י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
פוטין יבוא לחנוך

מה הוביל להקמת אנדרטה רוסית בלב ירושלים?

בניית האנדרטה לזכר מגיני לנינגרד בגן סאקר בירושלים יצאה היום (שלישי) לדרך • נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין עתיד לחנוך את האנדרטה במהלך ביקורו בישראל בינואר הקרוב, לרגל 75 שנה לניצחון על הנאצים ויום השואה הבינלאומי • בטקס שהתקיים היום - בו נטלו חלק נציגים רשמיים משתי המדינות - הונחה אבן הפינה לאנדרטה

מה הוביל להקמת אנדרטה רוסית בלב ירושלים?
הנחת אבן הפינה לאנדרטה הרוסית צילום: באדיבות המצלם

טקס הנחת אבן הפינה לאנדרטה לזכר מגיני לנינגרד בגן סאקר בירושלים, התקיים במעמד, ראש העיר ירושלים, משה ליאון, סגן ראש עיריית סנט פטרבורג ולדימיר קניאגין, שגריר רוסיה בישראל אנטולי ויקטורוב, נשיא הקונגרס היהודי האירו-אסייתי איש העסקים מיכאל מירילשוילי, רבה הראשי של רוסיה הרב בערל לאזאר, איש עסקים והפילנתרופ, ויקטור וקסלברג, יוזם הפרויקט ח״כ לשעבר לאוניד ליטינצקי ויו"ר ארגון ותיקי מלחמת העולם השנייה אברהם גרינזייד.

הפרויקט הוצג לראשונה בפני נשיא רוסיה ולדמיר פוטין, בינואר 2017 במהלך אירוע לציון יום השואה הבינלאומי במוזיאון היהודי במוסקבה.

בפברואר השנה, במהלך ביקורו במוסקבה, הזמין רה״מ נתניהו באופן רשמי את הנשיא פוטין לבקר בישראל ולהשתתף בחנוכת האנדרטה.

הקמת האנדרטה התאפשרה אודות תרומתם של הקונגרס היהודי האירו-אסייתי (EAJC), המייצג קהילות יהודיות ב-25 מדינות, בראשותו של מירילשוילי, וע״י איש העסקים היהודי-הרוסי ויקטור וקסלברג, יו״ר תאגיד רנובה.
כמו כן, תמכו בפרויקט גם הקרן הקיימת לישראל, קרן היסוד והקונגרס היהודי-הרוסי (RJC).

האלמנט המרכזי באנדרטה העשויה מברונזה הוא צורת ה'אסטלה'. על האנדרטה יופיעו סמלי מדינת ישראל ולנינגרד וכן כיתובים אודות גבורת הנצורים וההרוגים. בחלק המרכזי של האסטלה יופיע "נר הזיכרון" עשוי מברונזה שיהיה מואר בלילה. המשקל של האנדרטה יעמוד על 680 ק"ג, וגובהה - 8.5 מטרים.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "כ 700 אלף איש נספו במצור על לנינגרד, וכראש עיריית ירושלים, שידעה בעבר מצור מהו אני חש הזדהות עמוקה עם סבלם הבלתי יתואר של תושבי לנינגרד ועם מעשי הגבורה העילאיים של מגני העיר. כאן בירושלים בירת ישראל בחרנו להקים את האנדרטה, במרכז העיר, ליד הכנסת, בית משפט העליון, וקריית הממשלה, שתזכור ותזכיר לנו את גבורת מגני המצור- הבלוקדניקים. האנדרטה שאנו מקימים כאן מבטאת את הזיקה הגדולה והקשר ההדוק בין העמים. בינואר הקרוב נחנוך את האנדרטה במעמד נשיא רוסיה ולדמיר פוטין".

מיכאל מירילשוילי ציין כי "במשך שנים רבות גרתי, למדתי ועבדתי בסנקט פטרבורג ואני יודע היטב כמה עמוקה הצלקת שהותיר המצור הגרמני הנאצי בחייו של כל תושב בלנינגרד. מלחמת העולם השנייה קשרה קשר הדוק בין העם היהודי והעם הרוסי, והקשר הזה לא יותר לעולם. היום בירושלים אנו חולקים כבוד לסבינו הגיבורים מדור המצור על לנינגרד שעמדו כתף אל כתף אל מול הצבא הנאצי. אנדרטת 'נר הזיכרון' תעזור לנו להעביר את הזיכרון הזה גם לצאצאינו".

ויקטור וקסלברג אמר כי "הזמן מוחק הרבה מהזיכרון, בייחוד את הטרגדיות שחווה אדם. זהו אחד התפקידים של המוח – התפקיד ההגנתי. משימתנו המשותפת היא לא לשכוח את אירועי העבר כמו המצור על לנינגרד ולהזכיר עליהם לדורות הבאים כדי לא להניח לאירועים כאלה להישנות לעולם. הסופר הרוסי דניאל גרנין אשר לחם במצור, כותב ב'ספר המצור': "שומה עלינו לאסוף את גושי הסלע של הזיכרון העממי" – זאת כדי לחלוק כבוד לגבורה ולאומץ שהפגינו תושביה ומגיניה של לנינגרד, עיר שלימים הוכתרה בתואר הכבוד 'עיר גיבורה'. היום ננציח את הגבורה ההיא בירושלים. אנדרטת 'נר הזיכרון' תשמש סמל של חברות בין רוסיה לישראל לדורי דורות".

במהלך 900 ימי המצור על לנינגרד נספו בעיר בין 600,000 ל-1,500,000 מתושבי העיר, ביניהם עשרות אלפי יהודים. יהודים רבים גויסו לצבא או התנדבו במיליציית העם.

ולדמיר פוטין משה ליאון אנדרטה לנינגרד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד