י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חתונות הועברו והישיבות פונו

הגר"ח: תורה מגנא ומצלא, הרבי מגור: לבוא לירושלים

גדולי ישראל הבוקר בהוראות בעקבות המצב הביטחוני הרעוע בדרום: בחסידות גור הורו לבחורים לבוא לירושלים, שר התורה הגר"ח וראש הישיבה הגרי"ג ביקשו להמשיך ללמוד כרגיל - "תורה מגנא ומצלא" • ומה עשו בבתי הדין?

הגר"ח: תורה מגנא ומצלא, הרבי מגור: לבוא לירושלים
הרבי מגור עם הגר"ח קנייבסקי צילום: שוקי לרר

אי וודאות סביב המצב הביטחוני הרעוע. בחלק גדול ממוסדות התורה בוטלו הלימודים, כך גם הורה האדמו"ר מגור הבוקר (שלישי) לכל הישיבות של החסידות בדרום ובמרכז להגיע ללמוד בירושלים. 

ישיבת 'אמרי אמת' של גור בבני ברק התפנו הבוקר באוטובוסים לירושלים שם ילמדו עד יעבור זעם, כך גם כל הישיבות מראשון לציון ותל אביב. 

בחצר חסידות בעלזא הורו להישמע להוראות פיקוד העורף, ובחצר חסידות וי'ניץ הורו למוסדות התורה והחינוך קרית ויזניץ בני ברק כי על פי הנחיות פיקוד העורף לא יתקיימו היום לימודים בתלמוד תורה ובמעונות היום.

בשם שר התורה הגר"ח קנייסקי ניתנה הוראה להמשיך ללמוד כרגיל, באומרו: "תורה מגנא ומצלא", וההוראה היא גם לישיבות בדרום הארץ לעת עתה. 

ראש הישיבה הגר"ג אדלשטיין אמר הבוקר במענה למנהלי תתי"ם וראשי ישיבות בבני ברק ששאלוהו, כי ניתן להמשיך ללמוד כרגיל וכי "תורה מגנא ומצלא ואין שיעור להבל פיהם של תשב"ר".

במענה למגידי שיעור בישיבות מדרום הארץ ששאלו האם לנסוע ממקומות בטוחים יותר ולהגיע למסור את השיעור ענה ראש הישיבה: "אפשר ליסוע, תורה מגנא ומצלא גם בדרך ללימוד וגם בחזרה מהלימוד".

תלמודי תורה רבים בבני ברק שלחו את הילדים הביתה אלו שכר הגיעו, חלקם כבר חזרו לחיידר בהוראת גדולי ישראל. 

תלמידי ישיבת חב"ד באלעד השוכנת במבנים ארעיים שוחררו לביתם; בישיבה קטנה ובישיבה גדולה בקריית גת שוחררו התלמידים לביתם בהתאם להוראות פיקוד העורף, כך גם ישיבת "תומכי תמימים" בלוד שחררו את התלמידים הביתה באוטובוסים מאורגנים וזאת בשל השבתת הרכבות בדרום הארץ. 

כך למשל חתונת משפחות קוט - גרינוולד מחסידות בעלזא שהייתה אמורה להיערך הערב (שלישי) באולם זמורה באזור התעשייה עד הלום באשדוד הועברה לאולם בית רוזן בקרית בעלזא בירושלים.

כמו כן שלוש חתונות שהיו צפויות להתקיים הערב באולמי 'אחוזת פרידמן' באשדוד הועברו. חתונה אחת הועברה למלון 'שערי ירושלים', חתונה נוספת לאולמי 'ארמונות וולף' בירושלים, וחתונה שלישית לאולמי 'נבל' (כתר מלכות לשעבר) באשדוד הנמצא במרתף. 

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו גאב"ד מרוקו התייחס למצב בישראל ואמר: "אף שיש תקופות שהעולם נראה שקט ונוח, אך כל השקט הזה הוא טעות, ובכל רגע נתון העולם יכול להתהפך מרגע לרגע, ואין שום בטחון. ו"אם ה' לא ישמור עיר, שוא שקד שומר". לכן על ידי האמונה והאחדות ולימוד התורה והמסירות על מצות ה׳, בונים אנו את בית הבחירה ומקרבים את הגאולה השלמה. הזמן הזה הוא זמן עם סימנים מפחידים, ועלינו להישמר ולהיזהר ולהקפיד בכפי תהיה". 

רבני העיר פתח תקווה ורבני קהילות ש"ס בעיר מבקשים מכל מי שיכול להצטרף לקריאת פיטום הקטורת, לשמירה על עם ישראל בעת הזאת. "כוח תפילת הרבים הוא גדול בשמים והקב"ה ישמור את עם ישראל מכל רע"

נשיא בית הדין הגדול והרב הראשי הגר״ד לאו הנחה הבוקר כי כלל הדיונים בבתי הדין הרבניים באזורים שנקבעו מבוטלים בהתאם להוראות פיקוד העורף. הדיינים הונחו כי בקשות לסעדים דחופים ייענו באופן פרטני לפי הצורך.

הגרש"א שטרן ענה הבוקר לאחר התפילה ואמר כי על כל בחורי הישיבות לומר פרקי תהילים כ', כ"א, פ"ג, ק"כ, קמ"ב, ולאחר מכן לומר תפילת אחינו כל בית ישראל, ובעיקר להתחזק באמונה וביטחון בהשי"ת. 

הגרי''ג אדלשטיין הסלמה בדרום האדמו"ר מגור הגר"ח קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד