י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"הותיר חותם בל יימחה"

לראשונה בהיסטוריה: רחוב ברומא על שם הרב היהודי

במחווה היסטורית החליטה עיריית רומא לקרוא רחוב על שמו של הרב אליהו טואף זצ"ל, מי שהיה רבה הראשי במשך יובל שנים - חמש שנים לאחר פטירתו 

לראשונה בהיסטוריה: רחוב ברומא על שם הרב היהודי
רחוב ברומא של הגר"א טואף זצ"ל צילום: הקהילה היהודית ברומא

עיריית רומא במחווה היסטורית לקהילה היהודית ולרבה של העיר יובל שנים. הרחוב המרכזי ליד בית הכנסת הגדול נקרא ע"ש הרב אליהו טואף זצ"ל.

רבה של רומא וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב שמואל די סייני: אמר בתגובה להחלטה. "כמה סמלי ומכובד לקרוא את הדרך העולה בית השם על שם של מי ששיקם את הקהילה היהודית העתיקה והתווה את הדרך".

ראש העיר של רומא, וירג'יניה ראג'י אמר. כי "זהו יום היסטורי לא רק לקהילה היהודית אלא לכל העיר. הרב טואף הותיר חותם בל יימחה בהיסטוריה שלנו. דוגמא ומופת שהשפיעה על כולנו".

נשיא ועידת רבני אירופה הגר"פ גולדשמידט: אמר "זו בהחלט מחווה מרנינה בתקופה ששנאת ישראל מרימה ראש ברחבי היבשת. כאשר נשיא הפרלמנט האירופי שהוא איטלקי מתחייב להגנת היהודים וחופש הדת זה מצביע, כמו קריאת הרחוב על שם רב, שאירופה טרם איבדה את נאורותה".

קריאת השם הוא של הרחוב המרכזי שליד בית הכנסת הגדול ברומא ע"ש רבה של רומא במשך יובל שנים הרה"ג רבי אליהו טואף זצ"ל שנפטר לפני כחמש שנים, כשבוע לפני יום הולדתו המאה.

נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט שהשתתף בטקס הוסיף כי "בין רומא לירושלים ניטש מאבק רוחני עתיק יומין. בסמטאות העיר הזו צעדו הגולים. העובדה שבין הרחובות שנקראו לימים על שם אפיפיורים החליטה העיריה להנציח רב ובעיר שבה מתנוססת על שער טיטוס הכתובת 'יהודה המושפלת' מקדישה העירייה רשמית את הדרך ל'שער לד', זו בהחלט מחווה מרנינה".

הרב אליהו טואף היה בנו של הרב שבתי טואף ששימש כרב ראשי של ליוורנו עד שנות השישים. הוא למד בבית המדרש לרבנים בליוורנו והיה רב באנקונה וויניציה. משנת 1951 במשך חמישים שנה, שימש כרבה הראשי של רומא. הוא האיש אשר עסק בכל נשמתו והחייה כפשוטו את הקהילה אחר השואה לצד המלחמה נגד ההתבוללות הגוברת. הוא היה גם אישיות מוכרת ומכובדת ונערץ בציבור הכללי והמנהיגות הפוליטית והדתית.

בשנות הכיבוש הגרמני נטל חלק בפעולות הפרטיזנים באזור הרי ורסליה והציל את הקהילה. הרב טואף נתפס על ידי הנאצים, וסיפר לימים כי הם דנו אותו למוות באמצעות כיתת יורים. הוא נדרש לחפור את קברו שלו בטרם יוצא להורג, אך בסופו של דבר הצליח להימלט. עם סיום המלחמה, הפך הרב טואף לרבה של הקהילה היהודית העתיקה ברומא והיה, כאמור, אחראי לשיקום שארית הפליטה של יהודי איטליה באותם הימים, וביסוסה וחיזוקה של הקהילה, בין היתר באמצעות הקמת מערכת חינוך יהודית. הרב שהיה נערץ על יהודים ושאינם, נטמן בעיר ליוורנו שבטוסקנה לצד אביו. כשבין השאר הספידוהו ראש ממשלת איטליה, מתאו רנזי.

מאז הפיגוע שנעשה על ידי אש"ף בשנת 1982 בבית הכנסת במהלך חג שמיני עצרת, בו נפצעו עשרות מתפללים ונרצח ילד אחד, הציבו שירותי הביטחון והמשטרה הצבאית אבטחה קבועה במהלך כל היממה והמבקרים עוברים בדיקה ביטחונית בכניסה.

רומא הרב אליהו טואף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד