כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
התעמרות בנער

קטין תובע את המשטרה: 70,000 ₪ פיצויים

קטין בן 15 שלפני 4 שנים הורחק מביתו בצווים מנהליים הגיש תביעה נגד משטרת ישראל על סך 70,000 ₪, בגין עוולות שנעשו לו באותו עת. בין היתר הובל אזוק בפומבי בניגוד לחוק, עבר חיפושים בהפשטה ללא כל צורך ונעצר מעצר שווא. עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו "זכויותיו של הקטין נרמסו ברגל גסה. העבריינות המתוארת מעידה על כל ההתנהלות של 'מערכות החוק'" בפרשת ההתעמרות בקטין"

קטין תובע את המשטרה: 70,000 ₪ פיצויים
נער במעצר. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

א' הגיש תביעה נגד משטרת ישראל ימ"ר ש"י ונגד שירות בתי הסוהר, על שורת עוולות שנעשו לו בעת שהיה קטין בן 15 וחצי. בין היתר הובל א' כשהוא אזוק בפומבי בניגוד לחוק, עבר מספר חיפושים בהפשטה ללא כל צורך ובניגוד לחוק, וכן נעצר מעצר שווא. סכום התביעה, 70,000 ₪, אמור להוות פיצוי הולם לנזקים הבלתי ממוניים שנגרמו לו.

התביעה, אותה הגיש עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו לבית משפט השלום בירושלים, נפתחה בתיאור העובדות. א', אז בן 15 וחצי, התגורר עם הוריו בשומרון. הוצאו נגדו מספר צווים מנהליים, כאשר אחד מהם אסר עליו לשהות ביו"ש שישה חודשים, וצו אחר הורה לו להיות במעצר בית לילי אצל סבו וסבתו בגוש דן.

הקטין ביקש לשנות את כתובת המעצר הלילי, אולם בקשותיו נענו בשלילה. או אז החלה תקופה מפרכת של נדודים ממקום למקום בניסיון למצוא כתובת מעצר חלופית, המתאימה לקטין ומקובלת על המפקד הצבאי. בתחילה שהה הקטין בבית הוריו תוך שניסיונות למצוא לו מקום מעצר לילי חלופי עולים בתוהו.

באחד הלילות באותה התקופה הגיעו כוחות משטרה לעצור את הקטין, ששהה בבית הוריו היות ולא נמצא לו מקום מעצר לילי חלופי. הכוחות נכנסו לבית בברוטליות, חיפשו את הקטין בכל החדרים תוך שהם "מרימים את שמיכות השינה מאחיו הקטנים של התובע, מעירים את כולם וגורמים בהלה רבה".

לבסוף מצאו השוטרים את הקטין בחדרו הצמוד לבית, פרצו אליו דרך החלון ועצרו את הקטין ללא הזדהות בפניו. הקטין לא התנגד כלל למעצר. בתחנת המשטרה עבר הקטין חיפוש בהפשטה חלקית, ומשם הועבר לבית משפט השלום בפתח תקווה "כשהוא אזוק בידיו ורגליו ברחבי בית המשפט ומחוצה לו – מהרכב המשטרתי לאולם המשפט וחזרה – לעיני קהל באי בית המשפט".

גם לאחר מכן עבר הקטין חיפושים נוספים בהפשטה מלאה, ואיזוקים בפומבי.

בהמשך הוצרך הקטין לעדכן את מדור תביעות ש"י עד השעה 17:00 באמצעות פקס היכן ישהה באותו הלילה בתנאי מעצר בית. ככל הנראה עקב תקלה טכנית בעמדת הפקס של המשטרה, התקבל הפקס כחמש שעות לאחר מכן. מבלי לבדוק את הטעות ולוודא את שעת שליחת הפקס המקורית, עצרו שוטרי ימ"ר ש"י את הקטין, תוך סיכול הגעתו לדיון בנושא אחר בעניינו.

שוב עבר הקטין חיפוש בהפשטה מלאה, ונחקר בעודו אזוק בידיו ורגליו ללא סיבה הגיונית. בסוף ההליך זוכה הקטין מאישום אי הימצאות במעצר בית בכתובת המקורית, היות והמאשימה לא הציגה כל ראיה לכך שהפקס לא נשלח בזמן. גם במהלך הדיונים הללו עבר הקטין חיפושים בהפשטות, והובל אזוק בפומבי.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו שהגיש את התביעה מסר "זכויותיו של הקטין בן ה-15 נרמסו ברגל גסה, בלתי חוקית ובלתי מידתית בעליל על ידי "מערכות החוק". התביעה הוגשה רק על חלק מאותן פגיעות אשר ניתן להצביע במפורש על עבריינות כנגד חוקים מפורשים. ברם, העבריינות המתוארת בתביעה מעידה על כל ההתנהלות של שימוש לרעה בחוק על ידי אותן "מערכות חוק".

הקטין עבר שנים של התנכלויות, של צווים מנהליים בלתי פוסקים וכתבי אישום מופרכים אשר הסתיימו בזיכויים מוחלטים. ברוך ה' שלאחר כל זאת אזר הקטין עתה כוחות בעת בגרותו והגיש תביעה בדרישה לעשיית מעט מהצדק", הוסיף.

בסיכום התביעה נכתב כי מדובר בפגיעה בזכויות יסוד ובניהן גם הפגיעה בחירות ובכבוד והשפלה קשה ביותר אשר נעברה שלא כחוק וללא כל צורך כנגד קטין. לפיכך תובע הקטין 70,000 ₪ פיצויים מהמשטרה ימ"ר ש"י ומשב"ס, כאמור.

התעמרות מעצר קטין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד