י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
תעלומת הקלטות קרא - נתניהו

זה הטריק של ערוץ 13: זהות המדליף האלמוני

פרסום תוצאות הפוליגרף שעבר איוב קרא, שמלמדות לכאורה שלא הוא המדליף של ההקלטות, מעורר שוב את השאלה מיהו המדליף  | ישי הבלין מנסה להתחקות אחר התעלומה הזו כשהוא מצביע על תמיהות באופן העריכה של הכתבה שפורסמה בערוץ 13 | פרשנות

זה הטריק של ערוץ 13: זהות המדליף האלמוני
קרא ונתניהו צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אמש התפרסמו תוצאות בדיקת פוליגרף שנעשתה לשר התקשורת וחבר הכנסת לשעבר מן הליכוד, איוב קרא, בנוגע להדלפת הקלטות ראש הממשלה נתניהו. לפי הבדיקה קרא לא הקליט שיחות עם נתניהו, לא מסר הקלטות לערוצי תקשורת ולא ידע, כשהתראיין לחדשות 13, שהכתבה תכלול הקלטות משיחותיו עם נתניהו. התוצאות האלה הפתיעו רבים, שכן ההנחה הפשוטה הייתה שקרא הוא שהדליף את ההקלטות, כנקמה בנתניהו שהדיח אותו מתפקיד שר התקשורת.

אני לא הופתעתי בכלל מהתוצאות. מי שצפה בתשומת לב באותה כתבה מן השבוע שעבר יכול היה לזהות כבר אז סימנים ברורים לכך שקרא איננו המדליף. בניגוד לרושם שניסו ליצור בחדשות 13. כפי שאראה בהמשך, צפייה מדוקדקת בכתבה יכולה גם לרמז על זהותו של המדליף האמיתי.

כזכור, בשבוע שעבר פרסם כתב חדשות 13, ספי עובדיה, כתבה סנסציונית שעיקרה חשיפת הקלטות של שיחות שנערכו בין ראש הממשלה לשר התקשורת דאז, איוב קרא. בהקלטות נשמע נתניהו זועם על קרא ומאיץ בו להציל את ערוץ 20 ואף ממליץ לו לבטל את מועצת הכבלים והלווין.

הרושם שעלה מן הכתבה היה, שקרא החליט לנקום בנתניהו ולהביך אותו, ובמשתמע, גם הדליף הקלטות של שיחותיהם. כדי לחזק את הרושם הזה, טרח עובדיה להדגיש שההקלטות הן חוקיות לחלוטין. כדי שהקלטה של שיחה לא תהווה עברה על החוק לאיסור האזנות סתר, נדרש שהמקליט יהיה אחד מהשותפים לשיחה. כך רמז עובדיה לצופים שמקור ההקלטות הוא קרא עצמו, בהנחה שהדלפה מצדו של של נתניהו איננה מתקבלת על הדעת.

כחלק מאותו ניסיון לטעת בצופה את התחושה שקרא הוא מקור ההדלפה, שולבו בכתבה, לצד ההקלטות, קטעי ראיון שערך עובדיה עם קרא. בתחילת הראיון מתאמץ הכתב ליצור תחושה כאילו שר התקשורת לשעבר גמר אומר לצאת נגד הבוס לשעבר. "היום אנחנו פותחים הכל", הוא מצהיר. קרא בתגובה מחייך במבוכה.

המסקנה לפיה איוב קרא מסר את ההקלטות לידי חדשות 13 חלחלה גם לחבריו לשעבר במפלגה, ביניהם יו"ר הקואליציה לשעבר חבר הכנסת דוד ביטן שהעריך שמקור ההדלפה "קשור לאיוב קרא". אין פלא שתוצאות בדיקת הפוליגרף של קרא הפתיעו רבים.

כעת אנסה להראות את החורים באפשרות של הדלפה מצד קרא, אותם ניתן היה לזהות כבר בכתבה בשבוע שעבר. ראשית, בניגוד להצהרתו הפומפוזית של ספי עובדיה, איוב קרא נזהר מאוד בכבודו של נתניהו באותו ראיון. מצופה היה ממי שרק עתה שחרר הקלטות מביכות על ראש הממשלה שיעז גם לתקוף אותו ישירות ולבקר את התנהלותו, אבל קרא הקפיד לבקר רק 'גורמים בסביבתו של ראש הממשלה', שלטענתו של קרא הטעו את נתניהו. על אף המסגור הדרמטי, שר התקשורת לשעבר לא היה נראה בראיון כמי ששורף את הגשרים עם נתניהו, אלא דווקא כמי שמקווה לשמור על יחסים תקינים אתו. הוסיפו לזה את העובדה שההקלטות שפורסמו הביכו את קרא עצמו לא פחות מאת נתניהו, ותקבלו מספיק סיבות לפקפק בהגדרתו כחשוד המידי. וכל זה עוד לפני תוצאות בדיקת הפוליגרף מאתמול.

*

אז מי הדליף את ההקלטות? כאן אנחנו מגיעים לחלק הבלשי והספקולטיבי יותר.

ייתכן שההקלטות בוצעו כהאזנות סתר בלתי חוקיות, ואז בלתי אפשרי להעריך בכלל במי מדובר. אבל אם נקבל את טענתו של ספי עובדיה שההקלטות הן חוקיות, מרחב האפשרויות מצטמצם באופן ניכר. אחרי ששללנו את מעורבותו של איוב קרא והנחנו כמובן מאליו שנתניהו לא הדליף הקלטה כזו, נשארנו לכאורה בלי קלפים ביד.

בנקודה הזו יש לחזור להקלטות ולשים לב: נתניהו מדבר בהן הרבה, גם קרא נשמע שם לא מעט, אבל הם לא היחידים. בשיחות המוקלטות יש משתתף נוסף, וכאן חשוב לשים לב לנקודה תמוהה מאוד: בהקלטות כפי שפורסמו בחדשות 13, בכל פעם שמצטרף לשיחה המשתתף הנוסף, קולו מעוות והוא מוצג כ'בכיר בליכוד'. כשקרא או נתניהו פונים אל אותו 'בכיר' בשמו, הפניה מצונזרת. מהו האינטרס של ערוץ 13 להסתיר את זהותו של המשתתף הנוסף? מדוע לא הציגו אותו בשמו ובקולו?

אם יש עניין חדשותי בדבריהם של ראש הממשלה ושל שר התקשורת, מדוע מגוננים על השותף השלישי לשיחה? ההתנהלות התמוהה הזו מרמזת אולי שההדלפה הגיעה מאותו בכיר שהיה שותף לשיחות נתניהו-קרא. אם הוא הקליט את השיחה הרי שאין בהקלטה עבירה על חוק האזנות הסתר, ומובן מדוע חדשות 13 מחפים עליו בתמורה להקלטות. (יש לציין שבאחת ההקלטות נתניהו פונה לאיש בלשכתו וגם שם מצונזר שמו. ייתכן שיש בכך לערער על התזה שלי.)

מכאן ואילך הספקולציות יכולות לחגוג: מיהו אותו 'בכיר בליכוד', ומה האינטרס שלו להביך את נתניהו (ואולי גם את קרא?) לא אזרוק כאן שמות, רק אציין שמתוך רשימת בכירי הליכוד יש לסנן את מי שאיננו מקורב לנתניהו וזכה לאמונו (כלומר לא גדעון סער או יולי אדלשטיין) ושסביר שהיה מעורב בקידום החוק להצלת ערוץ 20.

איוב קרא הקלטות איוב קרא הקלטות נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד