כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

גורם משפטי בכיר מאשים: "חיות בחרה הרכב שיפסוק כמוה"

בכיר במערכת המשפט מאשים: הסיבה לכך ששלושה שופטי עליון שנחשבים אקטיביסטים, הם אלו שידונו בשאלה אם מותר לנתניהו להרכיב ממשלה לנוכח מצבו המשפטי, נובעת מהרצון של הנשיאה חיות להגיע להחלטה פה אחד, ומהעדפתה לשופטים בעלי גישה אקטיביסטית שיסברו כמוה. כך מפרסם הבוקר (ד') כתב המשפט של "ישראל היום"-יאיר אלטמן

גורם משפטי בכיר מאשים: "חיות בחרה הרכב שיפסוק כמוה"
עורך דין בבית משפט העליון. אילוסטרציה צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

ביום שלישי הבא בג"ץ יתכנס לדון באחד הדיונים הדרמטיים שלו מאז הקמת המדינה. בפעם הראשונה, הוא יידרש לעסוק בשאלה, האם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסוגל במצבו המשפטי הנוכחי, ולאחר שהוגש כנגדו כתבי אישום בעבירות שחיתות חמורות, להרכיב ממשלה.

אי אפשר להגזים במשמעות החלטת בג"ץ בנושא לכאן ולכאן. החלטה שנתניהו יוכל להרכיב ממשלה כמוה כחותמת הכשר משפטית, לפחות עד להרשעה חלוטה. וכמובן אם יחליטו השופטים כי נתניהו לא יוכל להרכיב ממשלה במצב זה, זו רעידת אדמה. בכל המובנים.

זו תהיה הפעם הראשונה שבג"ץ יתערב בסוגיה הכי משמעותית של השלטון – מי עומד בראשו, זאת למרות שהחוק הקיים מותיר לראש ממשלה לכהן עד לאחר הרשעה חלוטה. כיצד יוכלו השופטים לפסוק נגד החוק? דרך פרשנות משפטית של נושא ה"סבירות". גם להתעקשות השופטים לדון בסוגיה מהר ככל האפשר, לפני הבחירות, יש משמעות.

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ניסה להתחמק מלחוות דעתו, אך בג"ץ דרש ממנו זאת, והוא צפוי להעביר את חוות הדעת עד ליום ראשון. מנדלבליט כבר אמר שהדבר טומן בחובו קשיים משפטיים רבים. השאלה איזה ועד כמה.

מדוברות בתי המשפט נמסר: לנוכח הפרסומים הבוקר, נבהיר כי ההרכב ששובץ לדון בעתירה בעניינו של ראש הממשלה ביום שלישי הקרוב נקבע על פי כללי הסניוריטי - ההרכב הבכיר ביותר המכהן בבית המשפט העליון (למעט השופט הנדל המשמש יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית). כל הפרשנויות המועלות בהקשר זה הן חסרות שחר וחסרות אחריות.

בית המשפט העליון אסתר חיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד