ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
חוק שאין בו היגיון

ניצולי שואה נגד האוצר: הפסיקו את ההפליה בין מקבלי הקצבאות מישראל ומגרמניה

הסיוע המשפטי עתר לבג"צ בשמם של זוג ניצולי שואה, לאחר שבקשתם לממש את ההנחה במס רכישת דירה לה זכאים ניצולי שואה סורבה, בטענה שהם מקבלים תגמולים מגרמניה ולא מישראל

ניצולי שואה נגד האוצר: הפסיקו את ההפליה בין מקבלי הקצבאות מישראל ומגרמניה
ניצולי שואה צילום: שלומי כהן, פלאש 90

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים הגיש בסוף השבוע שעבר (חמישי) עתירה לבג"צ נגד שר האוצר ונגד רשות המסים, בה נטען כי תקנות מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) המעניקות הנחה במס רכישה לניצולי שואה, מפלות בין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים מהרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר לבין ניצולי שואה שמקבלים תגמולים ממקור אחר.

בבסיס העתירה עומד סיפורם של מרדכי וחנה הראלי, בני 86 ו-82, זוג ניצולי שואה המתגוררים במודיעין. השניים הוכרו כנכי רדיפות הנאצים ומקבלים תגמולים בשל נכות 50% מכוח חוק הפיצויים הגרמני. בני הזוג הראלי נולדו באזור ברטיסלבה בצ'כוסלובקיה (אזור סלובקיה כיום) וסבלו, כל אחד בקרב משפחתו, מרדיפה קשה על ידי הנאצים ועוזריהם, אך הצליחו לשרוד את החיים בגטו לאחר שחיו במסתור למשך תקופות ארוכות.

בעתירה שהוגשה על ידי עו"ד שרי ורדי, ממונה ארצית ניצולי שואה ועו"ד רעות מיכאלי מהסיוע המשפטי, כותבות השתיים כי לאחרונה, בשל גילם המתקדם, בני הזוג ביקשו לעבור דירה כדי להתגורר בסמוך לילדיהם ובסמוך לשירותים רפואיים שהם נזקקים להם מעל לעת, ואף מכרו לשם כך את דירת מגוריהם הנוכחית. בני הזוג פנו לרשות לזכויות ניצולי שואה במשרד האוצר וביקשו לקבל אישור מתאים להצגה בפני רשות המסים על מנת לקבל הנחה במס רכישה בהתאם לחוק, אולם במענה שקיבלו מהרשות נמסר להם שלא ניתן להעניק להם אישור כזה, וזאת משום שאינם מקבלים תגמולים מכוח חוק ההטבות או מכוח חוק נכי רדיפות הנאצים באמצעות הרשות לניצולי שואה במשרד האוצר, אלא הם מקבלים זאת מממשלת גרמניה.

בני הזוג פנו לסיוע המשפטי במשרד המשפטים בניסיון לשנות את ההחלטה שלטענתם מפלה אותם, שמקורה כאמור בתקנות הכתובות בחוק עליהן אמון שר האוצר. לאחר שבקשותיהם סורבו פעם אחר פעם, הגישו ביום חמישי האחרון עורכות הדין מהסיוע המשפטי את העתירה לבג"צ בשמן של בני הזוג, בבקשה להורות לשר האוצר ולרשות המסים לשנות את התקנות המפלות, לכאורה, ולהפסיק בכך את העוול שנגרם כתוצאה ממצב זה לניצולי שואה רבים.

עו"ד שרי ורדי, ממונה ארצית תחום ניצולי שואה בסיוע המשפטי: "על מנת להקל על התמודדותם של ניצולי השואה עם הקשיים המלווים אותם, קבעה ממשלת ישראל זכויות והטבות שונות שיוענקו לניצולים. בנסיבות אלה, המדיניות לפיה ניצולים המקבלים תגמולים מגרמניה מופלים לרעה היא פסולה ומפלה. היא מביאה לפגיעה בזכויותיהם של העותרים, ולצד זאת גורמת להם לתסכול, לעלבון ולאכזבה, ואנו נמשיך ונאבק על זכותם לתיקון העוול הזה".

מרדכי הראלי, אשר בשמו ובשם רעייתו הוגשה העתירה: "אנו נתקלים בבעיות מהסוג הזה ביום-יום, אבל בנושא הזה נתקלנו בפעם הראשונה. לצערי, יש הרבה הצהרות ש"צריך לעזור" וש"הניצולים ראויים לתמיכה ובלעדיהם אולי לא היינו מקימים מדינה", אבל גורמים שבאמת עוזרים לך מכל הלב - לצערי אין הרבה. במקרה שלנו סירבו לבקשתנו כי 'אלו התקנות וזה החוק', אבל זה חוק שלא רק שהוא לא צודק, גם אין בו הגיון".

שר האוצר רשות המיסים משרד המשפטים ניצולי שואה מרדכי וחנה הראלי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד