כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
אביב ערבי?

הנשים מובילות המאבק: לבנון בדרך לשינוי?

הכתב לענייני ערבים של כאן 11, מסביר את הלך הרוח בלבנון ובמדינות ערב ואיך משפיעה המחאה האחרונה על האזור והאם אנחנו בדרך לאביב ערבי נוסף?

הנשים מובילות המאבק: לבנון בדרך לשינוי?
ההפגנות בלבנון צילום: צילום מסך

ההפגנות בלבנון נכנסות היום ליומן השמיני וכאן בישראל אנחנו מפנים את מבטנו צפונה, גם האזרחים בשאר מדינות האזור מביטים לעבר לבנון, וחווים את דעתם על המתרחש בה.

עומרי חיים, מתאגיד השידור כאן 11, כתב לענייני ערבים, בפרשנות על המצב בלבנון. "אז, איך הם רואים את מה שקורה שם?"

"נתחיל מנקודות המבט הרציניות יותר של משתמשי רשת ממדינות ערב שרואים את המחאות הללו כחלק מגל מחאות רחב יותר שפוקד את השכונה שלנו בתקופה האחרונה".

"משתמשי רשת מכווית ומתימן למשל" מספר חיים, "אמרו שלדעתם הגל הזה התחיל בסודאן בדצמבר האחרון, שם יצאו האזרחים למחות על המצב הכלכלי הרע במדינה. משם המחאות המשיכו לאלג'יריה, בה יצאו בפברואר האחרון האזרחים לרחובות במטרה למנוע מהנשיא דאז, עבד אלעזיז בותפליקה, להתמודד בפעם החמישית ברצף לתפקיד נשיא המדינה וכעת לטענתם הגיע גל המחאות הזה ללבנון."

"צריך להגיד שבשתי המדינות הללו, סודאן ואלג'יריה" מדגיש חיים, "נראה שהמחאות צלחו, או לפחות צלחו חלקית."

"נשיא סודאן לשעבר, עומר אלבשיר, הופל. גם שני גנרלים שניסו לתפוס את מקומו אחריו הוחלפו וכעת שולטת במדינה ממשלת מעבר (שאמורה להיות) זמנית. באלג'יריה התפטר בותפליקה חודשיים לאחר תחילת המחאות, ומאוחר יותר הלך לעולמו, בזמן שהמחאות עדיין מתקיימות."

"משתמשי הרשת ייחסו את המחאות הללו להתעוררות תודעתית שנוצרה לטענתם בקרב אנשי מדינות האזור בזמן מחאות האביב הערבי."

"האם יש להסיק מתוצאותיהן של המחאות במדינות הנ''ל על האפשרויות לתוצאות המחאות בלבנון? אין לדעת, ימים יגידו."

"לעומת הדעה הרצינית הזאת, היו כאלה שייחסו פחות רצינות למחאות בארץ הארזים. משתמשים מסומליה וממצרים ייחסו למחאות בלבנון אופי יותר מסיבתי ופסטיבלי והשוו את המחאות שם לפסטיבלים כאלה ואחרים במדינות המוצא שלהם."

"פרט מעניין הוא שברוב המחאות האחרונות הללו שפוקדות לאחרונה את אזורנו, בסודאן, בלבנון וגם במהומות שראינו בעיראק בשבועות האחרונים, מי שהופכות לסמלי המאבק הן הנשים". מסביר חיים.

"בסודאן למשל, זאת הייתה מפגינה בשם אלאא' סאלח, היא עמדה ושילהבה את המפגינים באמצעות שירים ששרה, בעיראק זאת הייתה אישה מבוגרת שחילקה ממחטות למפגינים, ובלבנון הפכה לאייקון אישה שהכתה את שומרו של שר החינוך הלבנוני לאחר שהוא יצא עם נשק שלוף לעברה ולעבר חבריה המפגינים."

אביב ערבי לבנון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד