כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
דרמה לילית

חיל האוויר תקף מטרות איראניות וסוריות

מתיחות שיא: הלילה לאחר חצות החלו לזרום דיווחים מסוריה על פיצוצים ותקיפות בבירה דמשק. צה"ל מאשר כי הותקפו עשרות מטרות צבאיות איראניות וסוריות | בנט וכוכבי בהתייעצויות בטחוניות בקריה, בעוד נתניהו מקבל עדכונים שוטפים | דיווח על פגיעה קטלנית בבית משפחה

חיל האוויר תקף מטרות איראניות וסוריות
תקיפה בסוריה בעבר צילום: באדיבות המצלם

בתגובה לירי ארבעת הרקטות לעבר ישראל, צה"ל תקף הלילה (רביעי) טילי קרקע אוויר של צבא סוריה וכוח קודס האיראני, וכן סוללות הגנה אוויריות סוריות שהגיבו לתקיפות.

מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה (רביעי) בשטח סוריה עשרות מטרות צבאיות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי. המטרות כללו טילי קרקע-אוויר, מפקדות, מחסני אמל"ח ובסיסים צבאיים.

התקיפה בוצעה בתגובה לשיגור הרקטות על-ידי כוח איראני משטח סוריה לשטח ישראל, וכוונה לפגוע בשטח ישראל.
 
במהלך התקיפה בוצע ירי של טילי קרקע-אוויר סורי על אף אזהרה ברורה שהועברה להימנע מירי זה. בעקבות כך הושמדו מספר סוללות הגנה אווירית סוריות.
 
התקיפה האיראנית לעבר שטח ישראל אתמול היא הוכחה נוספת וברורה לתכלית הנוכחית האיראנית בסוריה. התבססות זו מהווה סכנה לביטחון ישראל, ליציבות האזורית ולמשטר הסורי.
 
כמו כן, צה"ל רואה במשטר הסורי נושא באחריות לנעשה בשטחו, ומזהיר אותו מלפעול או לאפשר פעולה נגד ישראל. פעולות מסוג זה יגררו תגובה חריפה.
 
הטלוויזיה הסורית דיווחה קודם לכן מפי גורם צבאי כי "מטוסי קרב ישראליים תקפו במספר טילים שנורו מכיוון רמת הגולן ומרג' עיון בסביבת הבירה דמשק". בנוסף "מערכות ההגנה האווירית של צבא סוריה ירו לעבור הטילים והפילו את רובם לפני שפגעו במטרתם. מידת הנזק והאבדות שגרמה התקיפה נבדקות", אך לא ציינו כי צה"ל השמיד את הטילי קרקע-אוויר.

‏בסוריה מדווחים על פגיעה קטלנית בבית משפחה אזרחית בסמוך לאזור "בית סאבר" - מספר קילומטרים מערבית ל"אל כיסווה על הדרך לסאסא. על פי הבלוגר "אינטלי טיימס", האזור גובל גם עם שטחי פריסה של צבא סוריה אז נסיבות הפגיעה יכולות להיות גם עקב חלקי טילים או מפיצוצי משנה של רקטות.

עוד מדווח הבלוגר כי ‏האזור קרוב גם לפוג' 137, יחידה ארטילרית של צבא סוריה המתפעלת רקטות ונמצאת בבסיס באזור חאן א-שייח שבפרברי דמשק המשמש גם את משמרות המהפכה והחיזבאללה.

בתוך כך, שר הביטחון נפתלי ‏בנט והרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי מכונסים בבור בקריה בתל אביב, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכונים שוטפים במעון ראש הממשלה בירושלים.

‏ראש הממשלה ויו"ר הקבינט המדיני בטחוני בנימין נתניהו מגיב לתקיפה ואומר: "הבהרתי שמי שיפגע בנו - אנו נפגע בו. כך עשינו הלילה מול מטרות צבאיות של כוח קודס האיראני ומטרות צבאיות סוריות בסוריה, לאחר שאמש שוגרו משטחה רקטות לעבר ישראל. נמשיך לשמור בתקיפות על ביטחון ישראל".

מדובר צה"ל נמסר כי צה"ל ימשיך לפעול באופן תקיף ונחוש נגד ההתבססות האיראנית בסוריה. וכי הצבא נמצא במוכנות גבוהה למגוון תרחישים וימשיך לפעול ככל שיידרש למען ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל. כמו כן, יש להישמע להנחיות פיקוד העורף שיעודכנו אם יידרש.

הפרשן הצבאי יוסי יהושוע צייץ כי ‏מדובר באחת התקיפות הנרחבות כנגד איראן בסוריה, שבה ישראל מבהירה כי לא תקבל ירי לשטחה גם אם לא היו נפילות. "ישראל מבהירה לאיראן (וגם לסוריה) שהמשוואה החדשה לא מקובלת עליה וגובה מחיר על ירי הרקטות. התקיפה שתוכננה היטב במהלך היום היא נרחבת גם מערכות הגנה סוריות שותקו. המערכה בין ישראל לאיראן גלויה מתמיד", כך יהושוע.

גורם בטחוני: "תקפנו הלילה כ-20 מטרות, כמחציתן איראניות. תקפנו 6 סוללות נ"מ סוריות, ואת העמדות בגולן הסורי תקפנו עם מסוקי קרב. יש נפגעים בתקיפות ולהערכתנו, בזהירות, גם הרוגים איראניים. אין בפעולה הזו כדי לרסן בהכרח את האיראניים אך נדע זאת בימים הקרובים".

לדברי ה‏גורם הביטחוני, "הותקף בניין ההגנה בנמל התעופה הבינלאומי בדמשק, שהיה מרכז פיקוד של כוח קודס בשדה - זו המטרה העיקרית. המטרה המשנית זו פגיעה משמעותית בכ-6 סוללות טילי קרקע-אוויר סוריות".

הגורם הוסיף "‏שאלו אותי הבוקר למה הגבנו כך למרות שאף רקטה איראנית לא פגעה ברמת הגולן - אני חושב שזה העניין, אנחנו משנים את המשוואה, משנים את הכללים. אני מסתכל על ההרגלה שעברנו בדרום - החלטנו לשנות את המשוואה, וגם על ירי לכאורה כמעט זניח נגיב בחוזקה מהסיבה הפשוטה שאיראן ירתה אתמול בבוקר על מדינת ישראל. זה דבר הזוי".

מקור צבאי סורי: בדיוק בשעה 1:20 בלילה, מטוסי קרב ישראלים מכיוון הגולן ואזור מרג 'אעיון ביצעו תקיפה מאזור הגולן תוך כדי שהם משגרים מספר טילים. לדברי, "מערכות ההגנה האוויריות שלנו הגיבו מייד למתקפה הכבדה ויירטו את הטילים העוינים כמו כן, השמידו את רובם לפני שהגיעו ליעדיהם".

 

תקיפה בסוריה תקיפה אווירית בנימין נתניהו נפתלי בנט אביב כוכבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד