י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הרוגים ופצועים ברחובות

הרודן טובח בכורדים והעולם מסתפק בגינוי

אחרי שהעולם שתק נוכח הירצחם של מאות אלפי אזרחים בסוריה על ידי אסאד בשנים האחרונות, כעת הוא מסתפק בגינויים מול הטבח שמבצע ארדואן בכורדים בהם הוא רואה אויב מר וזאת לאחר שארה"ב נטשה ביום שני האחרון את צפון סוריה תוך שהיא מגנה על הכורדים מכל פגיעה | תיעודים של גופות ברחובות לאחר ההפגזות הטורקיות

הרודן טובח בכורדים והעולם מסתפק בגינוי
לוחמים כורדים בצפון סוריה צילום: צילום מסך

העולם כולו עוקב בדאגה, אחר מה שהחל ביממה האחרונה כטבח בכורדים המתגוררים בצפון סוריה, על ידי צבא טורקיה בניצוחו של הרודן רג'פ טאיפ ארדואן. למרות אזהרות מכל העולם, ארדואן דוהר קדימה וטובח במתנגדיו.

הכתב לענייני ערבים של 'כאן11' גל ברגר, עשה סדר ופירט במה מדובר.

אתמול אחה"צ החלו הטורקים לתקוף בצפון סוריה: על הכוונת שטחים בשליטת הכורדים (שהטורקים רואים בהם אויב מר). זה קורה יומיים אחרי שהאמריקנים נסוגו מהאזור שם והכורדים איבדו בכך בן ברית ומטריית הגנה אמריקנית.

המבצע הטורקי נפתח בתקיפה של יעדים שונים בעיקר לאורך הגבול הסורי-טורקי. בשלב זה, תקיפות מהאוויר לצד אש ארטילרית ואש טנקים.

הדיווחים על התקיפות נמשכו כשעה-שעתיים ומאז הפוגה. לא ברור מה עוד בתכניתו של ארדואן לגבי ההמשך והאם מישהו יעצור אותו.

שם המבצע כפי שתורגם מאנגלית: "שלום האביב". בערבית מתרגמים זאת: "מעיין השלום". התקיפה אתמול אחה"צ התמקדה באזור ארבע עיירות סוריות – שלוש מהן ממש על הגבול סוריה-טורקיה, ואחת בעומק. הכורדים מדווחים על נפגעים והרוגים.

בינתיים לא ראינו תגובה כורדית של ממש, היה דיווח של ירי מהעיירה הסורית-כורדית קמישלי לאזור הטורקי אבל לא בטוח שהיה כזה ואם היה - ייתכן שהפגזים החטיאו ונפלו בשטח הסורי.

מה רוצים הטורקים במבצע הזה? לפי התקשורת הערבית, להקים רצועת ביטחון לאורך הגבול שלהם עם סוריה ולנקות את האזורים מ"כורדים עוינים" ומדאעש. לטענת גורמים אחרים, הם רק מנצלים את המצב כדי לנגוס באזורי השליטה של הכורדים שבהם כאמור הטורקים רואים אויב מר. ועוד רוצים הטורקים: לשכן באזורים שיפונו מאזורי הגבול – המוני פליטים סורים שכיום נמצאים בטורקיה לאחר שנמלטו מסוריה בשנות המלחמה.

טנקים של צבא טורקיה פולשים בדרכם למבצע הקרקעי. (מתוך שידורי כאן11)

ישנו חשש בקהילה הבינלאומית שמבצע רחב בצפון סוריה יעודד הגירה נוספת של סורים לתוך טורקיה ומשם לאירופה – ובהם אנשי דאעש. על העצב הזה מנסים לפרוט כעת הכורדים – כשהם מכריזים בראש חוצות: הפסקנו את כל הפעילות שלנו נגד דאעש. במילים אחרות: אירופה, תתמודדי עם ארדואן ועם ההשלכות הישירות של המבצע שלו על בירות אירופה.

אתמול נפתח כאמור לעיל השלב הקרקעי במבצע הטורקי נגד מעוזי הכורדים בצפון סוריה. כרגע הוא מתמקד בשתי עיירות גבול ראס אל-עין ותל אבייד. לפי התקשורת הערבית שם בדיוק היו נקודות התצפית של האמריקנים לפני שנסוגו מהן ביום שני. גם קמישלי חוטפת – אבל בעיקר מהאוויר ומאש ארטילרית.

לפי הדיווחים, הכוחות הטורקים הקרקעיים מתקדמים, אבל כנראה בקצב איטי יחסית. עדיין לא דווח על השתלטות על העיירות האלה. הכורדים טוענים שהצליחו לבלום את הטורקים באחת מהן. בינתיים נמסר על חילופי אש וקרבות בשתיהן. מתלווים אגב לטורקים במסעם אל המעוזים הכורדים, גם סורים מאחד הפלגים המורדים (צבא סוריה החופשי).

העולם הערבי כמעט כולו נזעק לגנות את הטורקים. קטאר לא הוציאה גינוי – האמיר שלה הסתפק בשיחת טלפון לארדואן.

בינתיים כך נראה ארדואן לא נרתע מההצהרות והגינויים של אירופה ובטח לא של העולם הערבי ונחוש לטהר את השטח מכורדים ולהשתלט עליו.

כורדים רג'פ טאיפ ארדואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד