י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
"אני משתוקקת להכיר"

העיתונאית החילונית שרוצה להכיר את משפחתה החרדית

העיתונאית נרי ליבנה כתבה בסוף השבוע בעיתון 'הארץ' כי היא נצר לשושלת אדמו"רים ומעוניינת בקשר עם משפחתו של אביה, שהוא בן דוד של הרבי מקוסון פארשעי שם במונסי אירע הפיגוע במוצ"ש שעברה-חנוכה

העיתונאית החילונית שרוצה להכיר את משפחתה החרדית
הרבי מקוסון פארשעי צילום: באדיבות המצלם

נרי ליבנה, פובליציסטית ישראלית מפורסמת, המפרסמת מידי שבוע טור שבועי במוסף השבת של 'הארץ', חשפה השבוע בטורה כי הרבי מקוסון פארשעי ממונסי, הוא בן דוד ראשון של אביה. 

בטורה היא מספרת כי אביה היה הונגרי ושמו היה יהוסף. "זה שם קצת מוזר יהוסף", כתבה "אבל מי שבקי בשושלות של רבנים וחצרות יודע שמי שקרוי כך, הוא צאצא של האדמו"ר המייסד של חצר קוסון (או קוסוני), שהיא מין פלג של חצר צאנז. יהוסף רוטנברג, מייסד החסידות ההונגרית הזאת, היה סבה של סבתי מצד אבי. אחריו עמד בראש החסידות דודה של סבתי ואחריו אחיה של סבתי, האדמו"ר יהוסף ישראל רוטנברג, שבביתו גדל אבי. הוא נשלח ללמוד אצל הדוד האדמו"ר, מרחק שעות רבות של נסיעה ברכבת מבית הוריו, משום שהיה מה שנהוג לקרוא "עילוי"".

"עד לשנה האחרונה חייתי בידיעה שלאחר השואה לא נשארו לאבי כלל קרובי משפחה מדרגה ראשונה, כלומר בני דודים. חשבתי שכולם הושמדו. אבל לפני שנה, בפגישה מקרית בבית קפה, אמרה לי אישה אחרת, מבוגרת מאוד, שהיא אלמנתו של בן דוד מדרגה ראשונה של אבא שלי. אבא שלי, על פי אותה גברת, דווקא שמר על קשר עם בן הדוד שלו, אלא שעשה זאת בסתר, ככל הנראה משום שאמא שלי לא ראתה בעין טובה את קשריו עם מי שכינתה "החניוקעס", כלומר כל קרובי משפחתו של אבי, רובם ככולם חרדים".

היא מספרת כי "בשבוע האחרון חשבתי הרבה על אבא שלי ועל קורותיו, שמעט מדי ידוע לי אודותם. זה התחיל כשקיבלתי שיחת טלפון מפתיעה מאישה אחת, שנשמעה נחמדה מאוד, והודיעה לי שהיא בתה של בת דודה של אבא שלי וגם הנינה של האדמו"ר הקודם מוויזניץ', מה שאומר שגם אני נינתו. היא אמרה שהיא מבוגרת ממני בכמה שנים ופעם, כשהיתה קטנה, הגיעה עם אמה ואביה, שהיה הרב של תל אביב, לביקור בבית הורי בחיפה".

"השמועה על קיומה של משפחה ענפה של אבי בארץ וברחבי תבל (הרב רוטנברג שבביתו התרחש בחנוכה הפיגוע בניו יורק הוא בן דוד ישיר של אבי) מעסיקה אותי מאז מאוד. 22 שנים לאחר שנפטר כה בודד, אני מתכוונת לעשות את התיקון שהיה צריך להיעשות לפני שנים וגם ללמוד כל מה שאפשר על אבי".

את טורה היא מסיימת "לא, אין לי כוונה למצוא שידוך הולם בצאנז, בעלז או ויזניץ', אבל את מי שנותר מהעולם של אבי אני משתוקקת להכיר".

נרי ליבנה הרבי מקוסון פארשעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד