י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האתגר החדש לדרעי, ליצמן וגפני

כך החרד"לים שולטים בסדר היום החרדי

הפוליטיקאים החרדים ממלמלים בשקט מזמורי תהילים וחולקים זה עם זה תפילה ליושב במרומים: ריבונו של עולם, תחזיר את בנט ושקד להנהגת הציונות הדתית, איך נשרוד יום אחד כשלצידנו מפלגה שתאתגר אותנו בוקר, צהרים וערב ותבחן אותנו ב'חרדומטר'

כך החרד"לים שולטים בסדר היום החרדי
דרעי גפני וליצמן צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לא היו ימים טובים לחובבי הקרבות שבינינו - מימים אלו. ואם בזירה הפוליטית הארצית - העסק די רדום, הגיעו בעלי הכיפה הסרוגה והגשימו את חלומם של צמאי הדם. מהלומות, מאבקים וכיפופי ידיים.

אולם בשונה מהקרבות שהורגלנו אליהם, הפעם מדובר במלחמות שהם 'לשם שמיים', או בניסוח אחר: מי יותר צדיק.

זה התחיל ב'מדינת ההלכה' של סמוטריץ' והמשיך במשפטים של הרב רפי פרץ שעוררו סערה רבתי ואז קמה לה מפלגה חדשה בשם 'נעם' שמבקשת לעמוד בראש מדד הצדיקות והפרומקייט ולהוביל שיח גלוי בסוגיות חשובות שעד היום הוסתרו בכוונה תחילה מתחת לשטיח.

יש שיגידו שמטרת הקמת המפלגה החדשה - היא להשיג שריון בטוח ומכובד בשורות איחוד מפלגות הימין, אבל לא זה הסיפור הגדול, אלא שינוי האסטרטגיה החרד"לית.

מאחורי מפלגת 'נעם' עומדים תלמידיו של הרב צבי ישראל טאו נשיא ישיבת 'הר המור' וממשיך דרכו של רבו הרב צבי יהודה קוק זצ"ל.

עד היום, תלמידיו של הרב טאו בחרו להסתתר מאחורי ארגונים א- פוליטיים רבים, שניהלו מאחורי הקלעים מאבקים בעיקר משפטיים בסוגיות דתיות רבות ומגוונות, גיור, מתווה הכותל, שבת ועוד.

הם שימשו כסוסים טרויאנים שחדרו עמוק למיינסטרים החרדי, בעיקר דרך התקשורת החרדית הלא מפלגתית ואתגרו יום וליל את הפוליטיקאים החרדים שלכאורה אמורים לעמוד בפרונט המאבקים על קודשי ישראל.

דוגמא מפורסמת היא מתווה הכותל, שבתחילה הפוליטיקאים החרדים הסכימו לו בשתיקה, אך בעקבות לחץ מאסיבי מכיוונה של התקשורת החרדית והעסקנים החרד"לים - הם חזרו בהם מהמתווה ויצאו למלחמה מחודשת.

גם בסוגיות השבת - היו אלו תלמידיו של הרב טאו שניהלו מאחורי הפרגוד את המאבקים וסחפו פעמים רבות את המפלגות החרדיות שהעדיפו בתחילה להתעלם מהעובדה שיום המנוחה הפך ליום עבודות לאומי.

ההסתתרות של הזרם הדתי קיצוני - סיפקה לרוב את הסחורה. התקשורת החרדית החופשית, השבועונים, תחנות הרדיו ואתרי האינטרנט - שיתפה פעולה עם הקו הקיצוני ומלחמות הדת הופיעו חדשים לבקרים.

כשנפתלי בנט החליט לפרוש מ'הבית היהודי' ולהקים מפלגה חדשה יחד עם החברותא החילונית שלו איילת שקד, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' החרד"לי - הפך לסרוג הדומיננטי בסביבה ועימו באה לה רוח חדשה למוסדות הפוליטיים של הציונות הדתית. הרב רפי פרץ זכה בכס 'הבית היהודי' ובנט ושקד הפכו למוקצה מחמת מיאוס.

קודם לכן, בכנסת ה-20, כשסמוטריץ' היה עדיין בחיתולים, הוא לא באמת הצליח להשפיע על הקו שהנהיג ראש המפלגה הדתית מרעננה. בנט כיבד אותו אבל לא נתן לו להתערב בקבלת ההחלטות. מפלגת הציונית הדתית אחזה בליברליות ופעמים אף חצתה את הגבול הדתי, כדוגמת ארוחת הצהרים המפורסמת של שר החינוך עם ראשי הזרמים הרפורמים והקונסרבטיבים, ארוחה שהייתה אמורה להתקיים יחד עם ראש הממשלה נתניהו, אך בוטלה בזעם לבקשת הרפורמים והקונסרבטיבים.

כעת בנט מחוץ למשחק, והשרים סמוטריץ' והרב פרץ בראש. מאחוריהם, תלמידיו של הרב טאו שבמפתיע מבקשים לצאת מאלמוניותם ולהיות שותפים בהנהגה הפוליטית. וכשזה כך, מתחרים אלו באלו - מי יותר צדיק ומי יותר קיצוני.

סמוטריץ' התחיל והרב פרץ אחריו וכפי שאמר לי השבוע אחד מפקודיו של הרב פרץ: "כשהוא היה בצה"ל הוא התנהל כפוליטיקאי וכיום כשהוא בפוליטיקה - הוא מתנהל כרב".

וברקע, עומדים להם הפוליטיקאים החרדים וממלמלים בשקט מזמורי תהילים וחולקים זה עם זה תפילה ליושב במרומים: ריבונו של עולם, תחזיר את בנט ושקד להנהגת הציונות הדתית, איך נשרוד יום אחד כשלצידנו מפלגה שתאתגר אותנו בוקר, צהרים וערב ותבחן אותנו ב'חרדומטר'.

לפחות הח"כים החרדים יכולים להתנחם במותו של הסוס הטרויאני החרד"לי, מהיום הם לא יאותגרו בסתר, הכל יהיה על השולחן בישיבות הממשלה ובמליאת הכנסת.

הכותב הוא מנהל האקטואליה והחדשות ב'קול ברמה'. הטור התפרסם ב'קו עיתונות

הרב טאו ישיבת הר המור חרדלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד