י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לא מפסיקים לגרד

היתושות באות: כל הסיבות לעקיצות נקבת היתוש

מדוע מציינים את יום היתוש  הבינלאומי והאם יתוש בכלל עוקץ? כיצד יודעים שהוא מעביר מחלות ומדוע העקיצה מגרדת? קצת פרטים על משהו שמציק לכולנו 

היתושות באות: כל הסיבות לעקיצות נקבת היתוש
יתושה עוקצת צילום: pixabay

היום (שלישי) צוין יום היתוש הבינלאומי. מדובר על יום שביקש לציין ד"ר סר רונלד רוס, רופא בריטי שגילה בשנת 1897 את הפרט על העברת נגיף המלריה מנקבות יתוש לבני אדם, וסייע בהתמודדות עם מחלת המלריה, בה לקה בעצמו בתקופת המחקר שלו בהודו.

במחקריו גילה רוס, כי טפיל המלריה מועבר על ידי זן ספציפי של יתוש, האנופלס, ואף הצליח להדגים את גלגול החיים המלא של הטפיל כולל הימצאותו בבלוטות הרוק של היתוש. בשנת 1902 זכה רוס בפרס נובל על מחקריו יוצאי הדופן על מחלת המלריה. על שמו נקראים רחובות רבים בהודו.

בישראל אנחנו יודעים על לפחות כ – 40 מינים של יתושים. מי שעוקצת אותנו היא נקבת יתוש, ולא הזכר. נקבת יתוש אחת יכולה לגרום למספר רב של עקיצות בתוך זמן קצר ולעקיצות גם דרך בגדים דקים. התגובה האלרגית של רוב האנשים לעקיצת היתוש – גירוד, אדמומיות, ונפיחות, חריפה יותר מהתגובה לעקיצות יתושים אחרים. בדרך כלל יוצאות היתושות לפעולת העקיצה במהלך היום ובשעות בין הערביים.

ריח מושך יתושות, ממש כמו שאנחנו נמשכים לריח של אוכל למשל. אז פעילות גופנית לפני השינה, גורמת לנו להזיע, וליתושה להימשך לריח. בנוסף, אנשים ששותים בירה, מפרישים חומר עם ריח שהן אוהבות. במחקרים גילו כי נשים בהריון שמזיעות הרבה יותר, מושכות אליהן יתושות באופן מוגבר. בגדים בעלי צבעים כהים גם הם מושכים יתושות ואף סוג דם. אם יש לכם סוג דם O, אתם מושכים יתושות פי שניים.

חדק המציצה של היתושה כולל צינורות שמשמשים אותה לא רק לשאיבת דם מהגוף אלא גם כדי להזריק חומרים פנימה. בזמן שהיתושה מוצצת את הדם היא מפרישה לגוף חומר שמונע ממנו להיקרש - זאת על מנת שתוכל למצוץ כמה שיותר דם מבלי שהוא ייקרש לה. החומרים שמחדירה היתושה לגופנו, גורמים לו לשחרר חומר בשם היסטמין שגורם להרחבת כלי הדם באזור הפגוע, לשחרור נוזלים מתוכם, וכן משפיע על מערכת העצבים שלנו וזו הסיבה שאנו חשים בגירודים ורואים נפיחות במקום העקיצה.

זכרו כי לכל פעולה שלכם שקשורה לגוף, בין אם זה סוג דם או שתיית אלכוהול, בסופו של דבר היתושה מזהה את הריח ואת החומרים שהגוף מפריש ועושה הכל כדי לצוד אתכם.

אז מה עושים? חשוב להתגונן. בין אם זה שימוש באמצעים כימיים כמו חומרים שונים הנמכרים היום למניעת יתושים, אותם מורחים על הגוף משעות בין הערביים, ובנוסף דואגים להיגיינה, לדוגמה: אם יש לכם עציצים בבית, דאגו שבתחתית שלהם לא יהיו מים עומדים - כי יתושות אוהבות להתקבץ שם ולהטיל ביצים. כל מקום כמו מרזב דולף או מקור שיכול לגרום לטיפות מים להצטבר, חובה לדאוג שיהיה נקי כדי לשמור על סביבה נקיה עד כמה שניתן, מיתושים, או נכון יותר, מיתושות.

יתושים עקיצת יתושות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד