י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ"

למרות ההישג: תוצאת הבחירות מכניסה החרדים לחרדה קיומית

אף שהמפלגות החרדיות רשמו אמש הישג לא מבוטל בדמות הגדלת משמעותית של מספר הקולות בתוך חצי שנה, נדמה כי יהיה קשה לעצור את הרכבת הדוהרת שמובילה היישר לממשלה שלא תעשה איתן חסד • הניסיון לקבל סעד מאורלי לוי אבקסיס, זכה בינתיים לניתוק ולכתף קרה  

למרות ההישג: תוצאת הבחירות מכניסה החרדים לחרדה קיומית
מטה יהדות התורה בליל הבחירות צילום: שלומי כהן, פלאש 90

לרגעים אתמול זה היה נראה ורוד, הם חגגו ושמחו את ההישג המשמעותי שהגדיל את מספר הקולות של מצביעי המפלגות החרדיות ב 20% תוך פחות מחצי שנה, מה שהציב את האלקטורט החרדי על למעלה מ-600 אלף קולות לראשונה מזה תקופה ארוכה. אלא ש17 המנדטים שבידיהם, לא באמת יסייעו להם לעצור את הרכבת הדוהרת של ממשלת האחדות, או ממשלה אחרת דומה ובאופוזיציה כידוע, הם לא שווים דבר.

ביום שאחרי, אין אמנם מנצח, אך ניתן לראות מפסידים. אפשר כנראה לקבוע כי המפסידים העיקריים במערכת הבחירות הזו הם חברי הסיעות החרדיות שללא סיבה מוצגת נקלעו לסיטואציה בה הם הפכו למנודים שיקשו על כל הרכב קואליציה שתקום, ממשלת אחדות - ממשלת ימין בה יצטרכו את נתניהו או ממשלת אחדות חילונית - ליכוד - וכחול לבן.

האפשרות היחידה שעוד נותרה כאופציה טכנית, אך פחות הגיונית, היא צירופה של מפלגת העובדה לקואליציה, תוך הוצאת אצבע אל עינו של ליברמן. החרדים כבר פנו באופן לא פורמלי לאורלי לוי אבקסיס ואמרו לה: "הנה יש לך את ההזדמנות לחסל את יריבך ליברמן", בינתיים היא ניתקה עליהם את השיחה ונעלבה מהחוצפה, אולי בהמשך זה ישתנה.

במפלגות החרדיות ינסו בשלב הראשון להציג חזית דתית מאוחדת עם 'ימינה'. כי הרי הקשרים עם בנט ושקד היו טובים. בכך הם ימנעו שיתוף פעולה של בנט את שקד עם ליברמן את לפיד, ובנוסף יגיעו, יחד כמקשה אחת לפגישות המו"מ עם נתניהו, שייתכן ויצליח להקים את הקואליציה הדתית ביותר אי פעם בתולדות המדינה.

מחר צפויים ראשי הסיעות החרדיות והדתיות לפגוש את נתניהו, הוא יבקש את אמונם, אך הם לא צפויים לתת לו את זה בקלות. החרדים חוששים מבגידה של נתניהו ברגע האמת, שינסה לצלוח את שלב ההמלצות בפני הנשיא בתמיכתם ואז יבעט בהם בשלב הרכבת הממשלה, כשהחרדים והדתיים ממש יושבים לו על הוריד ומקשים עליו בכל פעולה.

במפלגות החרדיות שנדבקו לנתניהו במערכות הבחירות הזו וגם בזו שקדמה לה, צפויים לאכול מרורים מבני גנץ, שלא באמת יצטרך אותם בממשלה שיקים - אם וכאשר. בנוסף, שתי הרשימות החרדיות, שהשקיעו מאמצים גדולים להסיר מעליהן את תדמית ה'שמאלנים', בהבנה שהנוער החרדי נוטה ברובו ימינה, יפגעו מאוד אם הן יחברו לשמאלנים פעם נוספת.

כך או כך, תפילות בימים הנוראים הבעל"ט, יעשו רק טוב כמו תמיד, עם דגש על כוונה נוספת במילים "כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ". 

נתניהו קרוב מתמיד לרגע בו יכנס מסיבת עיתונאים בה הוא יודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים מה שישיב את לפיד לעמדת הכוח, כשהפעם הוא יהיה מנוסה עוד יותר לאחר שלמד את נושא החרדים לעומק בשנות הרעב באופוזיציה.

בחירות 2019 יהדות התורה תנועת ש"ס בנימין נתניהו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד