י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
שוברות שתיקה

המטהרות מלינות: "אנחנו חוששת לחטוף חיידקים"

עובדות בבית העלמין בצפת: "עושות צדקה בהתנדבות ולא דואגים להגן עלינו כנדרש" • המשרד לשירותי דת מגיב: "ממצאי תחקיר 'ישראל היום' הועברו לבדיקה" 

המטהרות מלינות: "אנחנו חוששת לחטוף חיידקים"
מקווה טהרה. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

מטהרות בית העלמין של צפת שוברות שתיקה: עדויות של מטהרות המועסקות על ידי המועצה הדתית המקומית חושפות כי המטהרות בעיר עובדות בהתנדבות מלאה וללא כל תמורה, למרות סיוע כספי של הביטוח הלאומי לחברות הקבורה, סיפורן נחשף לראשונה בעיתון 'ישראל היום' על ידי כתבת הצפון עדי חשמונאי.

חמור מכך, הן לא מקבלות חיסונים נגד מחלות שאליהן הן עלולות להיחשף בעת רחיצת הגופות. מעידה אחת המטהרות באוזני הכתבת: "יש בסביבות עשר מטהרות בבית העלמין של צפת ורק שתיים מאיתנו קיבלו חיסונים, אבל לא בגלל שהמועצה הדתית דאגה לכך, אלא כעובדות מערכת הבריאות מאחר שהן עובדות בקופות החולים. לא אחת אנחנו נחשפות למקרי מוות מורכבים ואנחנו חוששת לחטוף חיידקים או להידבק במחלות. המועצה הדתית חייבת לדאוג לחסן אותנו".

אף שהביטוח הלאומי מתקצב כל קבורה ואת השירותים הנלווים אליה באלפי שקלים, בדצמבר האחרון הוציא המשרד לשירותי דת הנחיות למועצות הדתיות על העסקת מתנדבים בשירותי הקבורה. אבל לפי עדויות המטהרות, גם הנחיות המשרד אינן מתבצעות במלואן על ידי המועצה הדתית. במסמך מודגש כי העסקת מתנדבים תתבצע כסיוע בלבד לעובדים השכירים של המועצה, אבל למועצה הדתית בצפת אין ולו מטהרת שכירה אחת וכולן מתנדבות.

אחת המטהרות מספרת ל'ישראל היום' כי "ברוב המקרים אנחנו יורדות לבית העלמין עם הרכבים הפרטיים שלנו ומשלמות אפילו על הדלק".

מטהרת אחרת הוסיפה: "עד לפני כשנתיים היה לנו רב של חברה קדישא, והכל התנהל הרבה יותר טוב. כלומר היינו מקבלות לפחות תלושים בחגים, וחשוב מכך: היינו מקבלות הדרכות".

ישראל היום מקווה טהרה חדר טהרה בית עלמין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד