י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
מרגש את עולם הישיבות

תמונה נדירה: רבי ברוך בער חבוש בצילנדר מהודר

לרגל יום היארצייט ה-80 לפטירתו של הגאון רבי ברוך בער מקמניץ מתפרסמת תמונה נדירה ומרגשת של רבי ברוך בער חבוש בכובע צילינדר מהודר בהיותו באמריקה • התמונה שמרגשת את עולם התורה ולומדי תורתו של ה'ברכת שמואל' מתפרסמת לראשונה בימים אלו בספר החדש רבינו חיים הלוי מבריסק

תמונה נדירה: רבי ברוך בער חבוש בצילנדר מהודר
התמונה הנדירה של רבי ברוך בער צילום: הספר רבי חיים מבריסק

בספר החדש "רבן של כל בני הגולה - תולדות רבינו חיים הלוי מבריסק" חלק ב' שראה אור בימים אלו, שחיברו הגאון רבי שמעון יוסף מלר, מחבר הספרים הנודעים על כל בית בריסק, מביא צילום נדיר בו נראה הגאון רבי ברוך בער ליבוביץ זצ"ל, בעל ה'ברכת שמואל', בהיותו באמריקה חבוש בכובע צילינדר מהודר כשלצידו חתנו ותלמידו הגאון רבי ראובן גרוזובסקי זצ"ל.

התמונה הנדירה שמרגשת את עולם הישיבות

הרב מלר מביא בספר החדש כמה וכמה סיפורים ששמע באופן אישי ממורו ורבו זקן ראשי הישיבות הגאון רבי משולם דוד הלוי סולובייצ'יק ראש ישיבת מבריסק על כך שסבו רבי חיים מבריסק לא היה מקפיד על לבושו בכוונה, מפני טעם כמוס עמו, וכאשר היה יוצא לנסיעות מחוץ לעיר בריסק היה חובש כובע מצחיה פשוט ששימש את פשוטי היהודים בליטא.

כאשר הגיע פעם למזריטש חבוש בכובע פשוט כאחד האדם, הצטדק לפני ראשי הקהל אשר תהו על לבושו הפשוט, ואמר כי "בבריסק אנוס אני ללכת בכובע רבני לאחר שמינו אותי כרב עליהם, אך כאן פטור אני מהאיצטלה שנכפתה עלי".

אולם בפעם אחת בה נאלץ רבי חיים לשנות ממנהגו הרגיל בעניין זה, היה ערב נסיעתו להמבורג, שם נועדה להתקיים - בשנת תרס"ט, אסיפה לשם כינונה של 'אגודת ישראל', כשלקראתה ועבורה הזמין חליפת בגדים חדשה העשויה בהידור ובדקדוק, כשהוא עומד על עבודת החייט ומגלה במפתיע ידע נכבד בענייני בדים ותפירה.

בני הבית שתהו על השינוי ושאלוהו מה אירע שהחליט להידרש למראה בגדיו, נענו בתשובתו המחכימה: "ברוסיה ובפולין אמנם אין כל חשיבות לבגדים, אך שונה המצב בגרמניה. שם רב שאינו מלובש כראוי, גורם לחילול כבוד התורה. וגרמניה שאני". 

ואף תלמידו הגאון רבי ברוך בער מקמניץ שהיום מלאו 80 שנים לפטירתו נהג כרבו רבי חיים מבריסק ולא היה מקפיד על לבושו בכוונה, אולם בהיותו באמריקה, שינה ממנהגו מפני כבוד המקום ואנשי ניו יורק שהיו רגילים לבגדים מהודרים.

הרב מלר מחבר הספר וחושף התמונה עם מורו ורבו הגרמ"ד סולובייצ'יק עם הספר החדש

 

רבי ברוך בער כובע קמניץ בריסק הרב שמעון יוסף מלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד