י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
עַל אֵלֶּה אֲנִי בוֹכִיָּה, עֵינִי עֵינִי יֹרְדָה מַּיִם

הספדים קורעי לב: אלפים ליוו את הקדושים שנטבחו באכזריות

אלפים ליוו את שני הקדושים שנרצחו בהתקפה אנטישמית אכזרית על ידי שני בני עוולה בניו ג'רזי • בעלה של הקד' לאה מינדל פרנעץ: "דבורה התחננה אליי, אני רוצה ללכת לאמא, גם אני רוצה ללכת לאמא, אנחנו לא יודעים למה השם עשה ככה... עכשיו אבא ידאג לכם" • צפו בתיעוד

הספדים קורעי לב: אלפים ליוו את הקדושים שנטבחו באכזריות
הרבי מסאטמר בהספד על הק' משה הערש צילום: באדיבות המצלם

אתמול (רביעי) בשעה 20:00 התקיימה הלווייתם של הקדושים שנרצחו שלשום בגרז'י סיטי. הלווייתו של הקדוש משה הערש דויטש בן ה-24 התקיימה בוויליאמסבורג, שם צעדו אלפי אנשים עם לב שבור ובכיות עצומות שנשמעו מהקהל הגדול שליווה את הקדוש הי"ד.

במקביל נערכה הלווייתה של הקדושה לאה מינדל פרנעץ בגרז'י סיטי, אמא לשלושה ילדים ובעלת החנות שעבדה במקום בזמן שהרוצחים נכנסו למקום.

בעלה ספד לה בבכי כשקולו נשנק מדמעות, "דבורה התחננה אליי, אני רוצה ללכת לאמא. דבורל'ה היקרה שלי, גם אני רוצה ללכת לאמא. אנחנו לא יודעים למה השם עשה ככה. ילדים יקרים שלי, עד היום השם רצה שהיא תדאג לנו אבל עכשיו השם אומר לנו לא, ילדים שלי, עכשיו אבא שלכם ידאג לכם". וכאן נשבר האבא ובכה ללא הפסקה מול קהל האלפים.

בעלה המשיך בבכי ודיבר על המסירות של אשתו לילדים, "את תמיד דאגת לילדים, כל בוקר וידאת שהם בסדר והם בדרך ללימודים. מתי שביקשתי ממך עזרה בחנות הגעת לעזור, עזרת לכל משפחה חדשה שהגיעה לגור כאן. היית בעלת חסד. היית מהנשים הצדקניות וחייכת לכולם. היית אמא למופת, הילדים מתגעגעים אלייך".

הקדושה לאה מינדל פרנעץ ע"ה. צילום: באדיבות המצלם

"מינדל פרענץ הי"ד הייתה חלוצת המעבר לניו ג'רזי, כאשר היא ובעלה היו הראשונים שעברו להתגורר במקום מוויליאמסבורג, וזאת עקב מחירי הדיור הגבוהים. הם לא עשו זאת למען עצמם, אלא כדי לסלול את הדרך לקהילה חדשה", כך סיפר משפיע רוחני חשוב, הרב דוד נידרמן מוויליאמסבורג.

"היא הייתה אמא מסורה ואכפתית שטיפחה את שלושת ילדיה, ובאותו הזמן עזרה לבעלה שניהל את המכולת הכשרה הראשונה באזור כדי לוודא שמשפחות החדשות של הקהילה החרדית יוכלו לקנות מוצרי מזון כשרים. חיים של חוסר אנוכיות ומסירות לאחרים מלאי אהבה - נקטעו על ידי מעשי רצח אכזריים מלאי שנאה", סיפר הרב נידרמן.

---

הלוויית הקדוש משה הערש דויטש

הלווייתו של הקדוש משה הערש דויטש התקיימה בוויליאמסבורג, שם הגיע האדמו"ר הרז"ל מסאטמר. הק' משה הערש ז"ל נמנה על חסידי סאטמר. אלפים ליוו אותו למנוחות וספדו לו על מעשי החסד הרבים בהם היה מעורב.

ראשי ארגון "חי לייף" שעוזר למשפחות להתמודד עם מקרי טראומה ספדו למתנדב הצעיר שנרצח: "אנו שבורי לב. אחד הקורבנות של הפיגוע המחריד בג'רסי סיטי היה המתנדב המסור שלנו, משה הערש דויטש ז"ל, המחשבות והתפילות שלנו הם עם כל שנפגעו מהמעשה הנורא".

הרב נידרמן מוויליאמסבורג סיפר, כי "משה הלך בדרכו של אביו, והקדיש את זמנו הפנוי ואת מרצו לסייע בארגון חלוקת המזון של חג הפסח, ומעשי חסד רבים אחרים, הקהילה איבדה אדם של צדקה שהפיץ אהבה וחסד, הוא נרצח על ידי אנשים עם מלא איבה ארסית, הלב שלנו יוצא לשתי המשפחות".

כזכור, הטבח במרכול החרדי היה מתוכנן מראש נגד יהודים, כך על פי צילומי מצלמות אבטחה, בהם נראים שני הצעירים החמושים בכמות גדולה של כדורים, נוסעים לאטם לאורך הכביש. לאחר שרצחו שוטר הם נכנסו למרכול והחלו לירות לעבר הלקוחות, שני שוטרים שהיו בסמוך ושמעו את הירי חשו למקום, הם גרמו לשני היורים להיכנס לתוך המרכול ולהסתגר שם.

מצבתו הטרייה של הק' משה צבי דייטש ז"ל. צילום: באדיבות המצלם

היורים לא הספיקו להיכנס למקומות נוספים תודות למהירות של שני השוטרים. יצוין כי בסמוך למרכול יש תלמוד תורה וגם בית כנסת והחקירה עודנה בעיצומה. לא ידוע בשלב זה האם הרוצחים תכננו להיכנס לתלמוד תורה, מאחר והם לא הצליחו לצאת מהמרכול שהיה מוקף שוטרים. כך או כך, הם בוודאות תכננו את הירי בחנות היהודית; "זו היתה מתקפה מתוכננת", קבע מפקד המשטרה במסיבת עיתונאים.

לאה מינדל פערענץ משה הערש דויטש רצח בניו ג'רזי הטבח במרכול החרדי בג'רזי סיטי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד