י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
ברקע הסכם השלום

ירדן תשיב לישראל את אגם המים הענק?

בחדרי חרדים חושף סעיף משמעותי וחשוב מהסכם השלום עם ירדן שבוטל, שטרם ידוע מה יעלה בגורלו והאם כתוצאה מפירוק ההסכם, מדינת ישראל תאבד מקור מים חשוב לטובת הירדנים • מה יעלה בגורלם של למעלה מ-35 מיליון מ"ק של מים?

ירדן תשיב לישראל את אגם המים הענק?
כרמלי בביקור בירדן צילום: באדיבות המצלם

ברקע הסכם השלום עם ירדן שהגיע השבוע לסיומו לאחר 25 שנה, בהשבת מובלעת נהריים לשליטת ירדן, בחדרי חרדים חושף סעיף משמעותי וחשוב מההסכם שבוטל, שטרם ידוע מה יעלה בגורלו והאם כתוצאה מפירוק ההסכם, מדינת ישראל תאבד מקור מים חשוב לטובת הירדנים.

מדובר ב'אגם מוג'יב', שלדברי העיתונאי והחוקר יצחק כרמלי, מכיל בתוכו 35 מיליון מ"ק של מים. לדבריו, סוגיית השליטה באגם, הוא אחד החלקים היותר מוסתרים ופחות מוכרים בהסכם השלום עם ירדן, שהשבוע מלאו לו 25 שנה.

על פי התיאור שנתן כרמלי, האגם נחשב לאחד ממקורות המים החשובים באיזור. מימיו מגיעים אליו מואדי מוג'יב או בשמו העברי היותר מוכר לנו 'נחל ארנון' המוזכר במקורות מספר פעמים. "האגם עמק ומרשים, הוא ממוקם מאחורי הרי מואב שמסתירים אותו, והוא בולט בצבעו על פני הסביבה". מתאר כרמלי. "המראה של האגם עם מימיו התכולים על רקע המדבר הירדני הוא שובה עין. הוא מזכיר במשהו את הכינרת שלנו". הוסיף.

לטענתו, בעבר זרמו מי הנחל הנמדדים בכ- 172,000 מ”ק מים ליממה אל ארצינו, ומי שיעיין בהסכמי השלום, ובמיוחד בפרק 1 נספח 2, יראה כי ההסכמים הקשורים למים, תופסים מקום מרכזי וחשוב. סעיפי ההסכם דנים לא רק במי הירדן והירמוך, הם מגיעים גם למי התהום שבערבה ואפילו במים מליחים מותפלים, אותם מבקשים הירדנים.

האם יוחזר מקור המים החשוב לשליטת הירדנים? 'בחדרי חרדים' ימשיך לעקוב ולדווח.

יצחק כרמלי, הוא עיתונאי וחוקר תפוצות ישראל. להזמנת הרצאות ניתן להתקשר למספר: 050-6925413

 

 

 

הסכם שלום ירדן נהריים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד