ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
ליברמן יתגמש?

כך ישפיע בלוף מכסות גיוס חרדים לצה"ל במאבק על חוק הגיוס

הפרסום הבוקר אודות ניפוח מכסות גיוס החרדים על ידי צה"ל, עלול להוביל לשינוי מהותי בשיח סביב חוק הגיוס. החרדים יטענו כי המכסות שבחוק אינן ראליות כלל וחברי כנסת רבים כבר קוראים לבטל חוק גיוס לחרדים • ליברמן שומר על שתיקה מאז הפרסום. האם הוא בדרך להתגמש?  

כך ישפיע בלוף מכסות גיוס חרדים לצה"ל במאבק על חוק הגיוס
יעקב ליצמן/אביגדור ליברמן צילום: דוד כהן/תומר נויברג, פלאש 90

השיח סביב חוק הגיוס עדיין נמצא על השולחן, אך לאחר חשיפת כאן 11 אודות ניפוח הנתונים של צה"ל, השיח לא יישאר כבעבר. הסיעות החרדיות צפויות לאמץ את הממצא השערורייתי לטובת המשך מאבקם הפוליטי.

כזכור, חוק הגיוס שחוקק על ידי הסיעות החרדיות, בוטל על ידי בג"ץ, בין היתר בשל טענות כי היעדים אינם קבועים בחוק ובעקבות כך נוסח חוק חדש על ידי שר הביטחון לשעבר אביגדור ליברמן ובו יעדים נקבעים בחוק.

הסיעות החרדיות ובדגש על סיעת 'אגודת ישראל', הביעו חשש מהיעדים הקבועים בחוק כיוון שאם לא יעמדו בהם, יופעלו סנקציות כלכליות על עולם הישיבות ולאחר מכן גם סנקציה של ביטול החוק ובשל כל מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' קבעה כי לא ניתן לתמוך בחוק.

בסיעות 'דגל התורה' וש"ס הציגו גמישות גדולה יותר לגבי סעיף היעדים וטענו אז כי היעדים לא מופקעים וכי ניתן לעמוד בהם. אלא שבשל התנגדותה העזה של סיעת 'אגודת ישראל', הציע אז השר לשעבר אריאל אטיאס מתווה ובו היעדים לא יהיו בבסיס החוק אלא יקבעו על ידי תקנות מיוחדות שיאושרו על ידי הממשלה וכך למעשה יהפכו לגמישים יותר.

סעיף היעדים היה הסעיף שביקשו בסיעות החרדיות לשנות וחבר הכנסת ליברמן התעקש אז שלא לשנות "פסיק או אות" כהגדרתו, מה שגרר את המדינה כולה לשתי מערכות הבחירות החולפות וככל הנראה גם למערכת בחירות שלישית.

בסיעות החרדיות יטענו כעת, כי היעדים שקבועים בחוק אינם ניתנים ליישום כלל ולכן יש לשנות לגמרי את גובה המכסות, דבר שיכול להביא לשינוי בסעיף כפי שדרשו בסיעות החרדיות ואולי אף להתגמשות מצידו של ליברמן שמאז הפרסום הבוקר, שומר על השתיקה ונמנע מלהתבטא.

כך או כך, בעקבות הפרסום הבוקר, החלו קריאות במערכת הפוליטית לבטל את גיוס החובה לחרדים. חברת הכנסת סתיו שפיר כתבה, כי "אין גיוס חרדים. לא היה גיוס חרדים". לדברי שפיר "הגיע הזמן לשנות גישה אצלנו במחנה המרכז-שמאל: להניח בצד את נושא הגיוס, ולקדם שירות אזרחי".

גם חבר הכנסת שלמה קרעי אמר, כי "יש לצעוד לקראת צבא מקצועי". לטענתו "התקדמות לעבר צבא מקצועי, תביא סוף לבלוף הפוליטי הגדול ביותר שהיה בישראל בעשורים האחרונים, תביא לתגמול משמעותי והוגן לחיילי צה"ל שמוסרים את נפשם למען העם והארץ, תביא לשילוב מוגבר וראוי של חרדים בשוק התעסוקה ותביא בעיקר להורדת מפלס שנאת החינם בין כולנו".

גיוס חרדים צה"ל אביגדור ליברמן יהדות התורה אגודת ישראל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד