י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עמדת דרעי התקבלה

ביהמ"ש העליון: פעיל ה-BDS עומר שאקיר יגורש מהארץ

פעיל תנועת החרם נגד ישראל עתר לבית המשפט נגד החלטתו של שר הפנים אריה דרעי לגרשו מהארץ. בית המשפט העליון דחה את עתירתו והותיר את החלטת שר הפנים על כנה

ביהמ"ש העליון: פעיל ה-BDS עומר שאקיר יגורש מהארץ
אילוסטרציה צילום: אהד תעיה

בית המשפט העליון דחה היום (שלישי) את עתירתו של עומאר שאקיר וקבע כי אין מקום להתערב בהחלטת שר הפנים, אריה דרעי, שלא לחדש את רישיון הישיבה שלו.

מהעובדות שהובאו בפני השר דרעי עלה כי עומאר שאקיר מעורב באופן שיטתי, ארוך שנים, ועקבי בקידום תנועת החרם והסטת השקעות מישראל. פעילותו מבוססת על שלילת לגיטימיות ההתיישבות הישראלית ומבקש לערער אותה באמצעות חרם. משכך, הוחלט שלא להאריך את רישיון הישיבה שלו אף אם הוא מסווה את פעילותו ברטוריקה של הגנה על זכויות אדם.

ההחלטה אינה מתייחסת לארגון עצמו או לכל ארגון אחר, כי אם לעומר שאקיר בלבד ולפעילותו באופן אישי לקידום חרם על ישראל. לפיכך, לא ניתן לאפשר לו להסתתר מאחורי פעילותו בארגון לזכויות אדם. "בישראל שוהים מתנדבים ופעילים רבים מטעם ובמסגרת ארגוני זכויות אדם ואין כל מניעה כי ימשיכו לפעול כאן" נמסר ממשרד הפנים.

שר הפנים, אריה דרעי, בירך על החלטת בית המשפט, ואמר כי "פעילות התנדבותית היא מבורכת ועם זאת, פעילות שכל מטרתה חרם על ישראל, במסווה של הגנה על זכויות אדם, היא פסולה. עמדתי על כך ששאקיר לא ימשיך לשהות כאן ואני שמח שבית משפט קיבל את עמדתי".

מדובר בהמשך להחלטת בית המשפט המחוזי בירושלים שדחה לפני מספר חודשים את עתירתו של פעיל החרם עומר שאקיר וארגון HRW (Human Rights Watch) כנגד ביטול אשרת השהייה שלו בישראל, ובכך אימץ את עמדת השר לנושאים אסטרטגיים ארדן ושר הפנים והורה לגרשו. אז, השר ארדן העביר את חוות דעתו המקיפה אודות שאקיר ופעילות ה-BDS שלו עוד לפני שהצטרף ל-HRW.

עוד לפני שהצטרף לארגון HRW, כשהיה סטודנט באוניברסיטת סטנפורד, הקים שאקיר ארגון הקורא לחרם ומשיכת השקעות, לאורך השנים הוא קרא באופן עקבי לתמיכה ב-BDS בכנסים ודיונים וחתם על עצומה למנוע הגעת משלחת מוסלמית לישראל.

גם לאחר שהצטרף לארגון ונכנס לישראל, המשיך לעודד פעילות במישור החרם באמצעות התבטאויות בערוץ הטוויטר האישי שלו. הוא היה מעורב באופן אישי בפעילות להחרמת מועדונים מישראל על ידי פיפ"א, וכן פעל להביא להשעייתה של ישראל מפיפ"א. שאקר אף נסע בעצמו לבחריין במטרה להפעיל לחץ על פיפ"א להביא להשעיית מספר מועדונים באיו"ש.

שאקיר התבטא בטוויטר בעניין פעילות הארגון מול הנציב העליון של מועצת זכויות האדם של האו"ם בה הודגש הצורך הדחוף בפרסום מסד נתונים של האו"ם הכולל שמות בנושא חברות בינ"ל וישראליות הפועלות באיו"ש. כמו כן, התבצע בנוגע לדו"ח שפרסם הארגון על הפעילות הבנקאית של ישראל באיו"ש שממליץ למשקיעים "להבטיח כי יחסיהם העסקיים לא יתרמו להפרות חמורות של זכויות אדם או של החוק ההומניטרי הבינלאומי".

בנוסף, שאקיר ברך על ההחלטה של חברת Airbnb להסיר מאתרה נכסים המצויין ביו"ש (החלטה שחזרה בה), וקרא לחברות נוספות ללכת בדרך זו.

עומר שאקיר BDS

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד