י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הישג לראש העיר

שופטי בג"צ צידדו ברון קובי; דורשים משר הפנים הסברים

שופטי בג"צ דנו היום בעתירתו של ראש עיריית טבריה רון קובי בנוגע לשימוע שאמור להיערך לו במשרד הפנים. השופטים דורשים משר הפנים אריה דרעי לנמק מדוע לא ימנה ועדה ממונה לעיריית טבריה, במקום להדיח מתפקידו את ראש העיר

שופטי בג"צ צידדו ברון קובי; דורשים משר הפנים הסברים
רון קובי/אריה דרעי צילום: פלאש 90

שופטי בג"צ דנו היום (ראשון) בעתירה שהגיש ראש עיריית טבריה רון קובי, במטרה למנוע משרד הפנים אריה דרעי ומנכ"ל המשרד מוטי כהן את זימונו לשימוע לקראת פיטוריו.

בתום הדיון, בג"צ הוציא צו על תנאי המורה לשר הפנים אריה דרעי לנמק מדוע לא ימנה ועדה ממונה לעיריית טבריה, במקום להדיח מתפקידו את ראש העיר רון קובי שכשל שוב ושוב בהעברת תקציב העירייה.

"כאן אדוני נתן תשובה להצעה שהיתה בסיבוב הראשון, של וועדה ממונה שאתם אומרים שלא רוצים לנתק בגלל מאזן האימה. ולו למראית עין, האם לא רצוי שיועבר לשר אחר?" שאל השופט יצחק עמית. השופט ג'ורג' קרא הוסיף ושאל "הרי ההתכתשות פה החלה לפני הבחירות, ההתבטאויות של העותר הן מלפני הבחירות של העירייה. אדוני אומר שהוא מייחס לו כי הוא ידע שמתישהו שר הפנים יזמן אותו לאירוע וכך יפסול אותו. לא הצלחתי להבין את הטיעון הזה".

עו"ד יונתן ברמן הייצג את משרד הפנים השיב כי תקופת הבחירות נמשכת תקופה ארוכה מאוד. "החשש מפני מועצה לאומתית איני חושב שלא היה בקלפים, בהחלט היה ניתן, זה לא אאוט אוף דה בלו, אנו חושבים שהתוצאה של קביעה שפה יש ניגוד עניינים, איני מחלק ציונים בעבר אך השלכה זו בהחלט יכולה להפוך את אסרף לקרדום לחפור בו, להוסיף דלק למדורה ואז לקבל החלטה על ידי גורם שאינך מעוניין שיקבל את ההחלטה. הדבר יוצר השלכות רוחב".

רון קובי בעצמו, אמר לשופטים יצחק עמית, ג'ורג' קרא ויעל וילנר, כי "בית המשפט בפתח הדיון הקודם התייחס לבג"ץ הראשון, שם התקבלה העובדה שיש ניגוד עניינים גם מוסדי וגם אישי". השופט עמית העיר לו "זו הצגה לא נכונה של הדברים. אין פסק דין כזה ואין אמירה כזאת לפסק דין. נקודה". לדברי רון קובי, "ניגוד העניינים החל לפני הבחירות לרשות המקומית. חשוב לי להגיד שיש נקודה מעניינת ואתייחס אליה. ככל שהיה ניגוד עניינים, אני נזכרתי בזה רק עכשיו, אני הייתי מקבל שיחות ממנהל המחוז, למה אתה מתבטא ככה על השר? התייחסתי לדברים קונקרטית ולא נכנסתי לעובי הקורה ולכן חשוב לי להגיד את זה. ניגוד העניינים תמיד צף עם הרבה מסרים מאחורי הקלעים".

לשאלת השופטת וילנר, מהו בדיוק ניגוד העניינים, השיב רון קובי "השר דרעי לקח את טבריה כהובי שלו, זו דעתי, ראש העיר הקודם היה בובה על חוטים. את העירייה ניהלו אנשי ש"ס בהרבה עניינים וכולם יודעים את זה וזה פורסם. היום זה נחקר בלהב, השר, עד היום אם יש שימוע למחרת אני לא ראש עיר טבריה. כל האנשים שלו.." השופטת קטעה את דבריו וביקשה לברר על אילו ביטויים מדובר. "נאמר והוקלט "קובי הטרול" אמר רון.

השופטת יעל וילנר אמרה כי ההתבטאות של דרעי על קובי כי הוא "טרול", הינה "אמירה אומללה". לקראת תום הדיון, אמר השופט עמית "אנו עוד לא קובעים מסמרות אך תנסו לבדוק מה מצבכם ביום ראשון בעוד שבועיים" וקבע דיון במועד זה. רון קובי ביקש לקבל ארכה, "מכיוון שאני נמצא על התפר בין סיום התפקיד כממלא מקום", אך השופט עמית סירב ואמר "אדוני העותר לא ניסח את הדברים שלו בצורה מסודרת".

לפני ארבעה וחצי חודשים, בט"ו בסיוון תשע"ט, רון קובי לא הצליח להעביר את התקציב - בפעם השלישית, לאור התנגדות חברי האופוזיציה. תשעה חברים הצביעו נגד ושישה הצביעו בעד. בתום ההצבעה אמר קובי בזעם: "זהו יום שחור לעיר טבריה".

על פי החוק, במידה וראש העיר לא מצליח להעביר תקציב בתוך שישה חודשים ממועד הבחירות לעירייה, שר הפנים ימנה בתוך שבועיים ועדה למילוי תפקיד המועצה, מה שמכונה "ועדה קרואה". מאז, מנסה קובי את מזלו שוב ושוב בריצות הלוך ושוב לבג"ץ.

לפני כשלושה חודשים דחה בג"ץ את עתירתו של קובי נגד החלטת שר הפנים, אריה דרעי, להשיב לתפקידם את חברי מועצת עיריית טבריה. בכך אישרו שופטי בג"ץ כי החלטת השר דרעי ניתנה בסמכות.

לפני כחודשי וחצי ניתן צו מניעה ניתן על ידי בג"ץ נגד משרד הפנים, וביטל למעשה את השימוע שהיה אמור להיערך יום למחרת לראש עיריית טבריה, לאחר שזה נכשל בפעם הרביעית באישור תקציב העירייה.

לפני כשבועיים נכשל קובי פעם נוספת, כאשר בג"ץ דחה את בקשתו למנות בטבריה ועדה ממונה במקום חברי מועצת העיר שנבחרו בבחירות דמוקרטיות. בפסיקת הבג"ץ נכתב, כי "איננו רואים להיעתר בשלב זה לסעד הביניים שנתבקש, בהינתן הדיון הקבוע ליום 17.11.2019".

כאמור, היום ניתנה ארכה נוספת לצדדים לשטוח את טענותיהם בעוד כשבועיים בתאריך ג' כסלו.

בג"ץ רון קובי אריה דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד