י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
מה שהגויים מבינים

"בואו לניו יורק ותראו מה זו תרבות חרדית"

בעקבות החלטת בית המשפט בנצרת לאסור את הופעתו בהפרדה של הזמר מוטי שטיינמץ בעיר עפולה ובצל המאבק שמנהלות שדולות הנשים נגד גדרי הצניעות, שוחח כתב 'בחדרי חרדים' עם חרדים תושבי ניו יורק כדי לברר איך מתנהלים שם אירועים בהפרדה • "עושים לכם בית ספר" 

"בואו לניו יורק ותראו מה זו תרבות חרדית"
חתונה חסידית בהפרדה בהאנגר צבאי בויליאמסבורג צילום: באדיבות המצלם

"אתם מסכנים, דופקים אתכם פעם אחר פעם" כך אומרים תושבי ברוקלין ולייקווד ל"בחדרי חרדים", "אנחנו לא מבינים איך במדינת ישראל, מדינה יהודית, קומץ של ליברלים אנטי דתיים, שונאי חרדים לתיאבון, עושים לכם בית ספר עם קומץ שופטים נבערים מעם, תבואו לפה, תראו מה זה פלורליזם אמיתי, מה זה תרבות חרדית ברחובות ניו יורק". 

"המשטרה והעירייה סוגרים לנו האנגרים, כבישים, פארקים, מקומות ציבוריים, בשביל אירועים נפרדים". כך מספרים עסקנים בולטים ותושבים חרדים בארצות הברית יממה אחר הסערה בפסק בית המשפט על קיום הופעה חרדית של אמן הרגש מוטי שטיינמץ  בעפולה.

"כמה פעמים ביקשנו מימון מהעירייה על אירועים שונים, אף פעם לא בדקו אותנו, לא שאלו אם זה בנפרד, או האם זה מעורב, זה בכלל לא מעניין אותם, מה אכפת לגוי בטקסס אם בברוקלין יש הופעה נפרדת לחרדים, למה שיהיה אכפת לי שהעירייה במחוז בדנוור מממנת אירוע נוצרי - קתולי עם הפרדה או עם איזה נושא דתי אחר". העסקנים הללו ביקשו להישאר בעילום שם, מאחר והם נמצאים בקשרים עסקיים עם חברות גדולות בארץ, והם לא מעוניינים בחשיפת שמם.

באצטדיון ברוקלנד קאונטי בכנס נגד הטכנולוגיה, עם העסקן הרב רוזנברג. צילום: באדיבות המצלם

"בחדרי חרדים" שוחח עם עסקן בכיר שלא חושש להבהיר את הסקנדל הגדול שהולך בארץ, משה מרגרטן חסיד סקויורא, מעסקניה הבולטים של היהדות החרדית בארצות הברית, ומי שעומד מאחורי אחד החוקים החשובים והמפורסמים שחוקקו בשנים האחרונות. "חוק אסירי צווארון לבן". על פי החוק החדש אסירי צווארון לבן משוחררים לאחר תקופת מאסר קצרה יותר, אם זה מעידה ראשונה שלהם.

לאחר שמספר עיתונאים בארץ פרסמו כי בארצות הברית המדינה והרשויות המקומיות לא מממנים אירועים נפרדים במרחב הציבורי, בדקנו עם ר' משה מרגרטן האם הכצעקתה?. ר' משה מספר כי בשכונת ויליאמסבורג יש האנגר ענק של הצבא, והרבה מהחתונות הגדולות של צאצאי האדמו"רים, נערכים במקום בחינם, מדינת ניו יורק נותנת את המקום בחינם לכל אירוע חרדי בהפרדה".  

מדובר בהאנגר שהיה שייך לצבא, וכעת זה שייך לרשויות האזרחיות, והחרדים מקבלים את המקום בחינם מתי שהם מבקשים בחלוקה מסודרת. 

העסקן ר' משה מרגרטן בסנאט של מדינת ניו יורק. צילום: באדיבות המצלם

"גם בקראון הייטס יש האנגר ענק ששייך לרשות המקומית, וגם שם החרדים מקבלים את המקום בחינם, גם במונסי יש אצטדיון ששייך למחוז קאונטי, ומקבלים את המקום בחינם, היה שם לאחרונה אסיפה גדול של האדמו"ר מסקולען, שילמו שם סכום סמלי של 5000 דולר, כשהמקום עולה 100.000 דולר".

"גם האזור שנקרא "אזור תפילת מנחה" ‏שם מתפללים באמצע הדרך מנחה, מקום מוכר לתושבי ניו יורק, המקום שייך למדינת ניו יורק, והוגדר מיוחד על ידי הרשויות לתפילה באמצע הדרך". אמר מרגרטן ל"בחדרי". כך "גם כינוס השלוחים בקראון הייטס נערך על שטח של העירייה, שם הכל בחינם ובהפרדה".

 

הפרדה האנגר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד