י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"נראה שהולכים לבחירות"

דרעי על 'יהדות התורה': "לא אהבתי מה שנעשה; זו הייתה טעות"

לאחר בחירות מערכת סוערת שעסקה בהסתה אנטי חרדית ונמשכת גם בימים אלה, תוך החרמת החרדים על ידי ליברמן ו'כחול לבן', יו"ר ש"ס פותח ומדבר על הכל בראיון חגיגי מיוחד לעיתון 'הדרך' | "בני גנץ, הוא אדם הגון עם נטייה גדולה למסורת" ועל ליברמן: "כועס עליו יותר מלפיד"

דרעי על 'יהדות התורה': "לא אהבתי מה שנעשה; זו הייתה טעות"
דרעי ליצמן וגפני צילום: בחדרי חרדים

כחודש לאחר הבחירות, יו"ר ש"ס השר אריה דרעי מתייחס לראשונה לפלונטר הפוליטי ולסיכויים לצאת ממנו או שמא ללכת לבחירות שלישיות תוך שנה, וכן ליחסים עם סיעת האחות 'יהדות התורה', כשהוא מתקשה להסתיר את האכזבה, אך מצהיר כי היחסים ביניהם טובים וגם על הסיכויים שליברמן יתקפל ברגע האחרון.

בראיון שהעניק השר דרעי לעיתון 'הדרך', התייחס למצב הפוליטי ואמר כי, "על פניו זה נראה שאנחנו הולכים לקראת עוד בחירות. אני לא רואה פתרון לפלונטר הפוליטי. כל אחד מתחפר בעמדתו ומתעקש ולא מוכן לוותר. והכל בגלל אינטרסים אישיים, שנאות אישיות, מריבות של מי ימלוך ומי בראש. אנשים שהם כביכול ידידים, פועלים אחד כנגד השני".

דרעי האשים את לפיד וליברמן שמשפיעים על גנץ ומונעים את הרכבת הממשלה, "בני גנץ, הוא אדם הגון עם נטייה גדולה למסורת, אבל לצערי "הידידים" שלו מכשילים אותו, הם לא רוצים את טובתו", אומר דרעי. "הוא לא יכול לעולם, ואני אומר את זה באחריות, לקבל הצעה יותר טובה ממה שהוא קיבל מנתניהו. זאת ההצעה שהכי מקרבת אותו לשבת על כס ראש הממשלה, והחברים שלו מכשילים אתו ביודעין כדי שהוא לא יגיע לשם, כל אחד מסיבותיו. ומצד שני איווט ליברמן עושה את הכול כדי שנתניהו לא יישאר ראש ממשלה".

דרעי בראיון ל'הדרך'. צילום: אהרן קראהן

"יכול להיות שבעשרים ואחד ימים האחרונים, שהנשיא מחזיר את המנדט לכנסת, יכול להיות שאז אולי הם יתעוררו קצת. בכל זאת מדובר פה ברמטכ"לים לשעבר, מדובר באנשים מבוגרים באנשים שעשו דברים למען המדינה, ואולי הם יתעוררו ויגידו, רגע חברים לאיפה אנחנו מובילים את המדינה?", מציין דרעי ומבהיר, "נתניהו מותר לו על פי חוק להיות ראש ממשלה. אז מה אתם רוצים ממנו?! הוא מסכים ללכת לקראתכם, נותן לכם רוטציה, מסכים לצאת לנבצרות, נותן לכם שוויון מלא בהרכב הממשלה, אנחנו גם הסכמנו לזה. אז למה לא?! לצערי, יתכן שלבסוף נצטרך ללכת לבחירות שלישיות".

"ברור שבחירות נוספות הן מיותרות לגמרי", קובע יושב ראש ש"ס, "הייתי מוותר על מועד ב' של הבחירות, למרות הגידול בקולות ובמנדטים, אם היינו יכולים עם השמונה מנדטים שקיבלנו בבחירות הקודמות להקים ממשלה ולהמשיך לעבוד ועכשיו היינו שקועים בעשייה. אני כמעט לא יכול לעשות כלום במשרדים שלנו. אמנם אנחנו מנסים להמשיך בשגרה, אבל אי אפשר לעשות הרבה. אתה לא יכול להרכיב מועצות דתיות, למנות רבנים, לקדם תכניות ששוכבות כבר זמן רב ומעוכבות. כל דבר שרוצים לעשות, אומרים לך זו ממשלת מעבר אתה לא יכול, כל דבר אתה מקבל מכתב מהיועץ המשפטי שאסור לעשות את זה. אי אפשר להמשיך ככה".

דרעי נשאל האם הוא פועל לפתור את הפלונטר והשיב: "אין לנו הרבה מה לעשות. אנחנו מחויבים למסגרת ולגוש הימין. דרכנו שלובה עם הליכוד ועם נתניהו, בגלל שהם הכי קרובים אלינו בנושאים הדתיים, בנושאים המסורתיים, הציבור שלנו מרגיש יותר הזדהות וחיבור איתם. וגם בכל הנושאים שעומדים על הפרק אתה מרגיש איתם יותר קירבה והבנה, למרות שיש לנו וויכוחים גם איתם", והוסיף, "נתניהו מוכן להציע הצעות מרחיקות לכת, אני אומר לכם את האמת אני לא האמנתי שהוא יסכים לזה".

לדבריו, "אפילו אותי זה הפתיע ההצעות שהוא הסכים להם גם לכחול לבן וגם לליברמן. אני לא יכול להתערב בתוך כחול לבן לפרק אותם ואני לא הולך להתנדב לדברים הללו. אנחנו פועלים מה שאנחנו יכולים לפעול ונותנים לנתניהו לנהל את המשא ומתן, הוא מנהל את המשא ומתן ואנחנו לא רוצים להפריע לו בדבר הזה. בכל מקרה, יש עוד זמן ונראה מה יקרה", כשהוא מבהיר ואומר, "אני יכול להגיד, בביטחון, בני גנץ לא יוכל להרכיב ממשלה, לא יקרה שום דבר בזמן שהוא יקבל את המנדט. לא משנה מה שהם יציעו. אנחנו לא נלך איתם בשום מצב". ושולל גם אפשרות לפוטש בליכוד: "מי שבונה על זה שיקרה משהו בליכוד טועה טעות מוחלטת".

יו"ר ש"ס התייחס גם ליחסים עם 'יהדות התורה' ואמר: "אין לנו את האפשרות לריב, יש לנו כל כך הרבה אחריות משותפת, בני התורה, עולם הישיבות, התקציבים. זה לא עניין שנתון לשיקול דעת, המערכת מחייבת אותנו, זו אותה תורה, אותו עולם תורה, אותם צרכים", אך בפועל הוא מתקשה להסתיר את הזעם על מערכת הבחירות החולפת, "אתם שואלים אותי אם אני אוהב את כל מה שנעשה במערכות הבחירות האחרונות – אני אומר לכם שלא. אתם שואלים אותי אם זה היה חכם אפילו להם, גם אני חושב שזו טעות. חבל".

לדברי דרעי, "אם באמת ובתמים הכוונה היא להגדיל את הכוח של הציבור החרדי, אם היו נותנים לי את כל הגייסות שיש להם, בני הישיבות ואברכים ופעילים, שהיו עובדים לש"ס, היינו מביאים עוד חמישה שישה מנדטים לכוח התורה, לכוח החרדי. כל אחד יודע את האמת, על כל עשרה ספרדים שתצליח לשכנע להצביע ש"ס, אולי תמצא אחד שיסכים להצביע ג'. קשה מאוד לשכנע אדם מסורתי שהוא רוצה להצביע ליכוד, לשכנע אותו להצביע ג' - אבל סך הכל היחסים הם טובים. אנחנו מדברים הרבה, משתפים פעולה הרבה. כולנו התבגרנו. יש לנו אחריות, אף אחד לא מחפש את האינטרסים האישיים".

בהתייחסו לאיבוד המנדט השמיני ויציאתו של יצחק פינדרוס, שנעשה על ידי השופט חנן מלצר בדקה ה-90, אומר יושב ראש ש"ס: "אנחנו בלוק אחד. אני מאוד הצטערתי שבשביל 68 קולות בלבד הם איבדו מנדט. זה חבל מאוד. כמו שאמרתי הבאנו יחד 90 אלף קולות חדשים, אנחנו הבאנו 72 אלף קולות, יהדות התורה הביאה 18 אלף קולות ונשארנו 16 מנדטים. זה חבל".

על קמפיין השנאה של ליברמן אמר דרעי, "אני כועס על ליברמן יותר ממה שאני כועס על לפיד, מכיוון שאני יודע שאצל ליברמן, כל המאבק שלו נגד החרדים זה לא נובע ממשהו אמיתי ומהותי אצלו, ולצערי בשביל לקושש קולות, או בשביל להפיל את נתניהו הוא פוגע קודם כל בערכי ישראל והוא פוגע בידידים שלו ובשותפים שלו שהלכו איתו שלושים שנה. אני לא מקבל את זה". הוא נשאל על האפשרות שבסוף ליברמן ישב בממשלה תחת נתניהו: "לא יודע" אומר דרעי ומסביר, "אני לא בקשר איתו ואין לי מושג מה הוא יעשה. אני גם לא חושב שיש מישהו שיודע מה הוא רוצה באמת".

אריה דרעי בחירות 2019 תנועת ש"ס עיתון הדרך יהדות התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד