י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
התמלילים המטלטלים מחדרי המשטרה

ביקורת חריפה בצמרת מערכת המשפט: "נחצה כל גבול אפשרי"

האם סוף סוף מישהו במערכת אכיפת החוק יתעורר ויעצור את מחול השדים שמתחולל סביב תיקי ראש הממשלה • תמלילים שחשף עמית סגל לא זוכים להתייחסות המתבקשת בכלי התקשורת - אולי בגלל שהם מצדיקים את טענות נתניהו שמחפשים את ראשו בכל מחיר • מי כן מגיב וכיצד

ביקורת חריפה בצמרת מערכת המשפט: "נחצה כל גבול אפשרי"
אמיר אוחנה/שאול אלוביץ/אבי חימי צילום: הדס פרוש/תומר נויברג, פלאש 90

זעם בצמרת מערכת המשפט הישראלית, בעקבות חשיפת מנופי הלחץ שהפעילו במשטרה על מנת לשבור את בעלי 'בזק' לשעבר איש העסקים שאול אלוביץ' בכדי שיהפוך לעד מדינה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו בתיק 4,000.

על פי התמלילים שחשף פרשן 'ערוץ 12' עמית סגל בתכנית 'אולפן שישי', צוטט הבן, אור אלוביץ' כשהוא אומר לחוקרת בלהב 433: "אני לא רוצה שהוא יפרש את זה שאני יד אחת איתכם. הוא פרנואיד".

החוקרת: "זה חדר היוועצות של עורכי דין. אין עוד הזדמנויות פז כאלה, זו ההזדמנות שלך".

בשלב זה, יצאה החוקרת מהחדר ושאול אלוביץ' נכנס, כשמסתבר שבחדר שמיועד לייעוץ עורכי הדין עם לקוחותיהם - הוטמעו מכשירי הקלטה.

אור אלוביץ' לאביו: "הם נוטעים בי את היסוד להניח שלך יש משהו שיכול לחלץ אותי. הבנתי שז'אק (חן, פרקליטו של שאול אלוביץ') יש לו בעיה", כשהכוונה היא שהמשטרה לא מרוצה מהייעוץ של עורך הדין ז'אק חן לאלוביץ' שאינו מוכן להפוך לעד מדינה.

שאול אלוביץ' בן ה-71, לא נשבר, למרות כל מה שעבר בחקירות ובתא המעצר, ומשיב לבנו: "אני יכול להיוועץ בעוד מאה עורכי דין וזה לא ישתנה. הם ניסו לעשות אותי עד מדינה. הם הרגו אותי. אני צריך לשקר כדי להיות עד מדינה כי אין לי על מה להעיד. כרגע מנסים לגרום לי להודות להודות להודות".

שאול אלוביץ'. צילום: פלאש 90

תמלילים אלה מצטרפים לתמלילים נוספים שנחשפו ביום שישי בעיתון 'ידיעות אחרונות', מהם עולה כיצד אולץ איש אמונו לשעבר של נתניהו - ניר חפץ, להפוך לעד מדינה נגדו.

בין התמלילים שפורסמו בעיתון, ציטוט של חוקר משטרה שאמר לחפץ: "ניר אתה צריך להתעורר על החיים שלך דחוף. דחוף. דחוף. אתה יודע שמבחינת גיל אני קרוב יותר לילדים שלך מאשר אליך, ואני אגיד לך משהו באמת בצורה הכי כנה בעולם. אין לי אבא. אני לא בקשר איתו כבר המון שנים כי הוא החליט מסיבות כאלו ואחרות לעזוב את הבית".

"יש מצב גדול מאוד שאחרי כל הסיפור הזה פה הילדים שלך לא ירצו להיות איתך בקשר יותר, וגם אשתך. למה? בגלל שאתה שומר על זכות השתיקה בשביל כמה עסקנים ששומרים על עצמם אבל לא על שלך. אני אומר לך שההשלכה פה מעבר לפלילים וכלא. התא המשפחתי שלך כרגע נמצא בסכנה בעקבות אותה פצצה שאמרתי לך שתגיע בזמן הקרוב מאוד".

"יש רגעים של... רגעים שאותם אתה הכי תזכור מבחינת כל מיני נקודות כאלו של גיוס, שבתך בעזרת השם ביום שבו היא תסיים את התואר, ורגעים כאלו ואחרים שאתה לא תהיה שם כדי לחוות אותם... אתה תהיה כלום ושום דבר. אתה תראה שברגע שאתה תהיה בלי המשפחה אתה כלום ושום דבר, וכל הכסף והכסתוחים והשיחות והתיאומים וכל התחבולות האלה שעשית לא היו שוות את זה".

"אתה יכול להסתכל עליי לגלגל עיניים ולהמשיך להקשיב לעצת עורך דינם... אני אומר לך שאתה עומד בפני סכנה קיומית לתא המשפחתי שלך, ובכל זאת אתה מהנהן וממשיך", כך אמר החוקר לניר חפץ, שבסופו של דבר נשבר מאותם איומים והסכים להפוך לעד מדינה נגד הבוס שלו בנימין נתניהו.

ניר חפץ בבית המשפט. צילום: פלאש 90

שני התמלולים שפורסמו ב'ערוץ 12' וב'ידיעות אחרונות', מעוררים זעם, כאשר עד כה בקרב צמרת המשפט השמיעו את קולם, רק שר המשפטים אמיר אוחנה וראש לשכת עורכי הדין עורך הדין אבי חימי.

אוחנה: איך שר משפטים יכול להחריש?

שר המשפטים, עורך הדין אמיר אוחנה, לא יכול היה להחריש מול העוול הנורא ופרסם בחשבון הפייסבוק שלו ארוך:

"הרבה מעצרים ראיתי בחיי המקצועיים. ליוויתי עצורים מכל הסוגיםֶ, עבריינים קשוחים ומנוסים, ואזרחים נורמטיביים נעדרי אבק של ניסיון פלילי. עבור האחרונים, הבלבול וחוסר האונים מאוד דומיננטיים. מעולם לא חוו חוויית ניתוק בכפיה משגרת החיים: משגרת היומיום, מההרגלים, מהחברים, מהעבודה, מהחדשות, והכי קשה – מבנות ומבני המשפחה הקרובים. המשענת שלנו".

"הניתוק בשלב המעצר שלפני הגשת כתב אישום (אגב הנה נתון: כ-80% מהמעצרים מסתיימים בלי הגשת כתב אישום!) הוא ניתוק מוחלט והרמטי – לחוקרי המשטרה שליטה מוחלטת עליך: עם מי תדבר, את מי תפגוש, ומה תקרא או תראה במעצר".

"כל הזכויות שאתם מכירים – ביקורי משפחות, שיחות טלפון וכו' – מתייחסים לעצורים שכבר הוגש נגדם כתב אישום, או לאסירים שכבר נשפטו".

"ובשלב הזה – התחושה היא שכל העולם נגדך: המשטרה, הפרקליטות, בית המשפט, התקשורת, הציבור, אולי אפילו בני המשפחה (אינך יודע. הם אינם שם כדי לשמש משענת כבדרך כלל)".

"רק הסנגור איתך. רק הוא רואה לנגד עיניו את טובתך".

"את המעט שבמעט הזה, הדבר היחיד כמעט שנותר לעצור – נהוג היה לכבד. זה היה המקום הבטוח היחיד שאפשרו לעצורים מכל הסוגים".

"אבל אפילו במקרים הקשים ביותר של ראשי ארגוני הפשיעה, ולא של הרוצחים המתועבים ביותר, אפילו במקרי העבריינות הבוטים לא ראיתי התנהגות ברשות ובסמכות כמו זו שנחשפה אתמול כלפי שאול אלוביץ'".

"מה שראיתם הוא שימוש בבנו הצעיר של אלוביץ', שהיה עצור אף הוא לראשונה בחייו, תחת אותם קשיים שתיארתי, להפעיל לחץ על אביו כדי שיחליף עורך דין שנראה היה שאינו נוח לרשויות האכיפה, תוך האזנה לשיחה בין האב העצור לבנו והקלטתה בחדר ההיוועצות עם עורכי הדין!", כותב שר המשפטים.

"הפעולה הזו כמובן, לא הניבה פירות: שאול אלוביץ', שוודאי לא מעלה על דעתו את האפשרות שהוא מוקלט במקום הבטוח הזה, משיב לבנו: "אני יכול להיוועץ בעוד מאה עורכי דין וזה לא ישתנה. הם ניסו לעשות אותי עד מדינה. הם הרגו אותי. אני צריך לשקר כדי להיות עד מדינה כי אין לי על מה להעיד".

שר המשפטים אמיר אוחנה.

"החשיפה של עמית סגל אתמול צריכה להעלות שאלות קשות מאוד גם אצל ראשי מערכת אכיפת החוק, אבל גם אצל אזרחי ישראל", קובע השר אוחנה.

"מה שראיתם הוא לא רק רמיסה גסה של שאריות ההליך ההוגן שניתן היה לצפות לו – ועוד מרשויות החוק, אלה שאמונות עליו. מה שראיתם הוא חקירה שלא אחר האמת היא חותרת – אלא אחר ראשו של נתניהו".

"החליפו את השם "נתניהו" בכל שם אחר ובפרט בשמותיהם של ראשי ממשלה לשעבר שהיו חשודים כאן בעבירות חמורות מאוד – ושאלו את עצמכם האם האופן בו התנהלו החקירות, והאם ההחלטות שהתקבלו היו דומות".

"אם לא, תוסיף להדהד כאן עוד שנים רבות השאלה: מדוע?".

"לסיום, הם מנסים להשתיק אותי: איך שר משפטים יכול לומר דברים כאלה על מערכות אכיפת החוק?".

"ואני שואל: איך שר משפטים יכול להחריש?", מסיים השר אמיר אוחנה.

יו"ר לשכת עורכי הדין קורא ליועמ"ש לערוך בדיקה מקיפה

אל השר הצטרף גם יו"ר לשכת עורכי הדין עו"ד אבי חימי, שפנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אביחי מנדלבליט, ודרש לערוך בדיקה מקיפה של האירועים החמורים שנחשפו בפרשת דרכי חקירתו של שאול אלוביץ'.

עו"ד אבי חימי אמר בתגובה לתמלילים שנחשפו: "הפעם נחצה כל גבול אפשרי. לא יעלה על הדעת שהמשטרה תנסה לפגוע בזכותו של אדם לייצוג משפטי הולם, ותנסה לגרום לפיטוריו של עורך דין כדי להשיג את מטרותיה. בדרכה אל המטרה, המשטרה רמסה ברגל גסה את הזכות החוקתית להליך משפטי הוגן, תוך פגיעה בחופש העיסוק של עורכי הדין ובעצמאותם".

לדבריו, "כל אדם זכאי להליך משפטי הוגן. זכותו לבחור את עורך הדין המייצג אותו, וזכותו המלאה שעורך הדין שבחר, ייעץ לו כמיטב חכמתו וייצגו ללא מורא כי אם לא יישא חן בעיני המשטרה יפוטר. אי אפשר להישאר אדישים לניצול תחושת המוגנות של אדם בחדר שיוחד למפגש עורכי דין. זו פגיעה חמורה בהגנתו וניצול ציני ובלתי ראוי של אמונו כי זכויותיו נשמרות. בוודאי שאי אפשר להישאר אדישים לגבולות המוסריים שנחצו, בהפעלת בן כנגד אביו בהיותה התנהגות נפסדת שעלולה להוביל לפגיעה בתא המשפחתי יקר הערך".

"אני מגנה בתוקף כל פעולה החותרת תחת ערכי היסוד של הליך משפטי הוגן וזכותו של כל אדם לייצוג משפטי הולם, ומגנה בכל תוקף פעולות החותרות תחת חובתם של עורכי הדין לתת ללקוחותיהם את הייצוג המשפטי הטוב ביותר, ללא מורא ופחד מלבד מורא החוק".

לסיום אמר ראש לשכת עורכי הדין בישראל, "לאור הדברים שציינתי, אני קורא בזאת ליועץ המשפטי לממשלה לערוך בדיקה מקיפה של האירועים החמורים שנחשפו, ולנקוט בפעולות ממשיות שיעקרו תופעות שכאלה מן השורש אחת ולתמיד".

צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90

נתניהו: "ממש סחיטה באיומים"

יצוין כי ביום שישי הגיב ראש הממשלה בנימין נתניהו לחשיפת התמלולים ב'ידיעות אחרונות', לפני עלותו למטוס בלונדון ואמר, "ראיתי הבוקר אם הסיפור המזעזע בידיעות אחרונות שפירסמו איזה אמצעים הפעילו על עדי המדינה, פשוט בסחיטה ובאיומים. ממש כמעט באלימות".

"אומרים להם: אם אתם לא תגידו את מה שאנחנו רוצים, אם אתם לא תתנו לנו את הראש של נתניהו - אנחנו פשוט נהרוס לכם את המשפחה תחשבו על המשפחות שלכם, על הילדים שלכם. ממש סחיטה באיומים. והם מנחים אותם ועדי המדינה אומרים: אנחנו לא רוצים לשקר. אז הם מנחים אותם מה להגיד כדי להוריד מהם את הלחץ".

ראש הממשלה הוסיף לסיום ואמר: "זה דבר שקשה להאמין שבמדינה דמוקרטית כמו שלנו עושים דברים כאלה אבל זה אומר לכם: כל התיקים האלה זה תיקים שמבוססים על עדי מדינה. והם יקרסו. לא יישאר מהם זכר. אבל אני חושב שהדבר הזה צריך להטריד. וכשזה יקרוס, כשכל זה יקרוס, מי יתן על זה את הדין?".

אמיר אוחנה שאול אלוביץ' עו"ד אבי חימי תיק 4000 בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד