י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בג"צ הוציא צו ביניים למינוי מנכ"ל משרד המשפטים

בדיון שנערך היום בעתירתה של התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אופיר כהן לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים, שופט בית משפט העליון מני מזוז הביע את דעתו כי הפסקת כהונתו של מנכ"ל בתקופת בחירות ומינוי אחר מחוץ לשירות המדינה סותר כל צורה בהנחיית היועמ"ש

בג"צ הוציא צו ביניים למינוי מנכ"ל משרד המשפטים
עו"ד אופיר כהן צילום: גיא קרן

בעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד מינויו של אופיר כהן למנכ"ל משרד המשפטים, שופט בית משפט העליון מני מזוז הביע את דעתו כי הפסקת כהונתו של מנכ"ל בתקופת בחירות ומינוי אחר מחוץ לשירות המדינה סותר כל צורה בהנחיית היועמ"ש, ועומד חזיתית לפסיקה ברורה של בית המשפט העליון.

כהן, המקורב לשר המשפטים, הוא עו"ד במקצועו המומחה לדיני נדל"ן, מקרקעין ומיסוי מוניציפאלי ונמנה על מייסדי וראשי עמותת משרתי המילואים, בה הוביל וקידם תהליכי חקיקה ותיקון תקנות מול בכירים בשירות הציבורי, נבחרי ציבור ובוועדות הכנסת השונות.

‏בגץ הוציא צו על תנאי ובכך הותיר על כנו את צו ביניים שמונע את מינויו של אופיר כהן בתקופת בחירות לתפקיד מנכ"ל משרד המשפטים במקום אמי פלמור שאולצה להתפטר על ידי שר המשפטים אמיר אוחנה.

שופטי בג"ץ הבהירו שלא ניתן לקיים את הדיון היום, משום שהמשיבים (המדינה) לא הגישו את תגובתם העניינית לטענות התנועה לאיכות השלטון. בשל כך, מההתחלה אמרו השופטים שהם נוטים להוציא צו על תנאי עד שתתקבל תשובת המדינה לטיעונינו.

עם תחילת הדיון, פנה השופט מזוז אל נציגי המדינה: "העתירה עוסקת בהליך של הפסקת כהונה של מנכ"ל ומינוי מנכ"ל חדש בתקופת בחירות והסיבות בה זה נעשה ולכן הטענה שהעתירה מוקדמת אין לה שום בסיס. אם התנועה הייתה ממתינה עם העתירה זו אפילו הייתה עתירה מאוחרת".

"השאלה היא האם יש נסיבות שמצדיקות הפסקת העסקת מנכ"ל ומינוי מנכ"ל חדש, מי שלו לא יהיו, ובוודאי מינוי מחוץ לשירות הציבורי. המהלך הזה על פניו לכאורה סותר כל שורה בטענות היועמ"ש ועומד חזיתית מול פסיקה ברורה של בג"ץ".

פרופ' ידידיה שטרן, עמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה התייחס לצו הביניים ואמר כי "הקפאת המינוי של השר אמיר אוחנה על ידי בג"ץ, מאששת את העובדה שאין הצדקה לפיטורי מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, ומינוי מנכ"ל חדש במהלך כהונה של ממשלת מעבר". לדבריו, "אין ספק שיש כאן פגיעה במשילות, אשר גורמת לחוסר יציבות ופוגעת באמון הציבור במוסדות המדינה. השר אוחנה מונה לתפקיד לזמן מוגבל מאוד ותפקידו לנהל את המשרד עליו הוא אמון ולשמור על הקיים, ולא לעשות שינויים מרחיקי לכת או להוציא לפועל תוכניות אסטרטגיות משמעותיות".

אמיר אוחנה משרד המשפטים מני מזוז עו"ד אופיר כהן אמי פלמור

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד