י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
המו"מ התקוע

המתווה של ליברמן לפתרון המשבר הפוליטי

יו"ר ישראל ביתנו ליברמן מפרסם הערב את מתווה האחדות, כשאחד התנאים הוא היפרדות מהבלוק והסיעות החרדיות • על פי הצעתו, יוקם צוות משותף לשלוש המפלגות שיחליטו על נושאים עקרוניים ובהם, "השלמת חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית וביטול חוק המרכולים" 

המתווה של ליברמן לפתרון המשבר הפוליטי
נתניהו וליברמן במליאת הכנסת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

למעלה משבוע לאחר שפוצצו המגעים בין 'כחול לבן' ל'ליכוד' ולא קוימו מגעים נוספים להרכבת הממשלה - יו"ר ישראל
ביתנו מפרסם הערב (רביעי) את המתווה להרכבת ממשלת אחדות, שאחד מהתנאים הוא היפרדות של נתניהו משותפיו בסיעות החרדיות.

המתווה של ליברמן כולל ארבעה שלבים בהם: הקמת צוות מו"מ משותף בין הסיעות הגדולות וסיעת ישראל ביתנו,
קבלת הסכם הרוטציה שהציע נשיא המדינה, הקמת ממשלת אחדות בין הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו שתעביר את התקציב השנתי ולאחר מכן תפעל לצרף סיעות נוספות לממשלה על בסיס קווי היסוד.

על פי המתווה שהציב ליברמן הוא כולל ארבעה שלבים שבשלב הראשון לדבריו "יוקם צוות משותף לשלוש המפלגות כחול לבן, הליכוד, ישראל ביתנו לגיבוש קווי יסוד של ממשלת האחדות", שיחליטו על נושאים עקרוניים ובהם, "האם משלימים את חקיקת חוק הגיוס בקריאה שניה ושלישית? האם מבטלים את חוק המרכולים".

בשלב השני של מתווה ליברמן הוא מציע, כי "במידה ותושג הסכמה בנוגע לקווי היסוד יש לאמץ את מתווה הנשיא לרוטציה על ראשות הממשלה״, כאשר בפועל מי שמתנגד למתווה שהונח על ידי הנשיא הוא יו"ר כחול לבן חבר הכנסת בני גנץ שבליכוד טענו כי מי שמונע את ההסכמות הם שותפיו ובראשם חבר הכנסת יאיר לפיד.

בשלב השלישי של מצווה ליבמרן מוצע להקים את ממשלת האחדות ולחוקק את תקציב המדינה ורק לאיר מכן ״על בסיס קווי היסוד הקיימים והתקציב המאושר, כל מפלגה שתרצה להצטרף לממשלת האחדות תוכל לעשות זאת״.

לדברי ליברמן, "התוצאות מדברות בעד עצמן ומבטאות יותר מכל את רצון העם להקמת ממשלת אחדות. גם האתגרים בתחום הביטחון והכלכלה, ההתפתחוית באזור והאנטישמיות המרימה ראש בעולם, מביאים לאותה מסקנה", שלטענתו, "ישראל ביתנו היתה המפלגה הראשונה שהבינה והפנימה שאין אלטרנטיבה אחרת חוץ מהקמת ממשלת אחדות לאומית".

הוא מוסיף ומציין כי "זה המתווה היחיד שיכול להוביל את מדינת ישראל להקמת ממשלה יציבה, במידה וכל המעורבים יהיו מסוגלים להתגבר על כל המשקעים והאמביציות האישיות".

כדרישה לפתיחת המגעים דורש ליברמן מתניהו להיפרד משותפיו לבלוק הימין חברי הסיעות החרדיות, תוך שהוא מבהיר: "על מנת לממש את המתווה הנ"ל, נתניהו חייב להיפרד מגוש החרדים-משיחיים שהקים וגנץ חייב לקבל את מתווה הנשיא. אני שב ומדגיש לאחר אישור קווי היסוד, הקמת הממשלה ואישור תקציב המדינה לשנת 2020, כל מפלגה שתרצה לקחת חלק בממשלת האחדות על פי העקרונות שנקבעו מראש, תוכל לעשות כן".

בליכוד הגיבו לפרסום המצווה שהציג ליבמרן ומסרו: "המתווה של ליברמן לא מחדש שום דבר. ליברמן ממשיך להתחמק מלומר בקולו שהוא ומפלגתו יצביעו נגד (ולא רק ימנעו/יעדרו) ממשלת שמאל בראשות גנץ שתשען בהקמתה על תמיכה חיצונית של המפלגות הערביות".

מכחול לבן נמסר: "אנחנו מברכים ורואים במפלגת ישראל ביתנו וביושב הראש שלה אביגדור ליברמן שותפים לדרך ושותפים לקואליציה שתקום, ומקווים שתקום במהרה.

מיד לאחר הבחירות קראנו לליכוד לבוא ולנהל עמנו משא ומתן ענייני ותכליתי קודם כל על קווי היסוד. לצערנו בקשתנו עד כה נענתה בבלוק! אנו מקווים כי הצעת ישראל ביתנו תהיה קריאת השכמה נוספת לליכוד להתעשת ולעשות את המעשה הנכון – לחשב מסלול מחדש ולבוא לשולחן הדיונים.

כשיו"ר כחול לבן יקבל המנדט, נהיה מוכנים ליישם את השלב הראשון - ניסוח קווי יסוד ודיון בכלל הסוגיות הלאומיות שעל סדר היום".

קואליציה אביגדור ליברמן בנימין נתניהו בני גנץ גנץ מסתבך בשידור חי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד