י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
גם לבני תורה המחמירים

העמותה פנתה בשאלה: הראשל"צ הקל לתינוקות חלב נכרי

"אנו נתקלים פעמים רבות בסירוב של עמותות גדולות ומוכרות הפועלות המגזר החרדי - לקחת ולחלק מוצרי מזון שונים - בטענה שהמוצרים אינם תואמים את ההנחיות ההלכתיות בנושא כשרות", כך עמותת 'לתת' בפנייה לראשל"צ באמצעות ח"כ ארבל | הראשל"צ הכריע כי יש להקל לתינוקות גם למחמירים

העמותה פנתה בשאלה: הראשל"צ הקל לתינוקות חלב נכרי
תינוק אוכל צילום: unsplash

עמותת "לתת" המחלקת מוצרי מזון לנזקקים וח"כ משה ארבל מש"ס, פנו לראשון לציון הרב יצחק יוסף עם שאלה מעניינת.

לדבריהם, בישראל חיים 352 אלף ילדים ו-252 אלף משפחות באי ביטחון תזונתי חמור, והמשמעות היא שאין להם נגישות לאיכות ולכמות המזון הבסיסית הדרושים לקיום מינימלי מאוזן ותקין. משפחות וילדים אלו, חיים בעוני ובמצוקה קשה, ומנהלים מאבק הישרדותי יומיומי על מנת לתת מענה לצרכים החיוניים הדרושים לחיים בכבוד, בתחומי הדיור, הבריאות, ההשכלה, התמודדות עם יוקר המחיה והמחסור במזון - הלוא הוא אי הביטחון התזונתי.

ארגון לתת, המשמש כבנק מזון ארצי, פועל על מנת לתת מענה לבעיה אקוטית זו במסגרת מאבקו לצמצום העוני. לתת מהווה ארגון גג לרשת של 180 עמותות וארגונים מקומיים, הפועלים ב-105 יישובים ברחבי הארץ ובכל המגזרים בחברה הישראלית יהודים ולא יהודים, חילוניים, דתיים וחרדים, אשר מסייעים יחד ל-60,000 משפחות שחיות בעוני ובאי ביטחון תזונתי חמור.

מקור המזון העיקרי המחולק למשפחות הנזקקות מעבר למזון שנרכש או נאסף מהציבור הרחב. הוא מענף המזון: חברות יצרניות, רשתות קמעונאיות, יבואנים וסיטונאים. חברות אלה, תורמות ו"מצילות מזון" איכותי וטוב מכל ההיבטים הבריאותיים והרגולטוריים הנדרשים שהינו ברוב המקרים בעל תוקף קצר מבחינת חיי המדף, על מנת שבמקום להשמידו - יעשה דרכו למשפחות, ילדים וקשישים עניים, בכדי לסייע להם במצוקתם. במהלך 2019, אסף וחילק ארגון לתת למשפחות הנזקקות באמצעות רשת העמותות המשתפות עמו פעולה, מוצרי מזון שמקורם בהצלת מזון בשווי שוק של יותר מ-100 מיליון שקלים.

שאלת ח"כ משה ארבל

דה עקא, שאנו נתקלים פעמים רבות בסירוב של עמותות גדולות ומוכרות הפועלות המגזר החרדי - לקחת ולחלק מוצרי מזון שונים - בטענה שהמוצרים אינם תואמים את ההנחיות ההלכתיות בנושא כשרות, לפיהן פועלות האוכלוסיות הנזקקות הנתמכות על ידיהן. ונדגיש, כי מדובר אך ורק במוצרי מזון כשרים, באישור הרבנות הראשית לישראל או בכשרות של רבנים אחרים, אשר אוכלוסיות במגזר החרדי נמנעות מלצרוך אותם, גם כאשר מדובר במשפחות עניות, וזאת בהתאם לאורח חייהם ולהנחיות ההלכתיות של רבניהן. משמעות המתואר לעיל היא, שנכון להיום המצב אינו מאפשר לילדים עניים, ליהנות פעמים רבות ממוצרי חלב, תחליפי חלב או מוצרים אחרים, אשר יכולים לצמצם את אי הביטחון התזונתי החמור ממנו הם סובלים.

מהות פנייתנו אליך כבוד הרב, בצניעות המתבקשת, היא לבחון האם בשעה שמדובר בעשיית חסד וצדקה, שהם בבחינת הצלה מרעב, עשויה ההלכה לפתור את נושא הכשרות במגזר החרדי, על מנת לאפשר חלוקת מוצרי מזון בסיסיים, הנחוצים ביותר להישרדותן של עשרות אלפי משפחות וילדים עניים".

תשובת הרב יצחק יוסף

הרב יצחק יוסף ענה להם בתגובה, כי מעיקר הדין אין באבקת חלב נכרי משום איסור חלב נכרי, אחר שידוע שעושים זאת מחלב פרות ולא מערבים בו חלב אחר. ואף שאנו נוהגים לאסור, מכל מקום בתינוקות יש להקל בשופי, אפילו בבני תורה המחמירים על עצמם. 

הרב יצחק יוסף ארגון לתת חלב נוכרי משה ארבל מזון תינוקות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד