ח' אייר התשפ"ד
16.05.2024
השופט הטיח ביקורת נוקבת בשב"ס

האסיר החרדי ממתין למעלה משנתיים למכשיר שמיעה

השופט נחרד מכך שאסיר חרדי בן 64 ממתין זה למעלה משנתיים למכשירי שמיעה וקבע לוח זמנים לשב"ס כדי שהקשיש יוכל לנהל שגרת חיים מאחורי סורג ובריח

האסיר החרדי ממתין למעלה משנתיים למכשיר שמיעה
מכשיר שמיעה צילום: unsplash

לבית משפט המחוזי בלוד הוגשה עתירה נגד שירות בתי הסוהר, בעניינו של אסיר שמאז שנת 2016 מתלונן על ירידה בשמיעה. רק בחודש ינואר 2017 בוצעה לו בדיקת שמיעה והתגלה שיש לו ירידה בשמיעה בשתי האוזניים. אולם למרות זאת, עד להגשת העתירה הוא עדיין המתין למכשירי השמיעה.

לעתירה שהוגשה על ידי עו"ד קובי אביטבול, בשם האסיר שנשפט ל-10 שנות מאסר וכבר הספיק לרצות כמחצית, צורפו מסמכים ובהם פניות של האסיר לשב"ס. "לא יתכן שלאחר 3.5 שנים שהאסיר מתלונן, הוא לא מקבל את מכשירי השמיעה" אמר. "אני מייצג את האסיר מספר חודשים ובאותם חודשים השמיעה התדרדרה יותר".

יש נוהל מסודר של שב"ס שקובע שהליך רכישת אביזר רפואי של אסיר, יש לסיימו תוך 45 יום מאז בדיקת רופא מומחה. "אנו נמצאים שנתיים לאחר בדיקת רופא מומחה, והאסיר טרם קיבל את זה". העתירה הוגשה לאחר שעו"ד אביטבול מיצה את ההליך המנהלי – ללא הצלחה.

באופן תמוה, שירות בתי הסוהר לא הצליחו לעמוד בנוהל שהם עצמם קבעו – אספקת מכשירי השמיעה תוך 45 ימים. "מדובר בעותר מבוגר שלא רואה טוב ולא שומע טוב בשני האוזניים, זה מקשה על יכולתו לתקשר עם הסביבה ולהשתקם כי הוא לא שומע את מה שאומרים לו" אמר עו"ד אביטבול לבית המשפט.

את שירות בתי הסוהר ייצגה עו"ד רבקה ימר, אמרה תוך כדי הדיון כי קיבלה אישור לספק לאלתר לאסיר את שני מכשירי השמיעה, כאשר מידת השתתפותו לא תעלה על 4,186 ש"ח.

אולם גם בשלב זה, שירות בתי הסור ביקש לדחות את אספקת המכשירים בחודש, דבר שכמובן לא היה מקובל על האסיר. בין היתר כי בעבר הובטח לו שיקבל את המכשירים תוך 3 שבועות, אך כאמור זה לא קרה עד כה.

"לגבי המועד, אין לי תשובה" אמרה עו"ד ימר. "נמסר לי טלפונית כי זה לוקח זמן, כי מרגע תשלום העותר לאותו ספק שמספק את המכשירים, יש זמן מסוים לאספקה" אמרה.

השופט עידו דרויאן-גמליאל אמר "אוי לאזניים שכך שומעות, ואין כוונתי לבדיחה. מדובר במי שהולך ומאבד את שמיעתו, וגרירת הרגליים בטיפול בבעייתו אינו נותן מנוחה לנפש, או שלווה ללב. די בכך, שכן למעשה הצדדים מסכימים על הנחוץ, אך חולקים על פרק הזמן שנדרש.

בדבריו התייחס ל"נוהל מסודר" של שב"ס. "נוהל, אמור להביא תוצאה בסופו. כך בוודאי גם נוהל מסודר. נוהל שאינו מביא לכל תוצאה בסופו, או לתוצאה בעתיד נדחה שאינו נראה לעין, אינו נוהל אלא מנגנון תרוץ".

השופט חש כנראה שלא בנוח, והוסיף "צר לי שעלי לכתוב דברים קשים אלה. מאז חודש מאי 2019 עברו תחת ידי עתירות רבות, וברובן ככולן נתן המשיב תשובות מלאות ובזמן. אך כאמור, לא כך הדבר עתה".

על פי החלטתו, מכשירי השמיעה יסופקו כפי שסוכם, כאשר חלקו של האסיר במימון יהיה 4,186 ₪, והדגיש " אני אוסר על חיוב העותר בסך העולה על הסך הזה, ולו בשקל בודד. כתפי שב"ס רחבות דיין כדי לספוג עלות קטנה נוספת אם סוף דבר יידרש תשלום קטן נוסף".

השופט הציב לוח זמנים ברור להליך תוך הודעת עדכון לביהמ"ש. עם זאת, "על כל צרה שלא תבוא, נקבע כבר עתה דיון מעקב" קבע השופט, בתקווה שלא יהיה בו צורך.

מאז הדיון, לפני כחודש, האסיר שמרצה את עונשו באגף התורני בכלא רימונים, כבר קיבל את מכשירי השמיעה. אולם, מאחר והאסיר שומע עם הד - השופט לא ביטל את דיון ההמשך, זאת על מנת ששב"ס יעדכן אותו שהמכשירים עובדים כראוי.

עו"ד קובי אביטבול שמייצג את האסיר החרדי יחד עם עו"ד רותם טובול, מסר ל'בחדרי חרדים' בתגובה, כי מדובר במקרה מצער שבו במשך כשלוש וחצי שנים, "אסיר ששמיעתו התדרדרה, נאלץ להמתין לקבלת מכשירי שמיעה. לאחר הגשת עתירה לבית המשפט, האסיר קיבל את מבוקשו, תוך שבית המשפט הנכבד הטיל ביקורת שיפוטית נוקבת על ההתנהלות הקלוקלת של שירות בתי הסוהר במקרה דנן. עתירה זו והחלטה בית המשפט היו מוצדקות מעין כמוהן".

מכשיר שמיעה שירות בתי הסוהר עידו דרויאן גמליאל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד