י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"פרשיה סבוכה"

בית משפט דחה את הטענות ומלכה לייפר תישאר במעצר

בית משפט העליון דחה את הערר שהגישה לייפר, וקיבל את העתירה שהגישה המדינה • מלכה לייפר תישאר במעצר מלא ולא תשוחרר למעצר בית בבני ברק • השופטת: "עניין לנו בפרשיה סבוכה שאחריתה מי ישורנו"

בית משפט דחה את הטענות ומלכה לייפר תישאר במעצר
עו"ד יהודה פריד וטל גבאי בדיון של מלכה לייפר צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בית משפט העליון דחה את הערר שהגישה מלכה לייפר באמצעות פרקליטיה עו"ד יהודה פריד וטל גבאי, וקיבל את העתירה שהגישה המדינה באמצעות עו"ד מתן עקיבא ועו"ד איילת חיו - ומלכה לייפר תישאר במעצר מלא ולא תשוחרר למעצר בית בבני ברק.

מדובר בערר שהוגש על החלטת השופט וינוגרד מבית המשפט המחוזי בירושלים שקבע כי כי מלכה לייפר תשתחרר מהמעצר שבו היא נתונה במסגרת הליך הסגרתה לאוסטרליה, למעצר בית בבני ברק בתנאים מגבילים. בעוד היועץ המשפטי לממשלה עתר לביטול החלטתו של בית המשפט המחוזי ולהותיר של המנהלת לייפר במעצר מאחורי סורג ובריח, זו ביקשה לבית משפט העליון להורות על שחרורה המלא.

"עניין לנו בפרשיה סבוכה שאחריתה מי ישורנו" פתחה שופטת בית משפט העליון את החלטה, בתיק שנמשך זה מספר שנים וטרם בא על מקומו. "למקרא שתי הודעות הערר, על נספחיהן הרבים, ולאחר שהטיתי אוזן לטענות הצדדים בדיון שהתקיים לפניי, נחה דעתי כי דין הערר שהגיש העורר (מנבלבליט א.ש) להתקבל – וכי אין מקום לעת הזו להורות על שחרורה של המשיבה למעצר בית" אמרה השופטת בפתח ההכרעה.

השופטת ברון פירטה כי "ראשית דבר, וכפי שהובהר לצדדים במהלך הדיון, לא זה המקום ואין בכוונתי להביע עמדה בשאלה אם המשיבה סובלת ממחלת נפש או שמא היא מתחזה במטרה להימלט מן הדין. שאלה זו תלויה ועומדת בפני בית המשפט המחוזי הדן בעתירת ההסגרה, ומשניתנה לאחרונה החלטת מינוי הפאנל, יש להמתין לחוות דעתם של חברי הפאנל ולא ניתן 'לרתום את העגלה לפני הסוסים'".

עוד הוסיפה כי טענתו של העורר כי היה על בית המשפט המחוזי הדן בהליך המעצר להעדיף את עמדתה של הוועדה הפסיכיאטרית המחוזית בעניינה של לייפר אינה ממין העניין. "כל שנדרש לבחון הוא אם לנוכח החלטת מינוי הפאנל, שבמסגרתה אמנם בית המשפט המחוזי לא חסך שבטו מחוות הדעת שלפיהן המשיבה מתחזה, יש מקום לשנות מסטטוס המעצר שבו היא מצויה".

באר לטענת פרקליטיה של לייפר בעניין חלופת מעצר, השופטת הסבירה זהו נועדה לתת מענה לעילת המעצר תוך פגיעה מינימלית בחירותו של הנאשם או כבמקרה זה, של המבוקש להסגרה. "שלא כטענות באי כוחה – היא אינה מוחזקת במעצר אך בשל התחזותה הנטענת; אלא מסוכנותה והחשש שתימלט מן הדין או תשבש מהלכי משפט הם שעומדים בבסיס מעצרה. וכידוע, בהליכי הסגרה קיים חשש מובנה שמא המבוקש שהסגרתו מתבקשת ינסה להימלט מאימת הדין".

בסיום החלטתה הוסיפה השופטת כי "לא נעלמה מעיניי התמשכות ההליכים בעתירת ההסגרה. הליכים אלו מתנהלים זה למעלה מחמש שנים ומן הראוי כי פאנל המומחים ימונה ללא דיחוי, וכי לאחר קבלת מסקנות פאנל המומחים ישנסו כל הצדדים מותניים ויביאו לידי סיום את ההכרעה בעתירת ההסגרה בתוך זמן סביר".
 
סוף דבר, הערר שהגיש היועץ המשפטי לממשלה התקבל "ומשכך אני מורה על מעצרה של המשיבה עד למתן החלטה בעתירת ההסגרה לאוסטרליה". בהתאם לכך, מתייתר הדיון שהגישה מלכה לייפר בדבר תנאי שחרורה ממעצר.

מארגון JCW המלווה את הנפגעות: "אנו שמחים כי בית משפט העליון אימץ את טענות הפרקליטות והורה שלא לשחרר את מלכה לייפר למעצר בית. מאז החלטת בית משפט המחוזי, היו הנפגעות במשבר עמוק, ואנו מקווים כי ההחלטה על המשך המעצר תיתן להן מעט שקט נפשי".

מלכה לייפר הסגרה לאוסטרליה מעצר בית ערעור בג"ץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד