י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בדרך אל החופש

כך סייעה ישראל להבריח את האזרח האיראני

הברחה לגרמניה בעזרת יו"ר הג'ודו הבינלאומי. ההתייעצות עם היו"ר הישראלי פונטי. ונשיא מונגולי שייכנס להיסטוריה של הספורט. הכתב עדי רובינשטיין חושף הבוקר (ב') ב-"ישראל היום" את סיפור אזרוחו של סעיד מולאי, הג'ודאי האיראני הנרדף, שיתחרה תחת דגל מונגוליה. היעד הבא: גרנד סלאם ת"א

כך סייעה ישראל להבריח את האזרח האיראני
תחרות ג'ודו צילום: unsplash

השם בטולגה קלטמה לא אומר יותר מדי אפילו למעריצי הג'ודו הכבדים ביותר. מי שכיום משמש נשיא מונגוליה עשה ב־20 השנים האחרונות מהפכת ענק במקצועות הקרב בארצו. בשנת 2006, כאשר שימש יו"ר ההתאחדות המקומית לג'ודו, החליט להשקיע סכומים אדירים בענף, והתוצאות לא איחרו לבוא - הג'ודאים המקומיים החלו לזכות במדליות אולימפיות. אבל בטולגה ייכנס להיסטוריה של הספורט העולמי בשנה הקרובה כאחד השושבינים של אחד הסיפורים הגדולים שידע הענף - והספורט בכלל - במילניום הנוכחי.

בלילה שבין חמישי לשישי שעון ישראל אמור לעלות למזרן שגיא מוקי במסגרת המאסטרס בסין - רגע לפני שהשנה האזרחית מסתיימת, לכאורה לא מדובר בתחרות שאמורה למשוך אליה את התקשורת העולמית, אלא שבמקביל לישראלי, ואולי אפילו מולו, אמור לעלות יריבו - חברו האיראני לשעבר סעיד מולאי, שרק בשבוע שעבר קיבל אזרחות מונגולית והתחרות בסין תהיה עבורו הראשונה במדיו החדשים.

אז איך קרה שמולאי לא יתחרה במשחקים האולימפיים במדי נבחרת הפליטים או אפילו תחת דגל גרמניה? כדי להבין את הסיפור הזה צריך, כמובן, לחפש את הקשר הישראלי.

כאשר נכנס תומאס באך, יו"ר הוועד האולימפי הבינלאומי לתפקידו, הוא הבטיח לאלכס גלעדי, חבר הוועד האולימפי הבינלאומי, שיעשה ככל יכולתו להפסיק את החרמות נגד ספורטאים ישראלים ולשים סוף לתופעה. זה לקח זמן, אבל אחד הראשונים שהבינו את הרמז והתגייסו לעניין היה מאריוס ויזר, יו"ר איגוד הג'ודו העולמי.

לשיאם הגיעו הדברים כאשר בצוותא עם יו"ר האיגוד המקומי, משה פונטי, קידמו השניים תחרויות בישראל, שאליהן הוזמנו ספורטאים מכל מדינות ערב, וכמובן את ההופעה ההיסטורית של ישראל באבו דאבי.

באליפות העולם האחרונה, כאשר סעיד מולאי הפסיד בכוונה כדי לא להתחרות מול שגיא מוקי בגמר, ויזר היה מעורב ישירות בהברחתו של האיראני לגרמניה.

ואז העלה ויזר את הרעיון המונגולי. התייעצות מהירה עם משה פונטי, שראה בעיני רוחו את דגל מונגוליה ואת מולאי בחודש הבא בגרנד סלאם תל אביב בדרייב־אין - והכל היה מוכן לפגישה במונגוליה עם בטולגה קלטמה, שכאמור מיהר להעניק אזרחות לספורטאי הנרדף.

בימים האחרונים עולה שאלת האבטחה של מולאי בתחרויות בינלאומיות, ובייחוד זו בתל אביב, שאליה הוזמן, כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום". ויזר, שהגיע למונגוליה להתייעצות עם גורמי הביטחון המקומיים בצוותא עם מקביליהם האירופאים, מסרב לאשר אם מולאי יגיע בשישי לתחרות או שייעדר, נוכח האיומים האפשריים על חייו מצד משמרות המהפכה האיראניים.
כפי שזה נראה כרגע, התחרות בסין תהיה המבחן הראשון של האיראני-מונגולי מאז אליפות העולם, אבל בעיקר אמורה לשמש מבחן לכל הגורמים מסביב, שרוצים לתת לספורט לנצח על המזרן.

ספורט איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד