י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
בגלל שם דומה

דוד כהן נשלח למעצר בית וטלפונו נלקח

חרדי בן 50 נעצר, נשלח למעצר בית בערבות וטלפונו נלקח ממנו - וכל זאת בשל טעות בזיהוי. לטענת המשטרה הוא פרסם בדף הפייסבוק שלו דברי הסתה • עו"ד עדי קידר מ'חוננו' "המשטרה המשיכה בשלה תוך שהיא מתעלמת מתמרורי האזהרה הרבים לאורך הדרך, ומבלי לבדוק את גרסתו וחפותו של המבקש" • המשטרה: "התיק טרם נסגר"

דוד כהן נשלח למעצר בית וטלפונו נלקח
מעצר חרדי. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

דוד כהן, חרדי תושב כפר סבא כבן 50 נחקר, נעצר, שוחרר למעצר בית, נאלץ לחתום על ערבות ולהפקיד ערבות כספית ובנוסף מכשיר הטלפון שלו נלקח ממנו - וכל זאת כיוון ששמו דומה לשמו של אדם שהסית בפייסבוק נגד מצעד התועבה באשדוד.

ביום שלישי ה-30.7 קיבל דוד כהן, אב לשמונה ילדים וסב לנכדים, שיחת טלפון לא מזוהה. על הקו היה חוקר בשם דורון, שדרש מכהן להגיע לתחנת המשטרה באשדוד. לאחר דין ודברים עם שוטר נוסף בשם יניב, הגיע כהן לתחנת המשטרה במגרש הרוסים בירושלים.

במגרש הרוסים נחקר כהן על ידי חוקר בשם מני חדד, כשלאורך כל הזמן הזה טרם יודע במה הוא נחשד. כהן נשאל על קשריו לעיר אשדוד ונאמר לו כי הוא מואשם בכתיבת דברי הסתה, לקראת מצעד שצפוי להתקיים בעיר יומיים לאחר מכן.

כהן סיפר לחוקר כי "מאז שפתחתי חשבון פייסבוק לפני עשור לא עשיתי בו דבר", וכן אמר כי הוא נגד הסתה שכזו. בנוסף, אין לו כל קשר לעיר אשדוד. לדבריו, בסוף החקירה שאל החוקר "רגע, אם אתה לא כתבת, מי כתב?".

בסוף החקירה שחרר החוקר את כהן עם צו הרחקה מהעיר אשדוד ל-15 יום. כהן סרב לחתום, משום שלא עשה דבר. בעקבות כך נעצר, הובא לצילומים ונלקחו ממנו טביעות אצבעותיו. בעת הזו נלקח ממנו מכשיר הטלפון שלו. כהן נאזק, והובל בניידת משטרה לתחנת המשטרה באשדוד.

באשדוד נאלץ כהן להמתין כשהוא עדיין אזוק, ללא יכולת להתקשר לאשתו או לעורך דין, כשדבר לא נכנס לפיו מאז שעות הצהריים, לפני שהגיע למגרש הרוסים. בסוף דין ודברים הסכים כהן להשתחרר בצו הרחקה מהעיר אשדוד, מעצר בית מלא לחמישה ימים וערבות על סך 2,500 ש"ח.

ביום שישי, בעוד כהן נתון במעצר בית בביתו בכפר סבא, התקשר קצין מתחנת המשטרה באשדוד לאשתו, בשאלה מדוע כהן לא עונה לטלפון. אשתו השיבה כי הטלפון הוחרם על ידי החוקר במגרש הרוסים, ובסופו של דבר הוזמן כהן לחקירה נוספת, במשטרת כפר סבא.

בחקירה הזו נשאל שוב את אותן השאלות לגבי פרסום נוסף של דברי הסתה. כהן שוחרר לביתו, ולאחר מכן התבשר טלפונית כי היות והמצעד באשדוד כבר התקיים ערב קודם, הוא משוחרר ממעצר הבית ומצו ההרחקה. עם זאת, הערבות הכספית ומכשיר הטלפון של כהן נשארו בידי המשטרה.

עו"ד עדי קידר מארגון 'חוננו' ליווה את כהן מול המשטרה ועדכן אותם על הטעות שנפלה בזיהוי כותב ההסתות. לאחרונה שלח עו"ד קידר בקשות לבית המשפט השלום באשקלון, בבקשה להורות למשטרה להשיב לכהן את מכשיר הטלפון שלו ואת תשלום ההפקדה שנדרש לשלם בכדי להשתחרר.

במכתביו התייחס עו"ד קידר לעובדה כי פרסום דברי ההסתה הנוספים בעת שכהן כבר שהה במעצר בית "מוכיח באופן חד משמעי כי המבקש אינו עומד מאחורי ההפצה, אולם המשטרה המשיכה בשלה תוך שהיא מתעלמת מתמרורי האזהרה הרבים לאורך הדרך, ומבלי לבדוק את גרסתו וחפותו של המבקש".

בסיום מכתבו ביקש עו"ד קידר, "בשל כל המפורט לעיל ונוכח היעדר חשד סביר מתבקש בית המשפט הנכבד להורות למשטרה להשיב את ההפקדה ואת מכשיר הטלפון הנייד לאלתר לידי המבקש ולבטל את שאר תנאי השחרור, ההגבלות והערבויות, וכן להטיל הוצאות על המשטרה על התנהלותה".

ממשטרת ישראל נמסר: "במסגרת פעילות לניטור איומים ברשת החברתית טרום אירוע מצעד בעיר אשדוד, אותר פוסט מאיים ברשת. פעילות מודיעינית חקירתית הביאה לאיתור חשוד והוא הועבר לחקירה. בניגוד מוחלט לנטען, תיק החקירה טרם נסגר או נקבעה בו כל החלטה והוא הועבר לעיון והחלטת הפרקליטות כמקובל".

דוד כהן טעות בזיהוי ארגון חוננו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד