ז' אייר התשפ"ד
15.05.2024
"תחושות קשות"

הסמכות של המשטרה להפעיל שיקול דעת

עו"ד ליאור פרץ, סנגור פלילי המייצג חשודים ונאשמים, בטור על הסמכות של המשטרה להפעיל שיקול דעת

הסמכות של המשטרה להפעיל שיקול דעת
אילוסטרציה צילום: פלאש 90

האירוע החריג והבלתי מידתי שהתרחש אתמול ברחוב השומר בבני ברק, יכול וצריך היה להסתיים באופן אחר לגמרי אם רק היה מופעל שיקול דעת הנכון והמצופה משוטרי משטרת ישראל.

עוד בטרם ידרש הכותב לעסוק בפן המשפטי, קשה ובלתי אפשרי להתעלם מהתחושות הקשות שעולות מצפייה בסרטוני האירוע, המלמדות על הפעלת כח ושימוש באזיקים כנגד החשודה. בכל הכבוד הראוי, לא יעלה על הדעת, שאדם שכל חטאו מסתכם בחציית כביש שלא במעבר חצייה יאלץ לסיים את יומו בתחנת המשטרה כשהוא עצור ואזוק.

בפן המשפטי, סמכויות עיכוב ומעצר ע"י שוטר מוסדרות בתקנות וחוק סדר הדין הפלילי (חוק המעצרים) וכן בפקודת המשטרה. באירוע האמור, הרי שהעבירה שביצעה לכאורה החשודה הינה עבירה מסוג חטא שאינה מקימה כלל עילת מעצר.

עו"ד פרץ. צילום: באדיבות המצלם

משכך, סמכות השוטרים באירוע מסוג זה מתמצה בעיכוב בלבד וזאת לצורך בירור וזיהוי פרטי החשודה לצורך מתן דו"ח. יתרה מכך, לשוטר המעכב חשוד אין סמכות נלווית של שימוש בכח, כפי שבפועל התרחש באירוע האמור.

אמנם, חשוד המסרב לעיכוב מקים כנגדו עילת מעצר, המעניקה לשוטר סמכות שימוש בכח.
אלא שבמקרה האמור קיים ספק האם היתה התנגדות כלשהי מצד החשודה עד כדי הצדקה להפעיל את סמכות המעצר וזאת תוך הפעלת שימוש בכח והנחת אזיקים על ידיה כאחרונת העבריינים.

אף אם יתברר בדיעבד שאכן התקיימה התנגדות כלשהי מצד החשודה לעצם העיכוב, הרי שלטעמו של הכותב זהו בדיוק אחד מאותם מקרים בהם שוטרי משטרת ישראל היו צריכים להשתמש בסמכות לא פחות חשובה שהינה הפעלת שיקול דעת בשטח וחתירה לסיום האירוע בזמן קצר ולתכלית שלשמה עיכבו מלכתחילה את החשודה, וכל זאת תוך הענקת המשקל הנכון והראוי לנסיבות האירוע, החשודה הספציפית והעבירה המינורית שבסופו של יום הסתיימה בתחנת המשטרה במתן דו"ח בלבד.

עו"ד ליאור פרץ הוא סנגור פלילי המייצג חשודים ונאשמים

ליאור פרץ משטרת ישראל אלימות משטרתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד