ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024

חנוכה אוטוטו כאן, אבל מבצרי החשמונאים הולכים ונעלמים

בעקבות מלכים ושודדים: ארכיאולוגים בכירים ונציגי רשויות המדינה, יספרו על שרידי הממלכה החשמונאית שהולכים ונעלמים ועל המאבק היומיומי בשודדי העתיקות

חנוכה אוטוטו כאן, אבל מבצרי החשמונאים הולכים ונעלמים
מאבק יומיומי צילום: באדיבות המצלם

מורשת החשמונאים נחגגת בעם היהודי כבר אלפיים שנה, אבל שרידי הממלכה המפוארת הולכים ונהרסים. לקראת חג החנוכה, תנועת 'שומרים על הנצח' למאבק בשוד העתיקות ולשמירה על אתרי המורשת, תקיים סדרת הרצאות מיוחדת, שתאיר את הצדדים הפחות מוכרים של החג הכי אהוב בישראל.

המאה השנייה לפני הספירה, ממלכת החשמונאים בשיא כוחה. זו הפעם האחרונה טרם עצמאות ישראל בדורות האחרונים, בה מתקיימת ממלכה יהודית בארץ ישראל.

במזרח ממלכת החשמונאים, שכן "גוש דן" של אותם הימים: העיר יריחו, ארכילאיס, ליוויאס ופצאליס.

גוש זה היווה את עתודת הכלכלה של ייצוא מוצרי האיכות של התקופה: תמרים משובחים, אפרסמון- צרי, סממני הקטורת ועוד. כולן שוכנות בנווה המדבר של מעיינות אקוויפר ההר, ומי ההר המרובים יוצאים דרכם אל קרקעות הסחף העשירות של בקעת הירדן. דרכי סחר והובלה חצובות הובילו לייצוא הסחורה לנמלי הים ולארצות אירופה. מכל זה, נותרו שרידים עשירים מאוד, ביניהם ארמונות מפוארים, תעלות, אמות מים, והרבה... מטבעות. זה בימים ההם. ובזמן הזה? את כל זה מחפשים היום במרץ. לא, לא הארכיאולוגים, אלא שודדי העתיקות.

הם חופרים בין השרידים, חושפים חדרים תת קרקעיים, נוברים בבורות ובוזזים את השרידים שנותרו. לנו, ולדורות הבאים, הם משאירים רק אבק והרס. על הפסיפסים המדהימים של בתי הכנסת של הקהילות עושים מנגל ופיח, ומה שיפה - פשוט תולשים ולוקחים. לגורל עגום דומה "זוכים" גם המבצרים החשמונאיים הפזורים במרחב, שחלקם לא נחקרו באמצעות חפירה ארכיאולוגית מסודרת עד היום.

עתיקות שוד עתיקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד