י' אייר התשפ"ד
18.05.2024
לפתחו של בג"ץ

האם נתניהו "הנאשם" יוכל להרכיב ממשלה?

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ דן היום בעתירה שהגישו עשרות אנשי רוח והיי-טק • בג"ץ טרם הכריע בשלב זה

האם נתניהו "הנאשם" יוכל להרכיב ממשלה?
נתניהו בהודעתו, ערב שבת צילום: מתוך הסרטון

הרכב של שלושה שופטי בג"ץ בראשות הנשיאה אסתר חיות, דן בעתירה שהגישו עשרות אנשי רוח והיי-טק, הטוענים כי יש לאסור על נתניהו להרכיב ממשלה בשל כתב האישום שהוגש נגדו.

"זו סוגיה שאנו דנים בה בשאלה מקדמית - האם בית המשפט או היועץ המשפטי לממשלה אמורים לדון ולהכריע בשאלות המהותיות שנידונות כאן", אמרה הנשיאה חיות בפתח הדיון.

"אנחנו עוד לא יודעים מה יהיו תוצאות הבחירות האלו. לאחר הבחירות הכדור יעבור לנשיא המדינה שעל פי התייעצות עם ראשי סיעות יטיל על מי שיש לו את הסיכויים להרכיב את הממשלה. השאלה למה עכשיו ולא בצומת הבא", אמרה חיות.

השופט עוזי פוגלמן אמר לעותרים, כי "בבג"ץ ראשי הערים, העתירה הוגשה לאחר הפעלת הסמכות. כאן אנחנו לפני הפעלת הסמכות. האם יש לך דוגמה ב-70 שנותיו נתן פסק דין לפני הפעלת הסמכות?". עו"ד דפנה הולץ-לכנר, באת כוח העותרים, הביאה ראיה ממאמר של אהרן ברק.

השופט מלצר: "מאמר של ברק הוא לא מקור חוקתי, עם כל הכבוד" השיב לה השופט חנן מלצר. "גברתי רוצה משהו שאין אודותיו הוראת חוק, והיא מצטטת מפרופ' ברק ורוצה שנפסוק מכוח שתיקה. יש הוראת חוק, והיא הסמכות של הנשיא, מדוע השאלה הזו לא תתעורר, אם תעורר כאשר הנשיא יצטרך להפעיל את סמכותו?".

במהלך הדיון, שלושת השופטים, חיות, מלצר ופוגלמן, טענו כי מדובר לכאורה בעתירה מוקדמת שאין לה אף תקדים ב-70 שנות כהונת בית המשפט העליון. "האם יש תקדים שבית המשפט נותן הבהרה כי זה מטריד אנשים? בבחירות מעצם טבען לא יודעים את התוצאות. האם יש תקדים שפונים לבית המשפט ומבקשים ממנו להצהיר על דין קיים או להצהיר על תקדים כזה? אפשר לומר שאין" אמר השופט מלצר.

עו"ד מיכאל ראבילו, שמייצג את ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמר, כי "המשפט היקר לכולנו צריך לדחות את העתירה על הסף. אנחנו חושבים שהנושא הזה לא שפיט, צריכים להוציא את בית המשפט מהעניין הזה. גם מי שנחשב לגדול הליברלים, כבוד הנשיא אהרן ברק שכתב בפסק דין 'במקרים שבהם הציבור עשוי לזהות את הפסיקה עם עמדה פוליטית, אם הפסיקה תגרום לערעור אמון הציבור בבית המשפט הוא צריך להוציא את עצמו מהמשחק הפוליטי', וכבר כעת ולא בהמתנה לתוצאות הבחירות".

עורך הדין ביקש כי העתירה לא תידחה בשל היותה מוקדמת, אלא על הסף. זאת לדעתו בשל כך שלדבריו אין לבית המשפט סמכות למנוע את הזכות להרכיב ממשלה. "אנחנו מבקשים הכרעה ברורה. הנושא לא שפיט. עצם הדיון בעתירה מנפץ לרסיסים את עיקרון הפרדת הרשויות".

המשנה לנשיאה, ‏השופט חנן מלצר אמר שמותר לנשיא ריבלין לשקול את עניין כתבי האישום, כשהוא מטיל את מלאכת הרכבת הממשלה, והחלטתו איננה כפופה לביקורת שיפוטית. "לנשיא המדינה יש שיקול דעת רחב, הוא ראשי לעשות לפי מיטב הבנתו ולהטיל את הרכבת הממשלה על כל אחד".

הדיון הסתיים ובימים הקרובים תפורסם ההחלטה.

בנימין נתניהו פסיקת בגץ הרכבת ממשלה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד