ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
"אהיה מוכן להיעתר, בתנאי"

החייב ביקש לצאת לאומן; השופט: לא מצווה

בן 32 מחיפה שלו חובות כבדים לכמה נושים, ביקש מבית המשפט אישור מיוחד לצאת לראש השנה לקברו של רבי נחמן באומן למרות הגבלתו לצאת את הארץ • השופט: ברם, גם רבי נחמן מברסלב מסכים שראשית יש לשלם חובות לנושים לפני שמגיעים אליו לשפוך את הלב" • אך מה פסק בסוף?

החייב ביקש לצאת לאומן; השופט: לא מצווה
יעקב נחומי פלאש 90

ראש השנה מתקרב בצעדי ענק, ואיתו הבקשות לבית המשפט של מוגבלי יציאה מהארץ, כדי שיוכלו לטוס לאומן לעשות את הימים הנוראים בצל קברו של רבי נחמן מברסלב. 

מאז שנת 2017 מתנהל הליך משפטי בעניינו של בן 32 מחיפה, בעניין פשיטת רגל, כאשר חובותיו הגיעו לסכום של 207,035 ש"ח ל-6 נושים שונים. במסגרת ההליך, נקבע כי החייב ישלם מידי חודש סכום של 1,000 ש"ח, אולם באמצע שנת 2018, נוכח פיגורים בתשלום, חושב ההליך מחדש.

בערב ראש חודש אלול השנה, החייב הגיש בקשה לשופט אריה נאמן מבית משפט המחוזי בחיפה, לאפשר לו לצאת מהארץ למשך שבוע ימים, על מנת שיוכל לשהות בימי ראש השנה בקברו של רבי נחמן מברסלב הקבור בעיר אומן באוקראינה.

מהפרטים שהגיעו ל'בחדרי חרדים' עולה, כי גם אשתקד הגיש בקשה דומה, אז המנהל המיוחד דרש להפקיד לכנ"ר (כונס נכסים רשמי) סכום של 7,000 ש"ח, מה שלא התאפשר לו להשיג בזמן הקצר עד לראש השנה, והוא עשה את החג בישראל.

"החייב מבקש לציין כי הנסיעה היא לצרכי דת, ואינה לצורך טיול או נופש, וההגעה הקבועה מידי שנה לציון היא ממש בגדר צרכי רפואה והיא חלק מהנהגותיו של החייב בדרך התקרבות ליהדות" כתב לבית המשפט עו"ד אמיר קרן, פרקליטו של החייב. בבקשה הדגיש כי הוצאות הטיסה והשהות, יינתנו על ידי בן משפחה.

המנהל המיוחד הסכים כי החייב יטוס לאומן לימי ראש השנה, אך סבר כי עליו לשלם סכום כסף מסוים, כדי למקסם את התועלת בביטול צו העיכוב יציאה מהארץ.

השופט אריה נאמן ציין בהחלטתו כי "בכל הכבוד, נסיעה לאומן איננה "מצווה" ואף לא "חובת היום", אלא מנהג ואולי אף מנהג רצוי ומועיל". עוד הוסיף, "ברם, גם רבי נחמן מברסלב מסכים שראשית יש לשלם חובות לנושים לפני שמגיעים אליו לשפוך את הלב".

עוד כתב "לא מן הנמנע שגם בין הנושים קיים מי שהיה רוצה לנסוע לאומן לראש השנה כדי שרבי נחמן 'יוציא אותו בציציות ראשו מהגהינום' (כהבטחת רבי נחמן בספריו) ואותו נושה איננו יכול כעת לנסוע כי חסר לו הכסף שהחייב חייב לו".

בעקבות כך כתב השופט, "באיזון הנכון בין החשיבות של הנסיעה לחייב, לבין הנושים שעומדים מנגד, אהיה מוכן להיעתר לבקשת החייב, בתנאי שבנוסף לערבים (התנאי המקובל), ישלם החייב לקופת הכינוס תשלום חד פעמי בסך של 4,000 ש"ח אשר יהווה תוספת על צו התשלומים ולא על חשבון צו התשלומים".

טיסה לאומן הוצאה לפועל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד