב, 'בחדרי חרדים' מפרסם שמות חשודים או נאשמים בעת הרשעתם, או במקרים בהם ניתן וצריך למנוע אפשרות של פגיעה בנוספים, או בהוראת שעה שקיבלה היתר רב.

הלבנת הון חשבון בנק רימון הלם מיליוני יורו גניבת ענק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 33 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד