כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
סערת מעצר האישה

מדוע השוטרים משתמשים בכוח בלתי מידתי?

אלי שלזינגר, כתב 'בחרדי חרדים', מנסה לפרוט לפרטים את סוגיית המעצר האלים של האישה שהתרחש אמש בבני ברק ובדרך הוא לא שוכח את מקרי האלימות הקודמים שלהם אחראית משטרת ישראל

מדוע השוטרים משתמשים בכוח בלתי מידתי?
הפגנת חרדים בשבת צילום: Abir Sultan/Flash90

המעצר האלים של יענקי רוזנברג בירושלים לא נשכח, כך גם תיעוד הובלתו של מרדכי קרויזר תוך משיכה בפאותיו בבית שמש. שני המקרים נמצאים עדיין על השולחן במח"ש, שם טרם התקבלה החלטה האם להעמיד את מי מהמעורבים לדין, פלילי או משמעתי. אמש, היה זה מקרה שלישי במספר, שעורר זעם רב בקרב חרדים רבים.

אמש, בשעת ערב, אשה בת 42 חצתה את הכביש שלא במעבר חצייה, ובשל כך התבקשה על ידי שוטרת להזדהות מאחר וביצעה עבירה. היא נעצרה ונלקחה לתחנת המשטרה, ולאחר שעה קלה שוחררה עם דו"ח, לאחר שהזדהתה.

בעיריית בני ברק הגיבו ומהר, ראש העיר אברהם רובינשטיין הגיע לתחנת המשטרה, ופעל על מנת לשחררה. מעבר לכך, החליטו בעירייה לבטל את השתתפות נציגי המשטרה בטקס הרמת הכוסית המסורתית שאמורה היתה להיערך בשעות הצהריים בעירייה, ואף דחו את ביקורי סגל הפיקוד של המשטרה בבתי רבני העיר.

ראש עיריית בני ברק עם מנהל לשכתו גודי סילמן, בתחנת המשטרה

בסרטונים הרבים שתיעדו את ההתרחשות, ניתן לראות את האישה כשהיא בהלם ובוכה, כאשר סביבה לא מעט אזרחים שמנסים להרגיע את המצב, בהם יעקב ישראל עמר, שלדבריו, אף הציע לשוטרת לשלם את הדו"ח במקומה של האישה - אך זו סירבה והתעקשה לשים עליה אזיקים, למרות שהסכנה שנשקפה ממנה - הייתה אפסית.

עד ראייה שהתרעם על התנהלות המשטרה במקום, סיפר לפי תומו, כי האישה חצתה את הכביש מכיוון רשת המזון 'יש', לעבר תחנת הכיבוי, שם עמדה ניידת המשטרה. לדבריו, השוטרת ניגשה לאשה, הבהירה לה שביצעה עבירה וביקשה ממנה להזדהות. "היא החלה לברוח. השוטרים רצו אחריה, עיכבו אותה, הרביצו לה, שמו לה אזיקים והכניסו אותה לניידת" כך לפי עד הראיה.

בתיעוד ניתן לראות את השוטרות מפעילות כוח כדי לעצור את החשודה, כוח מיותר לכאורה, כאשר היא עומדת ליד הקיר והשוטרים סביבה. עוברי אורח ניסו לדבר על ליבן של השוטרות, אך לשווא.

בהתייחסות המשטרה למקרה צויין, כי זו "סירבה להזדהות ואף נקטה באלימות נגד השוטרים ולכן עוכבה לתחנה ומשסירבה נעצרה". בכל אירוע בו שוטר מדווח כי הותקף, כל ניידות המשטרה שנמצאות באיזור מוקפצות למקום על מנת לגבות אותו. כך גם במקרה זה, בו הגיעו למקום, על פי העדויות, כ-17 ניידות משטרה. עם זאת, אלה הגיעו כדי לפזר את ההמון הזועם ולמנוע את תקיפת השוטרות, ולא בשביל לעצור את האישה.

בסעיף 18 בתקנות סדר הדין הפלילי, באשר לשימוש בכוח נכתב, כי "היה לשוטר או לסוהר במקום מעצר יסוד סביר לחשש שעצור עומד להימלט.. רשאי הוא להשתמש בכוח סביר כנגד העצור כדי למנוע את הבריחה.." ובלבד שהתקיימו גם התנאים הבאים: לא ניתן להשיג את המטרה שלא על ידי שימוש בכוח; השימוש בכוח היה רק במידה הסבירה הנחוצה להשגת המטרה האמורה ולא יימשך לאחר שהושגה; אין בשימוש בכוח כדי לסכן חיי אדם.

במקרה שאירע אמש בבני ברק, על פי העדויות, אכן התקיים החשש שהיא תברח, אך לאחר שעוכבה על ידי השוטרות, כלל לא בטוח שהשימוש בכוח והאיזוק היו נחוצים, מאחר והמטרה כבר הושגה. נכון, התקהלות עוברי האורח לא היתה נעימה, אבל מכאן ומשיכתה בצוואר והאיזוק, לכאורה מיותרים לחלוטין.

חשוב לזכור כי העבירה שלכאורה ביצעה, אינה מסכנת אותה מפני הציבור. מעבר לכך, לכל שוטר יש גם שיקול דעת בהפעלת כוח ובאיזוק, שבמקרה זה, גם גורמים במשטרה מודים שלא לציטוט, כי מצופה היה מהשוטרות לנהוג אחרת.

המיעוטים בישראל, סובלים מאלימות שוטרים. הפעם אלו חרדים, אך גם בקרב המגזר הערבי וכן אצל יוצאי העדה האתיופית. משטרת ישראל וגם מח"ש, מכשירים הפעלת כוח - אלימות, גם כשהיא לא בהכרח נחוצה.

רונן יצחק, מנהל המחלקה הפלילית במחלקה לחקירות שוטרים התייחס לאחרונה בכנס לשכת עורכי הדין לנושא אלימות השוטרים ואמר אמר כי "עבודת מח"ש מורכבת. מצד אחד להילחם ללא פשרות באלימות מצד שוטרים במיוחד כלפי אוכלוסיות מוחלשות וסובלות משיטור יתר. מצד שני, צריך לזכור, אסור למח"ש לעשות אכיפת יתר".

בדבריו הסביר "במקום שבו נזמן שוטר לחקירה בלא חשד סביר שביצע עבירה פלילית, שכרנו ייצא בהפסדנו מאחר ושוטרים אחרים יירתעו לבצע את המשימה". עוד אמר כי "640 תיקים בשנים האחרונות הועמדו שוטרים לתיקים פליליים. זה לא עניין של מה בכך" והוסיף "כשיש למשל חריגה מהמותר בשימוש בכוח מצד השוטר, למרות שיש ראיות שהוא חרג, אבל נעביר זאת להליך משמעתי כי צריך לזכור שזה עלול להיגמר בפיטורין".

ממשטרת ישראל נמסר: "צר לנו על הצגת תמונה חלקית תוך הטעיית הציבור. מאז תחילת שנה נהרגו 26 הולכי רגל שלא חצו במעבר חצייה (41% מסך הולכי הרגל שנהרגו), ונפצעו עוד 354 בני אדם, 40% מתוכם באורח קשה. מדובר בהולכת רגל בת 42, שנראתה על ידי השוטרים כשהיא חוצה כביש סואן שלא במעבר חציה ובאופן מסוכן בניגוד לחוק. לאחר שהתבקשה להזדהות וניהלה שיח עם השוטרים שביקשו לאכוף את החוק, סירבה להזדהות ואף נקטה באלימות נגד השוטרים ולכן עוכבה לתחנה ומשסירבה נעצרה. מעצר זה ודאי היה נמנע, לו רק הייתה מזדהה ומאפשרת את פעילות האכיפה שבוצעה כחוק בדומה לאלפי פעולות אכיפה דומות המבוצעות מדי שנה".

אלימות שוטרים מחש שימוש בכוח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד