י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הכתב הצבאי תוקף

מתגעגעים לאיזנקוט: "לצבא אין די פיקוח על הרבנים"

הכתב הצבאי של עיתון 'הארץ' עמוס הראל מתרפק בגעגועים על תקופתו של גדי אייזנקוט כרמטכ"ל, ולא מהסיבות הנכונות • לדבריו: "ברבות מהיחידות נהפכו פעולות כמו סיורי הסליחות (פעילות לגיטימית ורצויה כשלעצמה) למסעות התעוררות דתיים בהובלת הרבנים

מתגעגעים לאיזנקוט: "לצבא אין די פיקוח על הרבנים"
דובר צהל

הכתב הצבאי של עיתון 'הארץ' עמוס הראל מתרפק בגעגועים על תקופתו של גדי אייזנקוט כרמטכ"ל, ולא מהסיבות הנכונות.

במאמר תוקף הראל את המגמה 'הדתית' בצה"ל, כשאת המאמר (שלא נביא כאן את כולו מטעמים המובנים ק.ב.) הוא מסיים בדברים: "במבט היסטורי, גם לאחר קרב הבלימה שניהל איזנקוט, ברור למדי כי במאבק הזה ינצחו הרבנים. כבר כעת, התכנים שאליהם נחשף חייל ממוצע, דתי כחילוני, מגוונים ומאוזנים פחות מכפי שהיו בעבר — ולצבא אין די פיקוח על הרבנים, גם כשהענף כפוף ישירות לראש אכ"א.

איזנקוט הלך לדרכו ויורשו אינו מגלה בינתיים עניין ממשי בסוגיות הללו. צה"ל צלח, בקושי רב, אתגרים ערכיים קשים במלחמות ובפעילות השיטור בשטחים, גם בזכות מאמץ חינוכי ארוך שנים שהושקע במפקדים ובלוחמים. בטווח הארוך, עלול להיות מחיר כבד לשינויים המתחוללים בשנים האחרונות, המפחיתים באופן שיטתי ממעמדו של חיל החינוך".

גם עם הפעילויות הדתיות שצה"ל כן היה עושה מאז ומתמיד כמו "סיורי סליחות" קשה להראל להשלים. בחלק אחר במאמר משתמע מדבריו, כי סיורי סליחות זה דבר מבורך רק כשזה לא נעשה תחת הכיפה הדתית, ושלא משווים לזה פן דתי. לדבריו, "מדובר בתוצאה טבעית של תהליכים דמוגרפיים בצבא: העלייה התלולה, באותן שנים, בשיעור הלוחמים והמפקדים הדתיים ביחידות הקרביות.

החיילים הללו זקוקים ליותר שירותי דת ויותר תכנים דתיים מכפי שהיה נהוג בצה"ל בשנות ה–70 או ה–80. אבל ברבות מהיחידות נהפכו פעולות כמו סיורי הסליחות (פעילות לגיטימית ורצויה כשלעצמה) למסעות התעוררות דתיים בהובלת הרבנים. הפיקוד הבכיר איבד מזמן שליטה בהיקפם או במסרים המועברים בהם. אחדים מהאלופים מקטרים על כך, אבל בינתיים הם עושים זאת רק מתחת לשפם".

ומה עם ענף התודעה היהודית בצה"ל? גם כאן הראל מזהיר, "הכוונה המקורית, שלפיה יעמדו בראש הענף לסירוגין קצינים יוצאי הרבנות וקציני חינוך, לא מומשה. בקרוב צפוי מינוי מפקד חדש, גם הוא יוצא הרבנות.

במקביל, אחרי בדיקה נרחבת שנעשתה בחיל החינוך, צומצם היקף הארגונים והעמותות האזרחיים המוסמכים לשלוח מרצים ולהעביר סדנאות לצבא. אבל נראה שהנפגעים העיקריים היו ארגונים מן הצד הליברלי, שהגישה אליהם הוגבלה לדרג של סגן־אלוף ומעלה. היקף המשאבים העומדים לרשות הרבנות גדול הרבה יותר מזה של חיל החינוך, שקוצץ בעקבות בשני העשורים האחרונים".

גדי איזנקוט הארץ אביב כוכבי צה"ל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד