י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
שומרים על החיים

נתוני משרד הבריאות מוכיחים: עליית שיא במגפת השעלת

בחודש יולי הזהרנו מפני עלייה משמעותית במגפת השעלת ואילו עכשיו דו"ח של משרד הבריאות מעלה נתונים אפילו חמורים עוד יותר

נתוני משרד הבריאות מוכיחים: עליית שיא במגפת השעלת
בית חולים. אילוסטרציה צילום: unsplash

בחודש יולי האחרון, כתבתי כאן, ב'בחדרי - נשים', כי משרד הבריאות מזהיר מפני מגפת השעלת שצוברת תאוצה.  על פי הנתונים דאז, בין החודשים ינואר עד יולי, אובחנו 732 חולי שעלת. עלייה של פי שניים לעומת השנה שעברה. אלא שנתונים חדשים מעידים כי המצב חמור אפילו יותר.

שעלת, אשר מכונה גם מחלת מאה הימים, בשל אורכה, היא בין 10 המחלות הקטלניות, ובתחילת המאה, היוותה גורם משמעותי בתחלואת תינוקות.

דו"ח חדש של משרד הבריאות מראה כי שנת 2019 היתה שיא של פגיעה מהמגפה והגיעה לרמה של עד פי 3 מהשנים הקודמות, ובהשוואה ספציפית לשנת 2018 היה גידול של פי 2. בשנת 2018 אובחנו 729 חולים ובשנת 2019 אובחנו 1,565 חולים. רובם של המאובחנים, כמו במגפת החצבת, היה באזור ירושלים.

למחלת השעלת אין תרופה, והסיבה שמקבלים אנטיביוטיקה היא על מנת למנוע מהחיידק להתפשט לנפגעים נוספים. עד כה, הדרך היחידה שמכירים כמניעה של שעלת היא חיסונים הניתנים בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, חצי שנה, כיתה א', כיתה ח' וכן לנשים הרות בין השבועות 27-36. לפי משרד הבריאות יש להתחסן גם אחרי שבוע 36 כדי להגן על התינוק מפני השעלת.

שלבי המחלה:

הפרשות מהעיניים בליווי נזלת – תופעה הנמשכת בערך כשבועיים.

התקפי שיעול ממושכים – תופעה שגורמת לתינוק או לילד להאדים ולעיניים להיות לבנות מאוד. השיעולים יכולים להיות מלווים בהקאות, והם מגיעים עד למצב של הפסקת נשימה בקרב תינוקות. השיעול מסתיים על פי רוב במעין שריקה, ותינוקות רבים מגיעים למצב של אפיסת כוחות בשל המאמץ שנגרם להם בשיעול.

שיעול מתמשך – השלב האחרון יכול לקחת גם חודשיים ויותר, ומפה שמה של המחלה, ובה החולה פשוט משתעל במשך תקופה ארוכה.

שעלת משרד הבריאות מגפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד