י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הבעלים לא מתקפל

אולטימטום למסעדה הכשרה: תפתחי בשבת או שלא תציבי דוכן בשוק

מסעדה כשרה מפורסמת במנצ'סטר שביקשה להפעיל דוכן בשוק חג המולד בעיר נתקלת בסירוב מטעם מועצת העיר שדורשת ממנה כתנאי לפתוח את הדוכן גם בשבת | הבעלים בתגובה: "פשוט לא מקבלת את האיסורים שיש ליהדות, הם לא מוכנים לשאת ולתת איתנו, אז זה לא הולך לשום מקום"

אולטימטום למסעדה הכשרה: תפתחי בשבת או שלא תציבי דוכן בשוק
שווארמה במסעדת 'טעם' מנצ'סטר צילום: מתוך אינסטגרם

זה מה שבעלי מסעדה כשרה במנצ'סטר בבריטניה תוהים לאחר שמועצת העיר המקומית דחתה את בקשתם להשתתף בשוק חג המולד השנתי.

בעליהם של מסעדת "טעם" טוענים כי מועצת העיר מנצ'סטר נתנה להם אולטימטום: "הישארו פתוחים שבעה ימים בשבוע, או אל תטרחו לפתוח את החנות". בעלי העסק שומרי השבת הגיבו במגוון אפשרויות, כולל לאפשר לאימאם מוסלמי מקומי לנהל את הדוכן בשבת, מה שהיה מספק את מועצת הרבנות המקומית, כך לפי אתר 'פורווארד'.

בעלי המסעדה הבשרית הכשרה "טעם" בפרסטוויץ' מנצ'סטר שבאנגליה, רצו להשתתף בשוק חג המולד המקומי של העיר, מה שיאפשר ליהודים לקנות ולאכול אוכל כשר למהדרין, מאחר ובשוק המיוחד לרגל החג הנוצרי, נמכרים במקום מוצרים שיהודים יכולים להנות מהם במחירים זולים, אך העירייה הודיעה לבעלים, כי הם לא יאפשרו להם להיות בשוק, אם הם לא יישארו פתוחים כל יום כולל שבת לאורך כל התקופה של השוק, ובכך למעשה מכריחים את העסק לבחור בין שמירת שבת, לבין להיות במקום.

בעלי המסעדה פרסמו את תגובתם ופירטו את סיבת הסירוב, "ברצוננו להבהיר שאנחנו רוצים לפתוח שבעה ימים בשבוע והצענו את כל האפשרויות שמותר לנו, המועצה דחתה אותם וביטלה את עמדתנו. והם המליצו לנו שיש להם יהודים שעובדים כל שבעת ימי השבוע, והציעו לנו להיות גמישים יותר בגישה שלנו, מבחינתי זו תזכורת שאולי לא כדאי לנו לשאוף לעשות את אותם הדברים כמו החברה מסביב, זה בטח מבאס, וזה מוטה בבירור כנגד דתיים ושומרי שבת, אך אנחנו בשום אופן לא מתירים זאת לעצמנו, אך יחד עם זאת, מעולם לא הייתה לנו גישה רבה יותר לאוכל כשר ברחבי העולם בהיסטוריה שלנו, אבל אולי זהו מסר מאת השם יתברך שאולי יש מקומות שאסור לנו להעביר שם את זמננו".

"אולי זה שוקי חג המולד, אולי זה מקומות כמו אנגליה (ולפעמים גם ארה"ב) שנראים יותר ויותר אנטישמיים בכל יום, אבל עובדה שהמסעדה שלי היא כאן, בעוד שזו החלטה מטורפת לחסום אוכל כשר, אך אולי זו ברכה בתחפושת?".

בתגובה לפרסום, דובר מועצת העיר של מנצ'סטר אמר בהצהרה לאתר 'פורוורד' כי "התבקשנו לבדוק את המקרה, והנושא נידון בין כל הגורמים הבכירים במועצה, כדי לבדוק כיצד ניתן להימנע ממצבים דומים בעתיד."

"עבדנו עם בעלי המסעדה לקראת שוקי חג המולד השנה. לרוע המזל, לאחר שהסכים במקור לפתוח את המקום כל יום לאורך כל תקופת השוק, בהתאם לתנאים וההגבלות למסחר בשוק, אמרו הבעלים כי הם לא יוכלו לפתוח בשישי ושבת".

"לרוע המזל המסעדה לא תפתח בשוק של חג המולד של השנה, אך אנו נמשיך לעבוד עם כל הסוחרים הפוטנציאליים כדי לתמוך בהם באפשרות לסחור בשווקים השונים בעיר בשנים הבאות".

הבעלים מרטין ויצמן אמר ל'ג'רוזלם פוסט' כי המועצה "פשוט לא מקבלת את האיסורים שיש ליהדות, הם לא מוכנים לשאת ולתת איתנו, אז זה לא הולך לשום מקום, והמשמעות היא שיהודים שומרי מצוות לעולם לא יכלו לעמוד בדוכן בשוק חג המולד ולמכור לאוכלוסיה הכללית, למרות שהם מצהירים שהם כן יאשרו".

השוק הענק חוגג השנה 20 שנה להיווסדו. בעוד שהעיר תעמיד חנוכייה גדולה במהלך חנוכה, לא יתקיימו דוכני אוכל כשר באירועים בעיר.

מסעדה יהודית מסעדה כשרה מנצ'סטר חג המולד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד